لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۶

مذاکرات رایس با سران اسراییل درباره صلح خاورمیانه


هدف اصلی از سفر خانم رایس به اسراییل دنبال کردن برنامه صلح میان این کشور با فلسطینی ها عنوان شده است.
هدف اصلی از سفر خانم رایس به اسراییل دنبال کردن برنامه صلح میان این کشور با فلسطینی ها عنوان شده است.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سفر دوره ای خود به منطقه خاورمیانه روز چهارشنبه وارد اسراییل شد تا برنامه صلح میان فلسطینی ها و اسراییل را دنبال کند.


کاندوليزا رايس، پس از ورود به اورشلیم (بیت المقدس) با تزیپی لیونی، همتای اسراییلی خود دیدار کرد و قرار است که در ساعات آینده با با نخست وزير، رییس جمهوری و وزیر دفاع این کشور نیز ملاقات داشته باشد.


وزير امور خارجه ايالات متحده در حالی مذاکرات خود با مقامات اسراییل و حکومت فلسطينی را آغاز می کند که رابرت گیتس، وزير دفاع آمريکا او را در این سفر همراهی نمی کند.


هرچند هدف اصلی سفر کنونی وزرای امور خارجه و دفاع آمريکا به منطقه، آماده کردن شرایط برای ايام بعد از خروج نيروهای آمريکایی از عراق است، اما کاندوليزا رايس در چارچوب تلاش هایی که با هدف پيشبرد گفت و گوهای اسراییل و فلسطينی ها انجام می شود، قرار است با مقام های اسراییلی و فلسطینی گفت وگو کند.


رییس جمهوری آمريکا اخيرا اعلام کرد که تا پایان سال جاری، همايش صلح با شرکت رهبران اسراییل، فلسطيني ها و کشورهای عرب برگزارخواهد شد.


اتحاديه عرب در نشست روز دوشنبه وزرای امور خارجه عرب در قاهره اعلام کرد که از اين همايش استقبال می کند.


فلسطينی ها نيز تاکيد کرده اند که اين کنفرانس بايد موجب شود که گفت وگوهای نهایی با اسراییل بر سر استقلال کشور فلسطين آغاز شود.


وزیر امور خارجه آمریکا، قرار است که در این سفر درباره کمک های نظامی جديد واشینگتن به تل آویو نيز با نخست وزير اين کشور اسراییل گفت وگو کند.


ایالات متحده تاييد کرده که اين کمک ها در ده سال آينده به ميزان ۳۰ ميليارد دلار خواهد بود.


همکاري های سياسی مشترک اسراییل و آمريکا نيز با هدف متقاعد کردن جمهوری اسلامی به توقف برنامه های اتمی خود در کانون مذاکرات وزير امور خارجه آمريکا با سران اسراییل قرار دارد.


همکاري های سياسی مشترک اسراییل و آمريکا نيز با هدف متقاعد کردن جمهوری اسلامی به توقف برنامه های اتمی خود در کانون مذاکرات وزير امور خارجه آمريکا با سران اسراییل قرار دارد.

خانم رايس روز سه شنبه در شرم الشيخ بار دیگر گفت: ايران عامل مهم بی ثباتی در خاورميانه است و به مهمترين چالش استراتژيک برای آمريکا در منطقه مبدل شده است.


دیدار با مقامات عربی


وزرای امور خارجه و دفاع آمريکا روز سه شنبه در نشستی در شرم الشيخ مصر با شرکت وزيران امور خارجه مصر، اردن و شش اميرنشين خليج فارس شرکت کردند و مسائل مهم منطقه، از جمله تلاش های سياسی برای پيشبرد گفت و گوهای سياسی ميان اسراییل و فلسطينی ها، فروش تسليحات جديد آمريکایی به عربستان و ديگر شيخ نشين ها و نيز بحران لبنان را مورد بررسی قرار دادند.


محمود عباس، رهبر تشکيلات خود گردان فلسطینی نيز که در روزهای اخير با سفر به مسکو، با رهبران روسيه درباره وضعيت سرزمين های فلسطينی گفت و گو کرد، قرار است با وزير امور خارجه آمريکا درباره اقداماتی که اسراییل بايد برای آماده کردن زمينه مذاکرات نهایی صلح به عمل آورد، مذاکره کند.


آقای عباس در مذاکرات روز سه شنبه خود با ولاديمير پوتين، رییس جمهوری روسيه در مسکو اين ديدگاه را تکرار کرد که سازمان حماس بايد از دولت جديد فلسطينی پيروی کند و به تسلط بر نهادهای حکومتی در غزه پايان دهد.


رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی ازروسيه خواسته بود تا تماس های خود با فلسطيني ها را به مذاکره با دولت قانونی فلسطينی محدود کند و از سازمان اسلامگرای حماس دوری کند.


خانم رايس در ديدار خود با وزيران امور خارجه کشورهای عربی در شرم الشيخ تاکيد کرد که آمريکا نگراني های امنيتی حکومت های ميانه رو عربی را درک مي کند.


XS
SM
MD
LG