لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

«ایران در گروه کشورهای دارای نظام سرکوبگر است»


جرج بوش، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را به «زياده روی در انتقاد از اسراييل و چشم پوشی از اتفاقات ساير نقاط جهان» متهم کرد.
جرج بوش، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را به «زياده روی در انتقاد از اسراييل و چشم پوشی از اتفاقات ساير نقاط جهان» متهم کرد.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی خود در شصت و دومين نشست مجمع عمومی سازمان ملل، ايران را در کنار کشورهای سوريه، کره شمالی، زيمباوه، کوبا و سودان از کشورهايی توصيف کرد که «رژيمی سرکوبگر» آنها را اداره می کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه وی تاکيد کرد که اين کشورها «مردم خود را و حقوق اوليه آنها را ناديده می گيرند.»


جرج بوش، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را به «زياده روی در انتقاد از اسراييل و چشم پوشی از اتفاقات ساير نقاط جهان» متهم کرد.


رييس جمهوری آمريکا همچنين با اشاره به پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل با اشاره به کشور ژاپن، از توافق برای بررسی افزوده شدن بر تعداد اعضای دايمی سخن گفت.


اعمال تحریم آمریکا علیه میانمار


وی همچنين در بخش ديگری از سخنرانی خود، تحريم های تازه ای را عليه حکومت ميانمار اعلام کرد و از رهبران جهان خواست تا از تظاهرات هواداران دموکراسی در اين کشور حمايت کنند.



  • «در حالی که در خواست مردم برای دکوکراسی هيچ خطايی ديده نمی شود، گروه اداره کننده ميانمار، از خواست مردم سرکشی می کند.»
جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا

آقای بوش که بعد از افتتاح نشست توسط بان گی مون سخن می گفت، اعلام کرد که ايالات متحده آمريکا دامنه تحريم ها عليه «رهبران رژيم ميانمار» را گسترش می دهد و در صدور ويزا برای «کسانی که در نقض حقوق بشر در ميانمار دست دارند و خانواده هايشان» سخت گيری بيشتری خواهد کرد.


در روزهای اخير ميانمار با تظاهرات گسترده راهبان بودايی و هوادارنشان رو به رو بوده که در ۲۰ سال اخير بی سابقه بوده است.


بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد نيز در سخنرانی افتتاحيه نشست سالانه مجمع عمومی از رهبران ميانمار خواست که به جای برخورد پليسی، «بدون تاخبر با تمام احزاب مرتبط، گفت و گو را آغاز کنند.»


رييس جمهوری آمريکا از همه ملت های جهان خواست که به «مردم برمه کمک کنند تا آزادی از دست رفته خود را باز پس گيرند.»


«برمه» نام پيشين کشور ميانمار است که از دهه ۶۰ ميلادی تاکنون به دست نظاميان اداره شده و به رغم اعتراض های گسترده اواخر دهه ۸۰ ميلادی، هنوز از قانون اساسی جديدی که نظاميان در آن زمان وعده داده بودند، بی بهره است.


رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی خود يادآوری کرد که آنگ سان سوکی، رهبر حزب اتحاد ملی برای دموکراسی که به «نماد دموکراسی» در اين کشور بدل شده، در بازداشت خانگی به سر می برد.


اين فعال سياسی ميانمار در انتخابات سال ۱۹۹۲ ميلادی پيروز شد، اما نظاميان حاضر نشدند که نتيجه انتخابات را به رسميت بشناسند و وی را بازداشت کردند.


در چند روز اخير نيز معترضين ميانمار که در خيابان های بزرگترين شهر اين کشور تظاهرات برپا کرده بودند، رو به روی خانه آنگ سان سوکی تحصن کردند.


آقای بوش درباره نظاميان ميانمار گفت: «در حالی که در خواست مردم برای دکوکراسی هيچ خطايی ديده نمی شود، گروه اداره کننده ميانمار، از خواست مردم سرکشی می کند.»


رييس جمهوری آمريکا در بخشی از سخنرانی خود خواستار افزايش تلاش ها برای کنترل بيماری های ايدز و مالاريا شد.


در ساعات پيش رو، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران نيز در اين نشست در حضور رهبران جهان سخنرانی خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG