لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

«تعليق محدود غنی سازی اورانيوم ايران مطرح نيست»


وزیر امور خارجه آمریکا می گوید بحث تعلیق ناتمام مطرح نیست
وزیر امور خارجه آمریکا می گوید بحث تعلیق ناتمام مطرح نیست

کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه ۲۴ ژوئن، ضمن تاکيد بر اهميت تعليق کامل غنی سازی اورانيوم ايران، ايده «تعليق محدود» را رد کرد.

خانم رايس گفت متحدان آمريکا نيز همچنان بر تعليق کامل غنی سازی اورانيوم از سوی ايران تاکيد می کنند.


وزير امور خارجه آمريکا که برای رايزنی با دولت جديد فرانسه درباره مسايلی از جمله مسئله سودان، عراق و برنامه هسته ای ايران به پاريس می رفت گفت که برای همتايان وی نيز، مسئله غنی سازی محدود ايران مطرح نيست.


کاندولیزا رایس گفت متحدان آمريکا نيز همچنان بر تعليق کامل غنی سازی اورانيوم از سوی ايران تاکيد می کنند

خانم رايس گفت: «من نمی دانم بحث تعليق ناتمام چيست» و افزود «به نظر نمی رسد که راه حل عاقلانه ای باشد.»


در واکنش به گزارش هايی مبنی بر توافق احتمالی غرب بر سر تعليق مختصر و محدود غنی سازی اورانيوم ايران، خانم رايس گفت: «اصلا نمی دانم چنين چيزی از کجا مطرح شده است. در گفت و گوهايی که من با همتايان خود داشته ام، بر سر اهميت تعليق کامل که خواست شورای امنيت سازمان مل متحد است، توافق وجود دارد.»


وزير امور خارجه آمريکا، گزارش های اينچنينی را «حرف پوچ» خواند و گفت مذاکرات، بر سر چگونگی تعليق غنی سازی ايران است اما درباره خود تعليق که هسته اصلی همه تلاش ها است، بحثی وجود ندارد.»


کاندوليزا رايس با اشاره به گفت و گوهای سولانا- لاريجانی گفت که کشورش از اين تلاش ها هم حمايت می کند اما به گفته وی، آمريکا در عين حال، تهيه قطعنامه جديد شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تحريم ايران را نيز از نظر دور نگه نمی دارد.


سولانا: مذاکره با لاريجانی سازنده بود


خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز شنبه ۲۳ ژوئن در پرتغال، مذاکرات خود با علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران را «سازنده» خواند و ابراز اميدواری کرد که در سه هفته آينده اين گفت وگوها ادامه يابد.


قرار است مذاکرات لاریجانی-سولانا ادامه یابد

آقای لاريجانی نيز مذاکره خود با مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا را يک «گفت وگوی خوب»توصيف کرد.


خاوير سولانا، پيش از ديدار با علی لاريجانی، گفته بود به مذاکرات هسته ای با ايران خوشبين است اما انتظار ندارد که از اين مذاکره نتيجه مهمی بدست آيد.


آقای سولانا و آقای لاريجانی روز شنبه در وزارت امور خارجه پرتغال، در ليسبون سومين دور از گفت وگو های خود برای دستيابی به توافقی برای آغاز رسمی مذاکرات ايران و اتحاديه اروپا برای حل بحران هسته ای جمهوری اسلامی را برگزار کردند.


دبير شورای عالی امنيت ايران روز جمعه با محمد البرداعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، گفت وگو و مذاکره کرد.


محمد البرادعی گفته است ايران آماده پاسخ دادن به پرسش ها و ابهامات باقی مانده درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است

آقای البرادعی پس از اين مذاکرات ابراز اميدواری کرد که هفته‌های آتی برنامه ای عملی برای حل مسايل باقی مانده درباره برنامه‌های هسته ای ايران طراحی شود.


به گفته آقای البرداعی ايران آماده است تا به پرسش ها و ابهامات باقی مانده درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی طی دو ماه آينده پاسخ دهد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد از ايران خواسته است به پرسش ها و ابهامات درباره ماهيت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و رابطه آن با برنامه نظامی و موشکی اين کشور پاسخ دهد. اين شورا همچنين از ايران خواسته تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را نيز متوقف کند.


به دنبال سرپيچی تهران از درخواست آژانس بين المللی انرژی اتمی و کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای توقف فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم، شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون قطعنامه های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ را برعليه جمهوری اسلامی به تصويب رسانده است.


XS
SM
MD
LG