لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۶

آمریکا خواستار آزادی ایرانی - آمریکایی ها شد


کیان تاجبخش و هاله اسفندیاری هر دو در بازداشت هستند و به جاسوسی متهم شده اند.
کیان تاجبخش و هاله اسفندیاری هر دو در بازداشت هستند و به جاسوسی متهم شده اند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه و دو روز پس از آنکه ایران اعلام کرد ایرانی – آمریکایی های بازداشت شده «پذیرفته اند که اقداماتی انجام داده اند»، از جمهوری اسلامی ایران خواست که تمامی شهروندان ایرانی – آمریکایی را آزاد کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز پنج شنبه، شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده آمریکا از تصمیمات دولتمردان ایران برای آزار و در چند مورد زندانی کردن و زدن اتهامات بی اساس به تعدادی از شهروندان آمریکایی وحشت زده شده است.»


در ماه های اخیر، هاله اسفندیاری و کیان تاجبخش، هر دو از پژوهشگران سرشناس ایرانی – آمریکایی در تهران بازداشت شده اند و با اتهامات سنگینی چون «جاسوسی» رو به رو هستند.


همزمان نازی عظیما، خبرنگار رادیو فردا که برای دیدار با خانواده خود به تهران رفته بود، به دلیل توقیف شدن گذرنامه ایش نمی تواند ایران را ترک کند.


جمهوری اسلامی ایران قوانین مربوط به تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد و اعلام کرده که موضوع بازداشت ایرانی – آمریکایی ها را یک «موضوع داخلی» می داند و از واشینگتن خواسته است که در امور داخلی ایران دخالت نکند.


آقای مک کورمک ضمن تاکید بر اینکه این افراد«هیچ خطری برای حکومت ایران نبوده اند»، افزود:«این پژوهشگران و روزنامه نگاران نه تنها تهدید نبوده اند بلکه بعضی از آنها در خدمت ایجاد پلی میان دو فرهنگ بوده اند و برای افزایش تفاهم میان دو کشور تلاش می کرده اند.»



  • «این پژوهشگران و روزنامه نگاران نه تنها تهدید نبوده اند بلکه بعضی از آنها در خدمت ایجاد پلی میان دو فرهنگ بوده اند و برای افزایش تفاهم میان دو کشور تلاش می کرده اند.»
شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

پيشتر نيز مقام های دولت آمریکا از دولتمردان ایرانی خواسته بودند که «فورا آمریکایی های بازداشت شده را آزاد کنند و گذرنامه کسانی را که نمی توانند از ایران خارج شوند، به آنها بازگردانند.»


آقای مک کورمک همچنین به موضوع ناپدید شدن رابرت لوینسون، مامور سابق FBI در ایران اشاره کرد و گفت که آمریکا از ایران می خواهد در پرونده ناپدید شدن وی، همکاری کند.


رابرت لوینسون برای آخرین بار در روز هشتم ماه مارس در هتلی در جزیره کیش دیده شده و برخی گزارش های تایید نشده حاکی است که وی از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده است، اما تهران در موضع گیری رسمی اعلام کرده که نه تنها وی بازداشت نشده، بلکه دولت ایران در تلاش است تا وی را پیدا کند.


پیش از این، همسر آقای لوینسون در نامه سرگشاده ای به محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران از وی درخواست کرد که برای پیدا شدن همسرش به او کمک کند چرا که خانواده وی در آمریکا، در اضطراب و نگرانی به سر می برند.


روز چهارشنبه، قاضی حسن حداد، معاون امنیتی دادستان تهران گفت که پرونده هاله اسفندیاری و کیان تاجبخش کماکان در دست بررسی است.


وی افزود که در جریان بازجویی ها، این دو تن که به «جاسوسی» متهم شده اند، «پذیرفته اند که کارهایی انجام داده اند، اما تاکید کرده اند که قصدشان کمک بوده است.»


وی همچنین رادیو فردا را يک «رادیو ضد انقلابی» توصيف کرد و گفت که اتهام نازی عظیما این است که «بر خلاف برخی تعهدات قبلی خود عمل کرده و با رادیوهای ضد انقلابی همکاری کرده است.»


راديو فردا، يکی از بخش های نهاد اطلاع رسانی بين المللی ايالات متحده آمريکا است که با هزينه کنگره آمريکا و زير نظر شورای اطلاع رسانی بين المللی دولت آمريکا، اداره می شود.


علی شاکری یکی دیگر از شهروندان ایرانی – آمریکایی است که به گفته گروه های مدافع حقوق بشر و روزنامه های تندروی تهران در بازداشت به سر می برد، اما آن گونه که قاضی حداد در روز چهارشنبه گفت، دادستانی هیچ اطلاعی از بازداشت او ندارد و هنوز هیچ از یک از مقام های رسمی در ایران بازداشت او را تایید نکرده اند.


XS
SM
MD
LG