لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

«ایران نگران فروش اسلحه به کشورهای منطقه نیست»


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران شب پنج شنبه یازدهم مرداد گفت که ایران نگران اقدام آمریکا برای فروش اسلحه به کشورهای منطقه نیست.
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران شب پنج شنبه یازدهم مرداد گفت که ایران نگران اقدام آمریکا برای فروش اسلحه به کشورهای منطقه نیست.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران شب پنج شنبه یازدهم مرداد گفت که ایران نگران اقدام آمریکا برای فروش اسلحه به کشورهای منطقه نیست.


محمود احمدی نژاد در جمع خبرنگاران، روابط ایران با کشورهای منطقه را «برادرانه» توصیف کرد و گفت: «آمریکایی ها احساس می کنند که رابطه شان با کشورهای منطقه ضعیف شده و به این بهانه می خواهند به آنها دلگرمی دهند.»


کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه امریکا روز دوشنبه در جریان سفر به عربستان سعودی گفته بود: «فروش سلاح با هدف تجهیز کشورهای منطقه در مقابله با تاثیر منفی القاعده، حزب الله، سوریه و ایران صورت گرفته است.»


«آمریکایی ها احساس می کنند که رابطه شان با کشورهای منطقه ضعیف شده و به این بهانه می خواهند به آنها دلگرمی دهند.»
محمود احمدی نژاد

آقای احمدی نژاد که در واکنش به این موضوع سخن می گفت، افزود: «این اولین بار نیست که واشینگتن به کشورهای منطقه اسلحه می


فروشد و آنها در بیست سال اخیر بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار اسلحه به کشورهای منطقه فروخته اند.»

در پی سفر وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا به عربستان سعودی اعلام شد که دولت این کشور، طی یک دهه آینده، تسلیحاتی نظامی به ارزش ۲۰ ميليارد دلار برای مقابله با آنچه «خطر ايران» توصیف شد، به عربستان سعودی می فروشد.


دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید در این زمینه گفت که واشینگتن و ریاض، در مورد مسایل امنیتی همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند.


یکی از مقامات ارشد دفاعی آمریکا نیز گفت: «عربستان سعودی نقش مهمی برای مقابله با خطر هسته ای ایران ایفا می کند.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه مقام رسمی آمریکایی که نخواست هویتش فاش شود، گفت که بحث و مذاکره درباره این که چه اسلحه هایی به عربستان سعودی فروخته شود، در کنگره آمریکا آغاز شده است.


کنگره آمریکا اختیارات لازم را برای منع فروش اسلحه به کشورهای دیگر دارا است، ولی کاخ سفید امیدوار است که کنگره در این زمینه با دولت همکاری کند.



«فروش سلاح با هدف تجهیز کشورهای منطقه در مقابله با تاثیر منفی القاعده، حزب الله، سوریه و ایران صورت گرفته است.»
کاندولیزا رایس

پنتاگون تاکنون هیچ گونه اطلاعات یا جزییاتی در این باره که چه اسلحه هایی به عریستان سعودی فروختهمی شود، ارایه نداده است.


برخی از مقامات آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته اند که سلاح های پیشرفته ای مانند «جی دی ای ام» به این کشور فروخته خواهد شد.


«جی دی ای ام» کیت ارزان قیمتی است که می تواند به بمب ها جهت داده و آنها را برای رسیدن به هدف کمک کند.


آمریکا همچنین در نظر دارد اسلحه های جدیدی به دو متحد دیگر ایالات متحده در منطقه یعنی امارات متحده عربی و مصر بفروشد.


روزنامه نیویورک تایمز در ماه آوریل امسال گزارش داده بود که فروش اسلحه به عربستان سعودی، به دلیل حساسیت اسراییل بر سر این معامله، به تعویق افتاده است.


عربستان سعودی از جمله کشورهای مسلمان منطقه است که هرگز با اسراییل تماس دیپلماتیک نداشته است، اما همزمان با سفر وزرای آمریکایی به این کشور، وزیر امور خارجه عربستان گفت که این کشور مایل است در کنفرانس صلحی که جرج بوش پیشنهاد داده است، به رغم حضور اسراییل شرکت کند.


این کنفرانس در پاییز برگزار می شود و در صورت حضور عربستان در آن، نخستین تماس دیپلماتیک دو کشور عربستان و اسراییل صورت خواهد گرفت.


XS
SM
MD
LG