لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

انتقاد روسيه از «اقدامات يکجانبه» علیه ايران


در جریان مذاکرات وزيران امورخارجه خارجه و دفاع آمريکا با مقام های روسی، سرگئی لاوروف از اقدام های يکجانبه برای حل بحران هسته ای ايران انتقاد کرد.
در جریان مذاکرات وزيران امورخارجه خارجه و دفاع آمريکا با مقام های روسی، سرگئی لاوروف از اقدام های يکجانبه برای حل بحران هسته ای ايران انتقاد کرد.

سرگئی لاروف، وزير امورخارجه روسيه روز جمعه دواز دهم اکتبر گفت: «تحريم های يکجانبه و تهديد نظامی، به روند مذاکره با ايران لطمه وارد می کند.»


آقای لاروف که در يک کنفرانس مطبوعاتی به همراه اناتولی سریانکوف، وزیر دفاع روسیه، و وزيران امورخارجه خارجه و دفاع آمريکا، صبحت می کرد، افزود: «چنانچه اقدامات موازی برای تحريم ايران وجود نداشته باشد و يا از مطرح کردن گاه به گاه استفاده ازگزينه نظامي در برای حل این مساله خودداری شود، آنگاه ما اعتقاد داريم کار مشترک وجمعی در اينباره موثر تر خواهد بود».


وزير امورخارجه روسيه تاکيد کرد: «چنين اقدام های يکجانبه ای با تلاش های گروهی ما مغایر است و تاثير آنها را کاهش می دهد.»


کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا در واکنش به اظهارات آقای لاروف، گفت: «هدف نهایی سیاست های آمریکا درباره ایران مبتنی براین است که مقام این کشور را قانع کند که غنی سازی اورانیوم را متوقف کنند».


  • چنانچه اقدام هایی برای تحریم ایران موازی (با تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد) وجود نداشته باشد و يا از مطرح کردن گاه به گاه استفاده ازگزينه نظامي در اين باره خودداری شود، آنگاه ما اعتقاد داريم کار جمعی در اينباره موثر تر خواهد بود
سرگئی لاروف

خانم رایس گفت ايالات متحده به اعمال مجازات های جديد علیه کشورهایی که با جمهوری اسلامی همکاری می کنند، را بررسی خواهد کرد.


خانم رايس افزود ايالات متحده اجازه نخواهد داد دولت ايران با استفاده از امتيازات سيستم مالی بين المللی، به حمایت از تروريسم بين المللی بپردازد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


در همين حال روز جمعه ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، در ديدار با کاندوليزا رايس و رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا در محل اقامتش بار ديگر تاکيد کرد: «شواهدی در دست نيست که ثابت کند ايران درصدد دست يافتن به سلاح اتمی است»


کاندوليزا رايس پيش از ترک امريکا به مقصد روسيه گفته بود، «جمهوری اسلامی در مورد برنامه اتمی خود دروغ می گويد».


مذاکرات بر سر سپر ضد موشکی


علاوه بر مساله هسته ای ايران، سپر ضد موشکی یکی از مسائل مهم ديگری است که مقام های روسی و وزیران دفاع و امور خارجه ايالات متحده بر سر آن گفت و گو می کنند.


آقای پوتین در دیدار با خانم رایس، به آمريکا هشدار داد که نبايد بر برپايی سپر ضد موشکی در شرق اروپا پافشاری کند


اظهارات ولاديمير پوتين پيش از آغاز گفت و گوها خود گواه اين مطلب بود که وزرای خارجه و دفاع روسيه و آمريکا به آسانی به توافق نخواهند رسيد.


آقای پوتين گفته بود: «هر دو کشور ممکن است که يک روزی تصميم بگيرند سپر ضد موشکی در کره ماه برپا کنند. ولی قبل از آن که به ماه برويم ممکن است تمام توافق ها از بين برود چرا که شما بر موضع خود پافشاری می کنيد. ولی همين که هم پيمانان آمريکايی علاقه خود به گفت و گو در اين زمينه را نشان می دهند نشانه مثبتی است.»


آقای لاوروف نيز پس از پايان مذاکرات گفت اگر آمريکا بر موضعش پافشاری کند، روسيه مجبور می شود در برابر تهديدها اعلام بی طرفی کند؛ تهديدهای مشترکی که کاندوليزا رايس پيش از گفت و گو ها به عنوان نقطه اتحاد دو کشوو از آن ها نام برده بود.


خانم رايس گفته بود :«رييس جمهوری آمريکا قول داده تلاش کنيم راهی را برای همکاری ها به نفع هر دو طرف پيدا کنيم و ما هم اين جاييم تا به اين قول عمل کنيم. ما اختلافاتی داريم ولی تلاش خواهيم کرد از آن ها عبور کنيم، چرا که مسئله اصلی که ما را متحد می کند، تهديد هايی است که در مقابله با تروريسم و افزايش سلاح هسته ای در جهان با آن ها رو به روييم.»


خانم رايس درعين حال گفته بود که می خواهد پيشنهادهای روسيه را برای همکاری بر سر طرح دفاع موشکی بشنود.


از جمله اين پيشنهادها استفاده مشترک از سامانه ردياب موشک در جمهوری آذربايجان است. اين سامانه هم اينک در اجاره روسيه است.


سپر ضد موشکی در ماه های اخير به يکی از مهم ترين موضوعاتی که دو کشور آمريکا و روسيه بر سر آن اختلاف دارند تبديل شده است.


مقام های روسی بارها با استفاده از واژگان جنگ سرد گفته اند سپر ضد موشکی در واقع برای تهدید روسيه است. ايالات متحده اين موضوع را رد کرده است.


XS
SM
MD
LG