لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

ايران: سياست های آمريکا علت ناامنی عراق است


محمد علی حسینی، موضع گیری تازه وزرات امور خارجه را با صدور بیانیه ای تازه اعلام کرد.
محمد علی حسینی، موضع گیری تازه وزرات امور خارجه را با صدور بیانیه ای تازه اعلام کرد.

محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز شنبه ۲۰ مرداد، در واکنش به اظهارات اخير رييس جمهوری آمريکا درباره سياست های دولت ايران در عراق، «سیاست خارجی» جرج بوش را علت اصلی ناامنی عراق توصیف کرد.


وی با صدور بیانیه ای تاکید کرد که سیاست ایران «حمايت از فرآيند شکل گيری دولت و نهادهای دولتی و حمايت همه جانبه از دولت منتخب نوری المالکی» است.


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، محمد علی حسينی گفت: «سياست خارجی بحران زا و تشنج آفرين آمريکا، که ايجاد اختلاف و دشمنی ميان دولت ها و ملت های منطقه را سرلوحه اقدامات خود قرار داده، موجب شده است هزينه های کلانی بر مردم آن کشور تحميل شود و حيثيت و اعتبار آمريکا در پايين ترين سطح جهانی خود قرار گيرد.»


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، سياست دولت آمريکا را در قبال ملت ايران، «خصمانه و فريبنده» خواند و گفت که تلاش دولت آمريکا برای تفکيک ميان دولت و ملت در ايران، «ناشی از درماندگی مسوولان آن کشور در مقابل اتحاد کم نظير ميان دولت و ملت در ايران» است.


«تلاش دولت آمريکا برای تفکيک ميان دولت و ملت در ايران، ناشی از درماندگی مسوولان آن کشور در مقابل اتحاد کم نظير ميان دولت و ملت در ايران است.»
محمد علی حسينی

وی افزود:«اين تلاش ها که با هدف ضربه زدن به منافع ملت ايران و محروم کردن مردم کشورمان از حقوق خود صورت گرفته است، با اثبات دروغين بودن شعار مقامات آمريکا، عزم و اراده جدی تر همه قشرهای ملت ايران را در پيروی از اصول راهبردی جمهوری اسلامی ايران در پی داشته است.»


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران گفت: «آمريکا برای بازگشت وجهه از دست رفته خود، نيازمند دولتمردانی عاقل است.»


هشدار بوش به ايران درمورد ارسال سلاح و بمب های پيشرفته به عراق


پیش از این جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، به ايران هشدار داده بود که ارسال سلاح و بمب های پيشرفته جاده ای به عراق، برای تهران خالی از «پيامد» نخواهد بود.


رييس جمهوری آمريکا با اشاره به سفر نوری المالکی، نخست وزير عراق، به ايران گفته بود: «اگر اين (سفر) بيانگر اين باشد، که ايران نقش سازنده ای دارد، من بايد با دوستم، آقای نخست وزير(عراق) گفت وگوی رو در رو و صادقانه داشته باشم، چون به نظر من، آنها (ايرانی ها) نقش سازنده ای ندارند».


سفر مالکی به تهران


نوری المالکی، نخست وزير عراق، روز ۱۷ مرداد برای يک ديدار دو روزه و مذاکره درباره «مسايل اقتصادی و کمک ايران به بهبود وضعيت امنيتی عراق» وارد تهران سفر کرده بود.


در همين حال، خبر گزاری دولتی ايرنا به نقل از نخست وزير عراق اعلام کرد که وی در ديدار با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران «از مواضع مثبت و سازنده جمهوری اسلامی ايران در قبال مسايل کشورش از جمله تامين امنيت و مبارزه با تروريسم» قدردانی کرده است.


از سوی ديگر، ژنرال ريموند اوديرنو، مرد شماره دو ارتش آمريکا در عراق، در روزهای اخير بارها ايران را به حمايت از شبه نظاميان شيعه متهم کرد و گفت که ۷۳ درصد حملاتی که منجر به کشته و مجروح شدن سربازان آمريکايی می شود، توسط اين افراد انجام می گيرد.


آمريکا، ايران را متهم می کند که با حمايت های مالی، تسليحاتی و آموزشی از شورشيان عراقی ، به ويژه شبه نظاميان شيعه، به بی ثباتی، ناآرامی و خشونت ها در عراق دامن می زند.


ايران اين اتهامات را تکذيب کرده است و می گويد که برای بازگشت امنيت به عراق تلاش می کند.


XS
SM
MD
LG