لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

هفته آینده برگزار می شود: نشست ۵+۱برای افزایش تحریم ایران


شون مک کورماک اعلام کرد که گروه ۵+۱ نشستی، برای بررسی به اجرا گذاشتن تحريم های جديد عليه ايران، برگزار می کنند.
شون مک کورماک اعلام کرد که گروه ۵+۱ نشستی، برای بررسی به اجرا گذاشتن تحريم های جديد عليه ايران، برگزار می کنند.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز جمعه ۲۶ اکتبر، اعلام کرد که شش کشور بزرگ جهان، نشستی در اوایل ماه نوامبر، برای بررسی برنامه هسته ای و به اجرا گذاشتن تحريم های جديد عليه ايران، برگزار می کنند.


پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل يعنی آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، که موسوم به کشورهای گروه ۵+۱ هستند، در هفته آینده در اروپا اين نشست را برگزار می کنند.


سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا افزود که قرار است که مسئولان سياسی وزارتخانه های امور خارجه اين کشورها، در اين جلسه شرکت کنند.


وی در مورد اين که اين نشست در چه کشوری يا در چه روزی برگزار می شود، توضيحی نداد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع ديپلماتيک می گويند که مقامات گروه ۵+۱ روز جمعه آينده با يکديگر، درباره برنامه هسته ای ايران و تشديد تحريم ها ملاقات خواهند کرد.


اين نشست، قرار بود روز ۱۷ اکتبر برگزار شود، ولی دولت چين که از سفر دالايی لاما، رهبر تبعيدی بوداييان تبت به آمريکا خشمگين شده اعلام کرد که در این جلسه شرکت نمی کند.


ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی به توافق رسيدند که تا پايان ماه نوامبر، ايران ابهامات درباره برنامه هسته ای اين کشور را برطرف کند. روسيه و چين بارها مخالفت خود را با تشديد تحريم ها عليه ايران اعلام کرده اند.


گروه ۵+۱موافقت کرده است تا پايان ماه نوامبر در مورد اجرای تحريم های بيشتر بر عليه ايران تصميم گيری نکند.


حمایت از تحریم های جدید آمریکا


وزیر امور خارجه استرالیا:«اگر غنی سازی به زودی متوقف نشود کشورهای زيادی تحريم های مختلف و متعددی را عليه ايران به اجرا خواهند گذاشت.»

در همين حال، ايالات متحده روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که تحريم های يک جانبه ای را عليه سه بانک ايران، سپاه پاسداران و وزارت دفاع ایران به اجرا می گذارد.


اين دور تازه تحريم های ايران، شديدترين تحريم هايی است که تاکنون واشينگتن عليه تهران وضع کرده است.


در آخرین واکنش های با این تصمیم آمریکا، استرالیا با پیوستن به بریتانیا از این تحریم ها حمایت کرد، در حالی که پیش از این روسیه و چین با تحریم های مخالفت کرده بودند.


الکساندر دونر وزير امور خارجه استراليا، روز شنبه گفت: «اگر غنی سازی به زودی متوقف نشود کشورهای زيادی تحريم های مختلف و متعددی را عليه ايران به اجرا خواهند گذاشت.»


به گزارش رويترز، وزير امور خارجه استراليا شبکه تلويزيونی ای بی سی گفت: «آمريکا سعی نمی کند جنگی را عليه ايران آغاز کند. کاری که آمريکا در حال حاضر انجام می دهد به اجرا گذاشتن تجريم های شديدتر عليه اين کشور است.»


وی افزود استراليا اتحاديه اروپا و ژاپن مدت کمی ديگر منتظر خواهند ماند تا ببينند که پيشرفتی در مذاکرات با ايران حاصل می شود يا نه.


آقای دونر گفت که وی توقع دارد که جامعه بين المللی ايران را مورد تحريم مالی قرار دهد.


دولت استراليا به رهبری جان هوارد، در سال ۲۰۰۳ از حاميان آمريکا در حمله به عراق بود و اين کشور دو هزار سرباز به عراق فرستاده است.


آمریکا و کشورهای غربی ایران را متهم به تولید بمب اتمی می کنند ولی دولت ایران همواره این اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را تولید برق می خواند.


XS
SM
MD
LG