لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

مجلس نمایندگان آمریکا خواستار آزادی ایرانی - آمریکایی ها شد


هاله اسفندیاری (راست) و کیان تاجبخش در بازداشت به سر می برند.
هاله اسفندیاری (راست) و کیان تاجبخش در بازداشت به سر می برند.

اعضای مجلس نمايندگان آمريکا با صدور قطعنامه ای خواستار آزادی هاله اسفندياری، کيان تاجبخش، علی شاکری و يک فرد ديگرشد که درزندان های ايران نگه داشته شده اند.


آنها همچنين خواستار آن شدند که دولت جمهوری اسلامی ايران گذرنامه پرناز عظيما را به وی بازگرداند، و به او اجازه دهد که از ايران خارج شود.


در اين قطعنامه که به تصويب تمام ۴۱۱ نماينده حاضر در مجلس نمايندگان آمريکا رسيد، با اشاره به سوابق آکادميک و رسانه ای هاله اسفندياری، کيان تاجبخش، علی شاکری و پرناز عظيما آمده است: «دولت ايران بايد فوری و بدون قيد و شرط، اين شهروندان ايرانی-آمريکايی را آزاد کند، مدارک مسافرت شان را به آنان بازگرداند، به آزار و اذيت شان پايان دهد و اجازه دهد که از ايران خارج شوند.»


  • «دولت ايران بايد فوری و بدون قيد و شرط، اين شهروندان ايرانی-آمريکايی را آزاد کند، مدارک مسافرت شان را به آنان بازگرداند، به آزار و اذيت شان پايان دهد و اجازه دهد که از ايران خارج شوند.»
مجلس نمایندگان آمریکا

در اين قطعنامه همچنين با اشاره به فرد ديگری که نامش هنوز فاش نشده، درخواست های مشابهی درباره وضعیت وی ذکر شده است.


اين قطعنامه توسط کريس ون هالِن و ۱۵ نماينده ديگر مجلس نمايندگان آمريکا تنظيم شده بود. در عين حال، قرار است که مجلس سنای آمريکا هم قطعنامه مشابهی را به تصويب برساند.


آخرین واکنش وزارت امور خارجه آمریکا


وزارت امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه، هفدهم خرداد، و پس از آنکه ايران اعلام کرد: ايرانی – آمريکايی های بازداشت شده «پذيرفته اند که اقداماتی انجام داده اند»، از جمهوری اسلامی ايران خواست که تمامی شهروندان ايرانی – آمريکايی را آزاد کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، گفت: «ايالات متحده آمريکا از تصميمات دولتمردان ايران برای آزار و در چند مورد زندانی کردن و زدن اتهامات بی اساس به تعدادی از شهروندان آمريکايی وحشت زده شده است.»


در ماه های اخير، هاله اسفندياری و کيان تاجبخش، هر دو از پژوهشگران سرشناس ايرانی – آمريکايی، در تهران بازداشت شده اند و با اتهامات سنگينی چون «جاسوسی» رو به رو هستند.


همزمان، نازی عظيما، خبرنگار راديو فردا، که برای ديدار با خانواده خود به تهران رفته بود، به دليل توقيف شدن گذرنامه اش نمی تواند ايران را ترک کند.


جمهوری اسلامی ايران، قوانين مربوط به تابعيت دوگانه را به رسميت نمی شناسد و اعلام کرده است که موضوع بازداشت ايرانی – آمريکايی ها را يک «موضوع داخلی» می داند و از واشينگتن خواسته است که در امور داخلی ايران دخالت نکند.



  • «اين پژوهشگران و روزنامه نگاران نه تنها تهديد نبوده اند بلکه بعضی از آنها در خدمت ايجاد پلی ميان دو فرهنگ بوده اند و برای افزايش تفاهم ميان دو کشور تلاش می کرده اند.»
شان مک کورمک

آقای مک کورمک ضمن تاکيد بر اينکه اين افراد«هيچ خطری برای حکومت ايران نبوده اند»، افزود:«اين پژوهشگران و روزنامه نگاران نه تنها تهديد نبوده اند بلکه بعضی از آنها در خدمت ايجاد پلی ميان دو فرهنگ بوده اند و برای افزايش تفاهم ميان دو کشور تلاش می کرده اند.»


پيشتر نيز مقام های دولت آمريکا از دولتمردان ايرانی خواسته بودند که «فورا آمريکايی های بازداشت شده را آزاد کنند و گذرنامه کسانی را که نمی توانند از ايران خارج شوند، به آنها بازگردانند.»


آقای مک کورمک همچنين به موضوع ناپديد شدن رابرت لوينسون، مامور سابق FBI در ايران اشاره کرد و گفت که آمريکا از ايران می خواهد در پرونده ناپديد شدن وی، همکاری کند.


رابرت لوينسون برای آخرين بار در روز هشتم ماه مارس، در هتلی در جزيره کيش ديده شد و برخی گزارش های تاييد نشده حاکی است که وی از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران بازداشت شده است، اما تهران در موضع گيری رسمی اعلام کرده که نه تنها وی بازداشت نشده، بلکه دولت ايران در تلاش است تا وی را پيدا کند.


پيش از اين، همسر آقای لوينسون در نامه سرگشاده ای به محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، از وی درخواست کرد که برای پيدا شدن همسرش به او کمک کند چرا که خانواده وی در آمريکا، در اضطراب و نگرانی به سر می برند.


گزارش تایید نشده ای درباره بازداشت علی شاکری


به رغم اینکه مقام های رسمی کماکان از تایید خبر بازداشت علی شاکری خودداری می کنند، خبرگزاری ایسنا روز جمعه گزارش داد که این فعال صلح،در ایران به اتهام مسايل امنيتی، در بازداشت به سر می برد.


خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، روز جمعه هجدهم خرداد، بدون ذکر منبع خود گزارش داد که پرونده علی شاکری با صدور قرار قانونی، در معاونت امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال رسيدگی است.


هنوز مقام های مسئول و يا منابع خبری ديگر نسبت به اين گزارش، واکنشی نشان نداده اند.


در گزارش ايسنا، به اين موضوع که علی شاکری به وکيل مدافع دسترسی دارد يا خير، اشاره ای نشده است.


سازمان ديدبان حقوق بشر، روز سوم خرداد، اعلام کرد که خانواده علی شاکری، به اين سازمان خبر داده اند که وی در تهران بازداشت شده است.


علی شاکری در شهر لس آنجس آمريکا و در انجمن های صلح طلب اين شهر فعاليت هايی داشته است.


XS
SM
MD
LG