لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۲

«روال نگران کننده بازداشت ايرانی آمريکايی ها»


تام کیسی قائم مقام سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
تام کیسی قائم مقام سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

وزارت امور خارجه آمريکا روز پنج شنبه ۳۱ مه، بازداشت علی شاکری يک ايرانی-آمريکايی ديگر توسط جمهوری اسلامی را، «روالی نگران کننده» خواند.


تام کيسی قائم مقام سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت کشورش در تلاش آگاه شدن از سرنوشت علی شاکری است که از تاريخ ۱۳ مه که قرار بود ايران را ترک کند، ناپديد شده است.


او افزود به باور وی، علی شاکری بازداشت شده و در زندان اوين بسر می برد.

آقای کيسی افزود: «ما شاهد روال نگران کننده مورد آزار و اذيت قرار دادن تعدادی افراد بی گناه، از سوی (حکومت) ايران هستيم.»


تام کيسی همچنين با اشاره به اتهام هايی که عليه علی شاکری مطرح شده يا قرار است مطرح شود گفت که آقای شاکری هيچ گونه مقام رسمی و رابطه ای با دولت ايالات متحده آمريکا ندارد و افزود این مورد هم مانند موارد مشابه، «مسخره» است.


تام کيسی همچنين گفت که آزار و اذيت آمريکايی- ايرانی ها، با اين تصور که ايران خواستار تعامل و مذاکره است، همخوانی ندارد.


علی شاکری عضو ايرانی شورای «ابتکار شهروندان برای صلح» در دانشگاه اروين در جنوب کاليفرنيا که چندی پيش برای ديدار از مادر بيمار خود به ايران سفر کرد، در ايران بازداشت و به محل نامعلومی برده شده است.


تمامی اين شخصيت ها و ديگر افراد آکادميک در ايران هم اکنون در خطر عملکردهای خشونت آميز و خودسرانه جمهوری اسلامی ايران هستند
بخشی از نامه شخصیت های آکادمیک که خواستار آزادی ایرانی-آمریکایی ها شده اند

آقای شاکری ضمن اداره يک شرکت موفق تجاری، درطول سال ها فعاليت اجتماعی و سياسی در جنوب کاليفرنيا، به عنوان سخنگوی انجمن مدافع دمکراسی در ايران و در چند سال اخير به عنوان يکی از پايه گذاران شورای «ابتکار شهروندان برای صلح»، يک سازمان جويای صلح وابسته به دانشگاه اروين فعاليت داشته است.


هاله اسفندياری را آزاد کنيد


شائول بخاش همسر هاله اسفندياری پژوهشگر ايرانی- آمريکايی که در ايران در بازداشت به سر می برد، روز پنج شنبه ۳۱ مه، از مقام های جمهوری اسلامی خواست که خانم اسفندياری را آزاد کنند.


آقای بخاش گفت: «ما با اطمينان کامل می دانيم که اتهام ها عليه هاله اسفندياری، بی پايه است و اين اتهام ها بايد رفع شوند و او آزاد شود.»


درباره شباهت مورد ملوانان بريتانيايی که پس از مدتی بازداشت در ايران آزاد شدند، آقای بخاش گفت: حکومت ايران در آن مورد با «ذکاوت قابل توجهی» عمل کرد.


او از ايران خواست تا برای جلوگيری از بالا گرفتن تنش و بحران فزاينده، هاله اسفندياری و دو آمريکايی-ايرانی بازداشت شده ديگر را آزاد کند.


آقای بخاش گفت که خانواده وی و مادر خانم اسفندياری در تهران، به علت بازداشت هاله اسفندياری، دوران دشواری را می گذرانند.


اتهام جاسوسی به چند ايرانی-آمريکايی


روز سه شنبه ۸ خرداد، عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه ايران اعلام کرد که هاله اسفندياری و کيان تاجبخش، پژوهشگران بازداشت شده با اتهام «جاسوسی» رو به رو هستند.


او در تشريح اتهامات هاله اسفندياری و کيان تاجبخش گفت: «هاله اسفندياری به اتهام اقدام عليه امنيت کشور، فعاليت تبليغاتی ضد کشور و جاسوسی به نفع بيگانگان در بازداشت است و تاجبخش نيز با همين اتهامات دستگير شده است.»


هاله اسفندياری، مدير برنامه خاور ميانه مرکز مطالعات وودرو ويلسون در واشنيگتن که برای ديدار با مادر بيمارش به تهران رفته بود، تابعيت دوگانه ايرانی – آمريکايی دارد و روز ۳۰ دسامبر توسط افراد مسلح به چاقو بازداشت شده است.


کيان تاجبخش نيز از مشاوران موسسه «اپن سوسايتی– Open Society» يا «جامعه باز» در تهران است که در تاريخ حدود ۱۱ می ، ۲۱ ارديبهشت «ربوده» شد و همکاران و خانواده، او ظرف يک هفته بعد از ناپديد شدن وی، از زندانی شدن او مطلع شدند.


درخواست های جهانی برای آزادی ايرانی – آمريکايی ها


چندين شخصيت آکادميک بين المللی از جمله نوام چامسکی، نويسنده معروف آمريکايی در نامه ای به بازداشت چند محقق ايرانی- آمريکايی اعتراض کردند و خواستار آزادی فوری آنان شدند.


چهارسازمان بين المللی حقوق بشر به همراه شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل از ايران خواسته اند که ممنوعيت سفر نازی عظيما، و مهرنوش سلوکی دو روزنامه نگار ايرانی دارای مليت دوگانه را رفع کنند

در اين نامه که به امضای تعدادی از استادان دانشگاه های آمريکا، هند، ترکيه و لبنان رسيده، آمده است: «سياست های سرکوبگرايانه جمهوری اسلامی ايران در قبال شهروندان خود بار ديگر افراد آکادميک بی گناه را که روزنه ای از تبادل نظر مابين ايرانيان و دنيای خارج ايجاد کرده بودند، هدف قرار داده است.»


امضاء کنندگان اين نامه هشدار دادند: «تمامی اين شخصيت ها و ديگر افراد آکادميک در ايران هم اکنون در خطر عملکردهای خشونت آميز و خودسرانه جمهوری اسلامی ايران هستند.»


اعتراض مشترک نهاد حقوق بشری


عفو بين الملل، گزارشگران بدون مرز و فدراسيون بين المللی حقوق بشر با انتشار بيانيه ای مشترک با شيرين عبادی برنده نوبل صلح ازدولت ايران خواستند تا هرچه سريع تر هاله اسفندياری و کيان تاجبخش، دوايرانی - آمريکايی را که در زندان به سرمی برند آزاد کنند و وضعيت علی شاکری را روشن سازند.


اين چهارسازمان بين المللی حقوق بشر به همراه شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل همچنين از ايران خواسته اند که ممنوعيت سفر نازی عظيما، و مهرنوش سلوکی دو روزنامه نگار ايرانی دارای مليت دوگانه را رفع کنند.


اين بيانيه مشترک از اقدامات ياد شده به عنوان «تلاش مقام های امنيتی ايران برای ايجاد ترس درميان جامعه گسترده تری از روزنامه نگاران، نويسندگان، محققان و فعالان اجتماعی» ياد کرده است.


XS
SM
MD
LG