لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۳

رایس: «بازداشت های اخیر در ایران، گروگانگیری نیست»


رایس:اشغال سفارت آمريکا موجب شد که عادی سازی روابط بین آمريکا با ايران بسيار دشوار شود.
رایس:اشغال سفارت آمريکا موجب شد که عادی سازی روابط بین آمريکا با ايران بسيار دشوار شود.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز جمعه هشتم ژوئن در مصاحبه ای با خيرگزاری آسوشيتدپرس گفت زندانی شدن دستکم چهار ايرانی- آمريکايی در ايران، ارتباطی با گروگانگیری سفارت آمريکا در سال ۱۹۷۹ندارد و این موضوع، «بحران گروگانگیری جدیدی» نیست.


خانم رايس گفت: «من فکر می کنم شرايط فعلی قابل مقايسه با آنچه که در سال ۱۹۷۹ اتفاق افتاد نيست.»


در روزهای اخیر، برخی از صاحب نظران، بازداشت هاله اسفندیاری و کیان تاجبخش را «گروگانگیری» توصیف کرده بودند. سازمان دیدبان حقوق بشر می گوید که علی شاکری، یک فعال صلح ایرانی - آمریکایی نیز بازداشت شده که هنوز مقام های ایرانی این خبر را تایید نکرده اند.


خانم رایس تاکید کرد که اشغال سفارت آمريکا موجب شد که عادی سازی روابط بین آمريکا با ايران بسيار دشوار شود.


کاندوليزا رايس گفت آمريکا با جديت زندانی شدن اتباع اين کشور را که به «اشتباه» متهم شده اند، در همه جای دنيا دنبال می کند.


وی در مورد افزایش تعداد ايرانی – آمريکايی های بازداشت شده در ايران به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: «اين امر دوباره نشان داد که رژيم ايران چه ماهيتی دارد.»



  • «اگر چه دستگيرهای اخير غير قانونی است ولی آمريکا سعی می کند تا با ايران در مورد مسايلی مانند برنامه هسته ای و عراق در تماس باشد.»
کاندولیزا رایس

در چند ماه گذشته چهار نفر آمريکايی ايرانی در ایران تحت فشار قرار گرفته اند و دو تن از آنها با اتهامات سنگین رو به رو هستند.


یکی از این افراد، نازی عظیما، خبرنگار رادیو فردا است که اجازه خروج از ایران را از دست داده است، اما بازداشت نشده است.


جرج بوش رييس جمهوری آمريکا دستگيری ها و جلوگیری از خروج افراد را پیش از این محکوم کرده است.


وزير امور خارجه آمريکا در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: «اگر چه دستگيرهای اخير غير مجاز است ولی آمريکا سعی می کند تا با ايران در مورد مسايلی مانند برنامه هسته ای و عراق در تماس باشد.»


سفیران ایران و آمریکا در عراق ماه گذشته در بغداد در مورد برقراری امنیت در این کشور با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.


ایران اعلام کرد که آماده است تا این گفت و گو ها را ادامه دهد ولی مقامات آمریکایی گفتند فقط در صورت دعوت مقامات عراقی، ایالات متحده این مذاکرات را ادامه خواهد داد.


حمایت از سیاست بوش



خانم رایس در مصاحبه اخیر خود همچنین از سیاست خارجی جرج بوش در شش سال گذشته حمایت کرد و گفت: «تاریخ به نیکی از اقدامات وی یاد خواهد کرد.»


وزیر امور خارجه آمریکا گفت که شش سال پیش دنیا جای بدتری بود، چرا که القاعده خود را آماده حمله به برج های دو قلو می کرد، پاکستان حامی طالبان بود، القاعده در افغانستان پایگاه داشت، ایران و کره شمالی از قوانین آژانس بین المللی اتمی تخلف می کردند و صدام حسین به سوی هواپیماهای آمریکایی شلیک می کرد.


خانم رایس افزود: «جرج بوش مبارزه طولانی برای حل مساله افراطی گرایی در خاورمیانه را که موجب واقعه یازده سپتامبر شد، آغاز کرده است.»


کاندولیزا رایس گفت: «ما در آغاز دگرگونی تاریخی هستیم.»


XS
SM
MD
LG