لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۳

«سازمان ملل در مورد برنامه اتمی ایران سریع عمل کند»


وزير امور خارجه اسراييل افزود که هيچ کشور مسئولی نمی تواند اين واقعيت را انکار کند که ايران «حامی اصلی تروريسم» است.
وزير امور خارجه اسراييل افزود که هيچ کشور مسئولی نمی تواند اين واقعيت را انکار کند که ايران «حامی اصلی تروريسم» است.

تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسراييل، روز دوشنبه اول اکتبر، از سازمان ملل متحد خواست که در مورد برنامه هسته ای ايران سريع عمل کند و از کشورهايی که مانع تصويب تحريم های شديدتر عليه ايران شده اند، انتقاد کرد.


وزير امور خارجه اسراييل افزود که هيچ کشور مسئولی نمی تواند اين واقعيت را انکار کند که ايران «حامی اصلی تروريسم» است و در حالی که قطعنامه های شورای امنيت را نقض کرده در پی ساختن بمب اتمی است.


وی که در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می کرد، در اشاره ای تلویحی به روسیه و چین که اعلام کرده اند مخالف تحریم های شدیدتر علیه ایران هستند، گفت: «کشورهایی هستند که به نام اجماع و مذاکره مانع تحریم های شدیدتر علیه بلند پروازی های هسته ای ایران شده اند.»


به گزارش آسوشیتدپرس، خانم لیونی، ایران را به تصمیم برای «محو کردن اسراییل از نقشه جهان»، «انکار هولوکاست» و «سرپیچی از فرمان شورای امنیت» متهم کرد و از سازمان ملل خواست که از «ارزش های بنیادین خود دفاع کند.»


  • «هيچ کشور مسئولی نمی تواند اين واقعيت را انکار کند که ايران «حامی اصلی تروريسم» است و در حالی که قطعنامه های شورای امنيت را نقض کرده در پی ساختن بمب اتمی است.»
وزیر امور خارجه اسراییل

وزير امور خارجه اسراييل که در مجمع عمومی سازمان ملل سخن می گفت، اعلام کرد که برنامه هسته ای ايران، آزمايشی برای سازمان ملل است، تا نشان دهد که اين نهاد تا چه حد توانايی دارد.


زمان سخنرانی وزير امور خارجه اسراييل، نماينده ای از ايران در مجمع عمومی حضور نداشت.


وی همچنين از کشورهای دنيا خواست که گروه های اسلام گرايی مانند حماس در فلسطين و حزب الله در لبنان را به رسميت نشناسند.


تزیپی لیونی گفت که اين گروه ها از انتخابات دمکراتيک سو استفاده می کنند تا به اهداف خشونت آميز خود برسند.


سخنان وزیر امور خارجه اسراییل زمانی بیان می شود که وزيران امورخارجه کشورهای گروه ۱+۵ که شامل اعضای دايمی شورای امنيت - روسيه، چين، آمريکا، بريتانيا و فرانسه - به همراه کشور آلمان است، بر لزوم مذاکرات برای حل بحران هسته ای ايران تاکيد کرده اند.


کشورهای گروه ۱+۵ روز بيست و هشتم سپتامبر در بيانيه مشترکی اعلام کردند مذاکرات خود بر سر اعمال دور سوم تحريم ها عليه ايران را تا ماه نوامبر به تعويق می اندازند.


دو کشور چين و روسيه که از اعضای دايمی شورای امنیت هستند با تشديد تحريم ها عليه ايران مخالفت کرده اند.


آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرده که قادر خواهد بود تا ماه نوامبر اعلام کند که «آيا ايران با حسن نيت با آژانس همکاری می کند يا مانند اينکه برخی می گويند، درصدد خريدن زمان است.»


کشورهای غربی و اسراییل، ايران را متهم می کنند که قصد ساختن بمب اتمی دارد. ايران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را توليد برق اعلام کرده است.


XS
SM
MD
LG