لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

«متحدانمان را با چالش ايران تنها نمی گذاريم»


وزیر امور خارجه آمریکا، از کمک ها نظامی آمریکا به عربستان سعودی دفاع کرد
وزیر امور خارجه آمریکا، از کمک ها نظامی آمریکا به عربستان سعودی دفاع کرد

کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه ۵ اوت، در مصاحبه با يک شبکه تلويزيونی فاکس نيوز، از فروش تجهيزات و فن آوری های نظامی آمريکا به عربستان سعودی دفاع و آن را در راستای آمادگی در مقابل تهديد ايران توصيف کرد.


خانم رايس اين موضوع را که عربستان سعودی برای حمايت از حکومت عراق به اندازه کافی تلاش نکرده رد کرد و گفت: «به نظر من، ما همکاری خوبی (در اين زمينه) داريم.»


او افزود: «ما از همه کشورها می خواهيم که در اين زمينه (حمايت از دولت عراق) بيشتر عمل کنند، اما منطقی هم نيست که متحدان استراتژيکی ديرينه خود را در منطقه ای که چالش ايران با چالش های ديگر در حال شکل گرفتن است، به حال خود بگذاريم.»


خانم رايس اين سخنان را پس از بازگشت از سفر چهار روزه خاورميانه ای خود ابراز کرد. در اين سفر او از مصر، عربستان سعودی، اسراييل و مناطقی از تشکيلات خودگردان فلسطينی، ديدار کرد.


خانم رايس در مصاحبه با شبکه خبری سی بی اِس نيز گفت: «من فکر نمی کنم هيچکس در اين مورد که ايران برای دوستان ما، متحدان ما و بنابراين برای منافع ما در منطقه خليج (فارس)، يک چالش عمده، يک چالش امنيتی محسوب می شود، ترديد داشته باشد.»

وزير امور خارجه آمريکا پيشتر نيز اعلام کرده بود که کمک های نظامی آمريکا به متحدان خود در خاورميانه، در راستای استراتژی ايالات متحده در منطقه خاورميانه، برای تقويت جريان های ميانه رو و مقابله با نفوذ منفی ايران، سوريه و القاعده است.


خان رایس پیشتر گفته بود عربستان و کشورهای عرب حاشيه خليج فارس از کمک های واشينگتن برای حمايت و همکاری در «برقراری ثبات و امنيت» در منطقه بهره مند خواهند شد

او افزود: عربستان و کشورهای عرب حاشيه خليج فارس از کمک های واشينگتن برای حمايت و همکاری در «برقراری ثبات و امنيت» در منطقه بهره مند خواهند شد.


کمک چند ميليارد دلاری نظامی آمريکا به متحدان خود


يکی از بخش های کليدی سفر خاورميانه ای وزير امور خارجه و وزير دفاع آمريکا، بحث و گفت و گو درباره کمک نظامی چند ميليارد دلاری آمريکا به کشورهای متحد خود در خاورميانه بود.


آمريکا اخيرا اعلام کرد که علاوه بر فروش ۲۰ ميليارد دلاری تسليحات نظامی به عربستان سعودی، طی ده سال آينده به مصر ۱۳ ميليارد دلار و به اسراييل ۳۰ ميليارد دلار کمک نظامی خواهد کرد.


وزير امور خارجه آمريکا گفت کمک های نظامی آمريکا به کشورهای خاورميانه، در راستای همکاری با اين کشورها برای مبارزه با تندروها است.


دفاع رييس جمهوری افغانستان ار ايران


روز يکشنبه حامد کرزای رييس جمهوری افغانستان که برای گفت و گو با مقام های آمريکايی در واشنگتن به سر می برد، در مصاحبه با شبکه خبری سی اِن اِن، از حمايت جمهوری اسلامی از کشورش نام برد.
آقای کرزای گفت ايران از روند صلح افغانستان حمايت کرده است.


با اين حال در واکنش به پرسشی درباره انتقال سلاح های ايران به افغانستان، رييس جمهوری افغانستان گفت: «ما هم گزارش هايی از اين دست دريافت کرده ايم و درباره آنها تحقيق می کنيم.»


XS
SM
MD
LG