لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

«ايرانی آمريکايی ها پذیرفته اند اقداماتی انجام داده اند»


هاله اسفندیاری پژوهشگر ایرانی آمریکایی که هم اکنون در زندان به سر می برد
هاله اسفندیاری پژوهشگر ایرانی آمریکایی که هم اکنون در زندان به سر می برد

معاون دادستان تهران، روز چهارشنبه ۱۶ خرداد، از «پذیرش انجام اقداماتی» توسط ايرانی- آمريکايی های متهم به جاسوسی در ايران خبر داد و گفت اما اين افراد می گويند «قصدشان کمک بوده است».


حسن حداد معاون امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران در گفت و گو با خبرگراری دانشجويان ايران ايسنا، گفت بازداشت هاله اسفندياری، بر اساس «دلايل محکم» ارايه شده از سوی وزارت اطلاعات صورت گرفته که به دنبال آن کيان تاجبخش نيز بازداشت شده است.

آقای حداد، اتهام هاله اسفندياری را «جاسوسی» خواند و گفت در اين زمينه به نتيجه «بسيار خوبی» رسيده ايم.


به گفته وی اسفندياری و تاجبخش «پذيرفته اند که اقداماتی انجام داده اند، اما بيان می کنند که قصدشان کمک بوده است.»


اتهام عظيما، «همکاری با راديو ضدانقلابی فردا»


درباره پرونده پرناز عظيما خبرنگار راديو فردا، آقای حداد گفت که اتهام خانم عظيما، «همکاری با راديو ضدانقلابی فردا و ساير راديوهای ضدانقلابی بوده است.»


بازپرس در قبال وثيقه سنگين نيم ميليارد تومانی، تصميم گرفت که من را بازداشت نکند. اين در حالی است که تحقيقاتی، که از سوی وزارت اطلاعات صورت می گيرد، ادامه دارد
نازی عظیما

به گفته وی، پرونده نازی عظيما آماده ارسال به دادگاه است.


حسن حداد گفت با آنکه تمام موارد جاسوسی و امنيتی از طريق وزارت اطلاعات اعلام می شود، «اگر دلايل وزارت اطلاعات برای دستگيری فرد کامل بود، با دستور قاضی فرد دستگير می شود، اما اگر تحقيقات انجام شده کامل نبود، درخواست تکميل تحقيقات مطرح می شود.»


عظيما: در حالت انتظار به سر می برم


نازی عظيما روز چهارشنبه، در پاسخ به پرسشی درباره روند پرونده خود به گلناز اسفندياری از راديو اروپای آزاد/راديو آزادی گفت: «بازپرس در قبال وثيقه سنگين نيم ميليارد تومانی، تصميم گرفت که من را بازداشت نکند. اين در حالی است که تحقيقاتی، که از سوی وزارت اطلاعات صورت می گيرد، ادامه دارد.»


به گفته نازی عظيما، وزارت اطلاعات سپس نتيجه تحقيقات را به بازپرس قوه قضاييه يعنی به بازپرس پرونده ارايه می دهد و در نهايت تصميم گرفته می شود که آيا دادگاه تشکيل شود يا نه.


وضعيت خانم عظيما، به گفته خودش، در انتظار جواب وزارت اطلاعات به بازپرسی پرونده است که پاسپورت را بازگردانند يا نه.


نازی عظيما خود را «فردی خوشبين توصيف» کرد و گفت: «احتمال دارد که تصميم بگيرند پاسپورت مرا برگردانند.»


با اين حال به گفته وی، «ممکن است برعکس اين اتفاق بيفتد. به هر حال من در حالت انتظار به سر می برم. الان در حدود ۵ ماه است که در اين انتظار هستم.»


وضعيت ايرانی-آمريکايی ديگر


معاون امنيت و دادسرای عمومی انقلاب تهران گفت دستگیری علی شاکری فعال ايرنی آمريکايی، از سوی حوزه معاون امنيت دادسرای نبوده است.


يک متهم به جاسوسی در ايران به ده سال زندان محکوم شد


از سوی ديگر به گزارش ايسنا، حکم ده سال زندان برای يکی از متهمان به جاسوسی در ايران در يکی از شعبه های ديوان عالی کشور ابرام شده است.


ايسنا به نقل از محمدرضا فقيهی وکيل مدافع اين متهم، از اعتراض به حکم ياد شده خبر داده است. خبرگزاری دانشجويان ايران از اين متهم به جاسوسی با بهره گيری از حروف اول نام و نشان او به عنوان «ع.ش» ياد کرده است.


همزمان، محمدرضا فقيهی می گويد: پرونده يی جديد با اتهام های جديد برای موکلش باز شده که قرار است روز بيست و نهم خرداد ماه جاری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به آن رسيدگی شود.


XS
SM
MD
LG