لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

تنها کانال گفت وگوی ایران و آمریکا بسته می شود؟


خانم رایس می گوید:« اگر چه دولت آمریکا راه صحبت با ایران را همچنان باز نگاه دارد ولی احتمالا در آینده بسیار نزدیک این گفت و گوها را ادامه نمی دهد.»
خانم رایس می گوید:« اگر چه دولت آمریکا راه صحبت با ایران را همچنان باز نگاه دارد ولی احتمالا در آینده بسیار نزدیک این گفت و گوها را ادامه نمی دهد.»

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ۲۴ سپتامبر اعلام کرد که هیچ نشانه ای برای ادامه گفت و گو با ایران در مورد عراق در آینده ای بسیار نزدیک وجود ندارد.


خانم رایس گفت:« اگر چه دولت آمریکا راه صحبت با ایران را همچنان باز نگاه دارد ولی احتمالا در آینده بسیار نزدیک این گفت و گوها را ادامه نمی دهد.»


استراتفور کامنتری ، نشریه مرکز پژوهشی استراتفور در آمریکا، با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا، می نویسد که مذاکرات ایران و آمریکا در مورد عراق بسیار حساس بوده است، چرا که از یک سو تهران و واشینگتن به یکدیگر اعتماد نمی کنند و از سوی دیگر موارد زیادی برای مصالحه کردن بین دو کشور وجود ندارد.



  • ایالات متحده، خواهان عراقی است که بتواند در برابر ایران ایستادگی کرده و جمهوری اسلامی احساس کند که عراق قادر است بار دیگر به ایران حمله نماید.
استراتفور کامنتری

این نشریه چاپ آمریکا می نویسد که ایالات متحده، خواهان عراقی است که بتواند در برابر ایران ایستادگی کرده و جمهوری اسلامی احساس کند که عراق قادر است بار دیگر به ایران حمله نماید.


به نوشته استراتفور کامنتری، بر خلاف آمریکا، ایرانی ها می خواهند مطمئن شوند که عراق قادر به حمله به کشورشان نیست و شبه نظامیان شیعه هوادار ایران در موقعیتی هستند که می توانند نیروهای آمریکایی را تهدید کنند.


این نشریه می افزاید: قضاوت ایران در مورد ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق اشتباه بود و دولت آمریکا تصمیم گرفته است با ادامه حضور نظامی در این کشور، ایران را متقاعد کند که نیروهای آمریکایی قرار نیست به زودی از عراق خارج شوند.


استراتفور کامنتری در مورد فشار ایالات متحده بر ایران می نویسد: آمریکا شرایط را برای هر چه بیشتر منزوی کردن ایران آماده کرده است و دیگر کشورها نیز از ایالات متحده پیروی می کنند.


به نوشته این نشریه، فرانسه به ایران اخطار داده که در صورت ادامه برنامه هسته ایش جنگی در انتظارش خواهد بود، آلمان تحریم ها را افزایش داده و هلند از وظیفه اخلاقی برای مقاومت در مقابل برنامه هسته ای ایران، سخن گفته است.


استراتفور کامنتری می نویسد: آمریکا روز دوشنبه گذشته تایید کرد که کشور سوریه، متحد اصلی ایران را به کنفرانسی بین المللی برای بحث در مورد آینده مناطق فلسطینی دعوت کرده است.


در پایان این مقاله تحلیلی، آمده است: نتیجه تمامی این تلاش ها و سخنان این است که ایران احساس ترس کند که دشمنانش آماده استفاده از نیروی نظامی هستند و نه تنها با آمریکا گفت و گو کند بلکه با این کشور در مورد مسایل امنیتی همکاری نماید، چرا که نه ایران و نه آمریکا نمی توانند به تنهایی وضعیت عراق را به حالت عادی بازگردانند.


تحریم های شدیدتر


در مقاله ای دیگر درباره ایران، روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز به بحث تحریم ها علیه ایران پرداخته و به نقل از مقامات آلمانی نوشته است که شرکت های این کشور فعالیت های اقتصادی خود را در ایران به شدت کاهش داده اند.


به نوشته این روزنامه، یکی از سخنگویان آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور گفت که تجارت بین ایران و آلمان به شدت کاهش یافته است ولی این امر در مورد برخی از کشورها که ادعا می کنند تحریم های شدیدتری در مورد ایران لازم است صدق نمی کند.


فایننشال تایمز می نویسد که وزارت امور خارجه آلمان در مورد فعالیت شرکت های فرانسوی و آمریکایی در ایران گزارشی تهیه کرده است.


در گزارش وزارت امور خارجه آلمان، نام شرکت های معروف فرانسوی مانند پژو، رنو و توتال به چشم می خورد.


این روزنامه بریتانیایی می نویسد: در این گزارش همچنین از شرکت های آمریکایی نام برده شده که از طریق کشور دوبی با ایران به تجارت مشغولند.


به گزارش فايننشال تايمز، ارزش صادرات آلمان به ايران در هفت ماه اول سال ميلادی جاری ۱۸ درصد کاهش يافته و به يک ميليارد و ۹۰۰ ميليون يورو رسيده است.


XS
SM
MD
LG