لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

«اسار» از ساخت پالایشگاه در ایران منصرف شد


دفتر اصلی گروه ايثار که به صورت خانوادگی اداره می شود در شهر بمبئی قرار دارد و در حوزه های ارتباطات و ساخت و ساز فعاليت می کند.
دفتر اصلی گروه ايثار که به صورت خانوادگی اداره می شود در شهر بمبئی قرار دارد و در حوزه های ارتباطات و ساخت و ساز فعاليت می کند.


يک مقام آمريکايی روز چهارشنبه اعلام کرد گروه هندی «اسار»، با هدف همراهی با تحریم های آمریکا، از طرح دو میلیارد دلاری احداث يک پالايشگاه نفتی جديد در ايران کنار کشيده است.


گروه اسار که اخيرا شرکت فولاد سازی مينه سوتا را خريداری کرده است، همکاری با ايران برای ساخت يک پالايشگاه و مشارکت در طرح های اکتشافی را مورد توجه قرار داده بود، ولی رييس اين گروه در آمریکا در نامه ای به تيم پاولنتی، فرماندار مينه سوتا، در روز چهارشنبه گفته بود که اين گروه از قوانينی که انجام تجارت با ايران را محدود کرده، پيروی خواهد کرد.


مادهو ووپولوری، در نامه خود به آقای پاولنتی اطمینان داده است که اسار، در ارتباط با سرمايه گذاری در بخش انرژی ايران هيچ اقدامی انجام نداده و يا نخواهد داد که در تقابل با «قوانين بين المللی يا ايالات متحده آمريکا» باشد.


اين اقدام شرکت هندی پس از آن صورت می گيرد که فرماندار مينه سوتا به هند سفر کرد تا درباره فعاليت های گروه اسار در ايران و تقابل آن با قوانين آمريکا، با دست اندرکاران این شرکت مذاکره کند.



گروه اسار در ۲۲ اکتبر شرکت فولاد مينه سوتا را خريداری کرد و اين معامله دو روز قبل از آن صورت گرفت که خبرگزاری ها خبر دادند که اين گروه قرار است برای ساخت يک پالايشگاه عظيم با ظرفيت پالايش ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز در جنوب ايران با شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی همکاری کند.

آقای پاولنتی در يک کنفرانس خبری گفت که وی و ساير مقام های وزارت امور خارجه آمريکا که با اين شرکت مذاکره داشته اند، خواستار آگاهی مديران آن از چگونگی تحريم ها عليه ايران بودند.


وی همچنین گفت که مقام های آمریکایی در این دیدار ها، برای مقام های اسار تشریح کرده اند، که اگر بخواهند به تجارت خود با جمهوری اسلامی ایران ادامه دهند، چه پيامدهايی در آمريکا از جمله در ارتباط با پروژه مينه سوتا در انتظارشان است.


ايالات متحده آمريکا روز پنج شنبه، ۲۵ اکتبر، تحريم های جديدی عليه ۲۰ موسسه، بانک های دولتی، فرماندهان سپاه وشرکت های وابسته اين نيروی نظامی جمهوری اسلامی وضع کرد.


مقام های وزارت امور خارجه و خزانه داری آمريکا گفته اند که اين تحريم ها به دليل امتناع ايران از توقف روند غنی سازی اورانيوم و نقش سپاه در تجهيز و آموزش شورشيان در افغانستان و عراق وضع شده است.


این نخستین مورد گزارش شده از کناره گیری یک شرکت بزرگ بین المللی از معامله با ایران پس از اعلام تحریم های هفته گذشته آمریکا علیه ایران است.


وزارت امور خارجه ایالات متحده هنوز به اين اقدام گروه اسار واکنشی نشان نداده ولی يک مقام اين وزارتخانه که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رويترز گفته است: «اگر اين شرکت هندی تصميم گرفته باشد تا از معامله با ايران خودداری کند، بسيار عالی است.»


بر اساس قوانين ايالات متحده آمريکا ، شرکت های دارای مليت اين کشور از معامله با ايران منع شده اند هرچند که شعب خارجی شرکت های آمريکايی از جمله شاخه ای از کمپانی نفتی هاليبرتون با ايران معاملاتی داشته اند.


گروه اسار در ۲۲ اکتبر شرکت فولاد مينه سوتا را خريداری کرد و اين معامله دو روز قبل از آن صورت گرفت که خبرگزاری ها خبر دادند که اين گروه قرار است برای ساخت يک پالايشگاه عظیم با ظرفيت پالايش ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز در جنوب ايران با شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی همکاری کند.


قرار بود که کار احداث اين پالايشگاه از اوايل سال جاری ميلادی در ايران آغاز شود.


دفتر اصلی گروه اسار که به صورت خانوادگی اداره می شود در شهر بمبئی قرار دارد و در حوزه های ارتباطات و ساخت و ساز نیز فعاليت می کند.


نياز به انرژی در هند يکی از بالاترين رشدها را در ميان کشورهای در حال توسعه دارد و اقتصاد اين کشور به منابع انرژی خارجی بسيار وابسته است.


ایران چهارمين کشور صادر کننده نفت در جهان است و سال گذشته برنامه پنج ساله چندين ميليارد دلاری را برای بازسازی و افزايش ظرفيت پالايشگاه های خود از يک ميليون و ۶۰۰ هزار بشکه به سه ميليون بشکه اعلام کرده بود.


XS
SM
MD
LG