لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

انتقاد مجدد روسیه از تحريم های یکجانبه علیه ايران


وزیر امورخارجه روسیه روز سه شنبه با رییس جمهوری ایران ملاقات کرد
وزیر امورخارجه روسیه روز سه شنبه با رییس جمهوری ایران ملاقات کرد

سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه پس از ديدار با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، با انتقاد از تحريم های آمريکا عليه ايران گفت تحريم های اقتصادی يکجانبه عليه ايران کمکی به يافتن راه‌ حل برای پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی نخواهد کرد.


آقای لاروف گفت که ايران در همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی و برای رفع نگرانی ها از برنامه هسته ای خود بايد «بيشترفعال» باشد.


آمريکا هفته گذشته بيش از ۲۰ نهاد شامل افراد، وزارت دفاع، سپاه پاسداران و چند بانک دولتی را به صورت يکجانبه مورد تحريم قرار داد. واشينگتن می گويد ايران با سرپيچی از قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد در صدد دستيابی به سلاح هسته ای است.


روسيه که يکی از اعضای دائم شورای امنيت با حق وتو است تاکنون بارها نسبت به اين که ايران در صدد دستيابی به سلاح های هسته ای است ابراز ترديد کرده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای لاروف گفته است «تحريم های يکجانبه کمکی به تلاش های جمعی» برای حل مسئله هسته ای ايران نمی کند.


به گفته آقای لاورف، «روسيه خواهان حل مسالمت آميز نگرانی های جامعه بين المللی بر سر برنامه هسته ای ايران است.»


مقام های روسی می گويند که این مقام روسی در ديدار با آقای احمدی نژاد به وی گفته است که «ايران بايد بيشتر و فعالتر با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند و ابهام های موجود درباره برنامه هسته ای خود را روشن کند.»


  • «ايران بايد بيشتر و فعالتر با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند و ابهام های موجود درباره برنامه هسته ای خود را روشن کند.»
سرگئی لاورف

سفر غير منتظره


در حالی آقای لاروف غروب روز سه شنبه هشتم آبان وارد تهران شد که تنها صبح اين روز خبر سفر وی به تهران اعلام شده بود.


در همین حال، به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، آقای لاوروف پس از ورود به تهران با وزير امور خارجه ايران در محل وزارت امور خارجه، آخرين راه‌های تحکيم مناسبات دوجانبه و نتايج اجلاس سران خزر، مسايل منطقه‌ای و بين‌المللی را مورد تبادل نظر قرار دادند.


پيشتر، ميخائيل کامنين، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه گفته بود که در جريان مذاکرات طرفين قرار است که فعاليت های اتمی ايران مورد بحث و بررسی قرار گيرد.


خبرگزاری اينترفاکس به نقل از اين سخنگو اعلام کرد که « پاره ای از موضوعات مربوط به برنامه اتمی ايران و مناسبات دو جانبه تهران و مسکو در اين ديدار مورد گفت وگو قرار خواهد گرفت.»


پيشتر پس از آنکه آمريکا اعلام کرد که تحريم های تازه ای عليه ايرن اعمال می کند، ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه نسبت به «تهديد و تحريم ايران» هشدار داده و گفته بود : مساله هسته ای جمهوری اسلامی بايد از طريق گفت وگو های «صبورانه» حل شود.


آقای پوتين بدون اشاره به اقدام تازه آمريکا عليه ايران، گفته بود:«چرا شرايط را با تهديد به حمله نظامی و تحريم بايد خراب کرد و به بن بست کشاند؟»


رييس جمهوری روسيه تصريح کرده بود:«مثل يک آدم ديوانه تيغ عريان در دست چرخاندان و به اين سو و آن سو دويدن، راه حل خوبی برای موقعيت پيش آمده نيست».


ايالات متحده و برخی از کشورهای غربی، جمهوری اسلامی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه اتمی خود به دنبال توليد سلاح هسته ای است اما تهران اين برنامه را صلح آميز می داند.


روسيه به همراه چين اخيراً مانع از تلاش کشورهای عضو گروه موسوم به ۱+۵ (پنج عضو دايم شورای امنيت به همراه آلمان) برای تصويب قطعنامه تازه ای در شورای امنيت به منظور اعمال تحريم های بيشتر عليه ايران شدند.


به دنبال اصرار روسيه کشورهای عضو گروه ۱+۵ توافق کردند که برای اتخاذ هر تصميم تازه ای در قبال تشديد تحريم ها عليه ايران در انتظار گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی و مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا از نتايج مذاکرات خود با تهران، بنشينند.


آژانس بين المللی انرژی اتمی در مردادماه سال جاری با ايران به توافقی دست يافت که بنابرآن، ايران متعهد شد «ابهاماتی» و «سوال های باقی مانده» درباره فعاليت های هسته ای خود را رفع کند.


ناظران می گويند که صدور يا عدم صدور قطعنامه سوم عليه ايران در شورای امنيت به محتوای اين دو گزارش خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در پايان ماه نوامبر، ماه جاری، بستگی دارد.


XS
SM
MD
LG