لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۲

«با فعاليت های مرگبار ايران در عراق، مقابله می کنيم»


جرج بوش می گوید به فرماندهان نظامی آمریکایی در عراق اختیار داده که با فعالیت های ایران در این کشور مقابله کنند
جرج بوش می گوید به فرماندهان نظامی آمریکایی در عراق اختیار داده که با فعالیت های ایران در این کشور مقابله کنند

جرج بوش رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه ۲۸ ماه اوت، گفت که به فرماندهان نظامی آمريکا در عراق اختيار داده است که با «فعاليت های مرگبار» ايران در عراق، مقابله کنند.


آقای بوش که در شهر رنو در ايالت نوادا، در جمع کهنه سربازان آمريکايی سخن می گفت، افزود: «افراطی های شيعه که مورد حمايت ايران قرار دارند، به آموزش عراقی ها برای حمله به نيروهای آمريکايی، دولت عراق و مردم اين کشور می پردازند.»


او به گزارش هايی که اخيرا درباره فعاليت سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شده اشاره کرد و گفت: «اين گروه سلاح و مواد منفجره پيشرفته در اختيار افراطی های عراق قرار می دهد و با کمک حزب الله برای آنها، امکان تعليمات نظامی فراهم می سازد.»


(سپاه قدس) سلاح و مواد منفجره پيشرفته در اختيار افراطی های عراق قرار می دهد و با کمک حزب الله برای آنها، امکان تعليمات نظامی فراهم می سازد

رييس جمهوری آمريکا همچنين گفت نيروهای ائتلاف اخيرا راکت های ۲۴۰ ميلی متری مونتاژ ايران را در عراق ضبط کردند «که از سوی ماموران ايرانی در اختيار افراطی های عراق قرار داده شده بود.»


منابع اطلاعاتی آمريکا روز يکشنبه ۲۸ مرداد ماه، برای نخستين بار به شمار افراد سپاه قدس در عراق اشاره کردند. به گفته اين منابع، ۵۰ تن از نيروهای سپاه قدس در عراق در حال آموزش شبه نظاميان شيعه برای چگونگی انجام حمله های راکتی و خمپاره ای هستند.


ژنرال ريک لينچ، ژنرال ارشد ارتش ايالات متحده گفت که نيروهای قدس وابسته به سپاهِ پاسداران انقلاب اسلامی، در بخش های مرکزی عراق فعاليت می کنند و شبه نظاميان شيعه را برای حمله به نيروهای آمريکايی و عراق آموزش می دهند.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، اين اتهام را رد کرد.


به فرماندهان نظامی آمريکا در عراق اختيار داده ام که با فعاليت های مرگبار ايران در عراق، مقابله کنند
جرج بوش

«رهبران ايران بايد جوابگو باشند»


رييس جمهوری آمريکا، در سخنان روز سه شنبه خود گفت: «عده ای می گويند رهبران ايران در جريان فعاليت های اعضای رژيم خودشان نيستند. عده ای ديگر می گويند رهبران ايران، به طور فعال تلاش می کنند (با اين اقدام ها)، غرب را تحريک کنند. جرج بوش افزود: «در هر صورت، مسوليت کمک به حمله به نيروهای ائتلاف در عراق و کشتن عراقی های بی گناه ، بر گردن رهبران ايران است.»

او گفت: «رژيم ايران بايد به اين فعاليت ها پايان دهد و تا زمانی که اين کار را نکرده، من برای حفاظت از نيروهای آمريکايی در عراق، به اقدام لازم دست خواهم زد.»


او افزود: «به فرماندهان نظامی آمريکا در عراق اختيار داده ام که با فعاليت های مرگبار ايران در عراق، مقابله کنند.


رييس جمهوری آمريکا در بخشی ديگر از سخنان خود گفت: «ما ايرانی می خواهيم که حکومت آن، به جای دامن زدن به ترور و دنبال کردن تکنولوژی که می تواند برای توليد سلاح هسته ای به کار رود، خود را در مقابل مردم جوابگو می داند.»


XS
SM
MD
LG