لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

اسراییل: آژانس اسیر بازی تهران شده است


اسراييل که برای افزايش تحريم های ايران به سختی تبليغ می کند، روز سه شنبه به انتقاد از عملکرد آژانس بين المللی انرژی اتمی پرداخت.
اسراييل که برای افزايش تحريم های ايران به سختی تبليغ می کند، روز سه شنبه به انتقاد از عملکرد آژانس بين المللی انرژی اتمی پرداخت.

اسراييل که برای افزايش تحريم های ايران به سختی تبليغ می کند، روز سه شنبه به انتقاد از عملکرد آژانس بين المللی انرژی اتمی پرداخت و رهبران اين سازمان را متهم کرد که اسير «بازی تهران» شده اند.


مارک رگف، سخنگوی وزارت امور خارجه اسراييل به خبرگزاری فرانسه گفت: «متاسفانه گروهی از مقام های خارجی [ در آژانس بين المللی انرژی اتمی ] با مشارکت در استراتژی وقت کشی ايرانيان، بازی ايران را پيش می برند.»


  • «آژانس بين المللی انرژی اتمی و رهبرانش، مقصر هستند. يک بار می توان پرسيد که آيا آژانس با نقشی که ايران می خواهد بازی کند و با اجازه دادن به تهران برای تکميل کردن استراتژی اش، موافق است يا نه.»
مارک رگف

وی افزود: «از اين منظر، آژانس بين المللی انرژی اتمی و رهبرانش، مقصر هستند. يک بار می توان پرسيد که آيا آژانس با نقشی که ايران می خواهد بازی کند و با اجازه دادن به تهران برای تکميل کردن استراتژی اش، موافق است يا نه.»


انتقاد اخير از آژانس بين المللی انرژی اتمی در حالی منتشر می شود که اين سازمان، به زودی بايد در گزارشی جزئيات تازه وضعيت برنامه هسته ای ايران را به اطلاع شورای امنيت برساند.


اين گزارش در کنار گزارشی که خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا از سير مذاکراتش با تهران ارائه خواهد کرد، دو گزارش کليدی برای تصميمات آينده شورای امنيت در قبال ايران خواهد بود.


ايران تاکنون از اجرای دو قطعنامه شورای امنيت مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم شانه خالی کرده و کشورهايی چون اسراييل که از برنامه هسته ای ايران انتقاد می کنند، خواهان تصويب سومين قطعنامه و افزايش تحريم ها عليه ايران هستند.


اين کشورها تهران را متهم می کنند که از برنامه صلح آميز هسته ای خود به عنوان پوششی برای يک برنامه ساخت بمب هسته ای استفاده می کند، اما ايران اين اتهام را رد کرده است.


چين و روسيه به عنوان دو عضو شورای امنيت که از حق وتوو برخوردارند، کماکان با موضع آمريکا و متحدان اروپايی اش در شورای امنيت مخالفت می کنند و به گفته مقام های آمريکايی، تاکنون راه صدور سومين قطعنامه عليه ايران را مسدود کرده اند.


ايران توافق کرده است که طی يک جدول زمانبندی شده، به پرسش های آژانس درباره فعاليت های هسته ای خود پاسخ دهد و برخی ناظران پيش بينی می کنند که اين توافق و نتايج آن موجب شود تا آژانس در گزارش بعدی خود، لحن ملايم تری را در قبال ايران به کار گيرد.


این گمانه زنی ها تاکنون با انتشار انتقادهایی از آژانس همراه بوده است. روز دوشنبه نيز آهارون آبراموويتز، مدير اجرايی وزارت امور خارجه اسراييل، به آژانس بين المللی انرژی اتمی حمله کرده بود.


وی در يک سخنرانی در شهر بيت المقدس (اورشليم) گفت: «آژانس به جای اينکه به نماد مشارکت در تلاش های جامعه بين الملل بدل شود، در مسير شکست اين تلاش ها فعاليت می کند.»


  • «آژانس به جای اينکه به نماد مشارکت در تلاش های جامعه بين الملل بدل شود، در مسير شکست اين تلاش ها فعاليت می کند.»
آهارون آبراموویتز

هر چند که اسراييل در آژانس بين المللی انرژی اتمی، نماينده ای دارد، اما از معدود کشورهای جهان است که هنوز حاضر نشده پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای – NPT – را امضا کند و اين باور وجود دارد که اسراییل، تنها کشور دارای بمب هسته ای در خاورميانه است.


مجادله ايران و اسراييل که از سال ۱۳۵۷ خورشيدی و همزمان با به قدرت رسيدن اسلامگرايان ضد اسراييل در ايران آغاز شده است، در سال های اخير، با اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، به شدت اوج گرفته است.


آقای احمدی نژاد، هرازگاهی نظراتی عليه اسراييل بيان می کند و در چند نمونه بسيار خبرساز، خواهان حذف اسراييل از نقشه جهان و انتقال اين کشور به اروپا يا آلاسکا شد.


وی همچنين از معدود مقام های رسمی جهان بعد از جنگ دوم جهانی است که وقوع هالوکاست و نسل کشی يهوديان به دست آلمان نازی را زير سئوال برده است.


XS
SM
MD
LG