لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

کلینتون: نگران وضعیت هاله اسفندیاری و نازی عظیما هستم


نازی عظیما (راست) و هاله اسنفدیاری هر دو تابعیت دو گانه ایرانی آمریکایی دارند.
نازی عظیما (راست) و هاله اسنفدیاری هر دو تابعیت دو گانه ایرانی آمریکایی دارند.

هيلاری کلينتون، يکی از نمايندگان حزب دموکرات در مجلس سنای آمريکا، از سرنوشت نامعلوم هاله اسفندياری، مدیر برنامه مطالعات خاورمیانه مرکز تحقیقات «وودرو ویلسون» و نازی (پرناز) عظيما، خبرنگار راديو فردا اظهار نگرانی کرد.


هاله اسفندياری، پژوهشگر ايرانی – آمريکايی که برای ديدار با مادرش به ايران سفر کرده بود، پس از چهار ماه از توقيف گذرنامه های ايرانی و آمريکايی اش، روز سه شنبه هفته گذشته بازداشت شد.


نازی عظیما، گزارشگر رادیو فردا نیز که در شرایط مشابهی برای دیدار با مادر بیمارش به تهران سفر کرده بود، به دلیل توقیف گذرنامه اش، امکان خروج از کشور و بازگشت به محل زندگی خود را از دست داده است.


مقام های قضایی ایران هنوز هیچ اتهامی را متوجه این دو تبعه ایرانی - آمریکایی نکرده اند.


همزمان، سازمان دیدبان حقوق بشر نیز روز شنبه در با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی بی قید و شرط هاله اسفندیاری، پژوشگر ایرانی - آمریکایی شده است.


نگرانی سناتور برجسته آمریکایی


هیلاری کلينتون که يکی از کانديداهای حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوری سال آينده در ايالات متحده است، در بیانیه ای که روز جمعه منتشر کرد، با «نامعلوم» خواندن علت حبس هاله اسفندياری گفت: «من از اينکه دولت ايران، اين محقق را به دليل نامعلومی بازداشت کرده نگرانم.»


خانم کلينتون همچنين از ايران که خواست تا به نازی عظيما، خبرنگار راديو فردا که به دليل ضبط گذرنامه اش توسط ماموران امنيتی نمی تواند از کشور خارج شود، اجازه سفر بدهد.

خانم کلينتون با اشاره به «نقش مهم اين محقق در مطالعات بين المللی درباره زنان و مسايل سياسی ايران» گفت: «اين حبس با ماهيت کار هاله اسفندياری در تضاد است، چرا که او در راستای دموکراسی و آزادی برای مردمی کار می کند که تحت سلطه حکومت های مستبد زندگی می کنند. من از دولت ايران می خواهم که دکتر اسفندياری را هر چه سريعتر آزاد کند.»


خانم کلينتون همچنين از ايران که خواست تا به نازی عظيما، خبرنگار راديو فردا که به دليل ضبط گذرنامه اش توسط ماموران امنيتی نمی تواند از کشور خارج شود، اجازه سفر بدهد.


در همين حال، سناتور ژوزف ليبرمن يکی ديگر از نمايندگان مجلس سنا گفت که خانم اسنفندیاری به شکلی «غیر قابل باور و توجیه ناپذیر» زندانی شده است.


ديدبان حقوق بشر: اسفندياری را آزاد کنيد


سازمان ديدبان حقوق بشر نیز روز جمعه، دربيانيه ازايران خواست که فورا هاله اسفندياری محقق ايرانی- آمريکايی را آزاد کند و به او اجازه دهد تا به ايالات متحده بازگردد.


«مامورين وزارت اطلاعات، هاله اسفندياری را درروزهشتم می، برای بازجويی احضارکردند و بدون ارائه توضيح وحکم، اورا بازداشت کردند وبه زندان بدنام اوين درتهران - جايی که ديده بان حقوق بشر مواردی از شکنجه وآزارواذيت زندانی ها رامستند کرده است - انتقال دادند.»
سازمان دیدبان حقوق بشر

ديدبان حقوق بشر در اين بيانيه همچنين نگرانی خود را ازاينکه اسفندياری هدف «بازداشت سرخود» وهمچنين «بازجويی های قهری» قرارگرفته ابراز داشته است.


متن کامل بیانیه سازمان دیدبان حقوق بشر را می توانید اینجا بخوانید


در بیانیه سازمان ديدبان حقوق بشر آمده است: «مامورين وزارت اطلاعات، هاله اسفندياری را درروزهشتم می، برای بازجويی احضارکردند و بدون ارائه توضيح وحکم، اورا بازداشت کردند وبه زندان بدنام اوين درتهران - جايی که ديده بان حقوق بشر مواردی از شکنجه وآزارواذيت زندانی ها رامستند کرده است - انتقال دادند.»


بنا بر اين گزارش، وزارت اطلاعات ايران، پيش ازدستگيری اسفندياری، در چندين نوبت از اين محقق دردفتر خود درخيابان آفريقا (جردن) ودپس ازآن درساختمان خيابان خواجه عبدالله انصاری، بازجويی کرده بودند.


پيشتر، مرکز «وودروويلسون» درتاريخ دهم می ماه، دربيانيه ای اعلام کرده بود که دراثنای اين بازجويی ها، اسفندياری تحت فشارقرارگرفته تا اعتراف اجباری کند يا اينکه موسسه وودروويلسون را شامل فعاليت هايی کند که درآن شرکت نداشته است.


جواستورک، معاون بخش خاورميانه سازمان ديدبان حقوق بشردراين زمينه گفت: «محموداحمدی نژاد رييس جمهوری، به صورت نااميدانه ای تلاش می کند تا بسياری ازمنتقدان دولتش را به عنوان مهره های آمريکا بی اعتبار کند. هاله اسفندياری به دليل تلاش برای ترويج گفت وگو بين محققان ايرانی وآمريکايی، شهرت دارد ومقامات ايرانی تلاش می کنند که از او اعترافات اجباری بگيرند تا نويسندگان وفعالان اجتماعی ايرانی را مرعوب کنند.»


XS
SM
MD
LG