لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

کمک نظامی ۳۰ میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل


نخست وزير اسراییل می گوید که در آخرين ديدار با جورج بوش، رییس جمهوری آمريکا متعهد شد که برتری نظامی اسراییل در خاورميانه نسبت به ساير کشورهای منطقه ادامه يابد.
نخست وزير اسراییل می گوید که در آخرين ديدار با جورج بوش، رییس جمهوری آمريکا متعهد شد که برتری نظامی اسراییل در خاورميانه نسبت به ساير کشورهای منطقه ادامه يابد.

دولت اسراییل روز یکشنبه اعلام کرد که از آمريکا تضمین های امنيتی لازم را برای حفظ برتری نظامی اسراییل در خاورميانه دريافت کرده و ايالات متحده کمک های نظامی به اسراییل را در ده سال آينده ۲۵ درصد افزايش خواهد داد.


این اعلام دولت اسراییل پس از آن صورت گرفت که روزنامه آمريکایی نيويورک تايمز از معاملات جديد تسليحاتی ۲۰ ميليارد دلاری ميان آمريکا با عربستان سعودی و ساير اميرنشين های خليج فارس، برای مقابله با «خطرات احتمالی ناشی ازجمهوری اسلامی ايران» خبرداد.


انتشار گزارش مشروح معاملات تازه تسليحاتی ميان آمريکا با عربستان سعودی و ديگر شيخ نشين های خليج فارس مانند هميشه حساسيت های دولت اسراییل را نسبت به معاملات تسليحاتی ميان کشورهای غربی با ارتش های عربی در پی آورده است.


توافق های اسراییل و آمريکا به تل آویو اين اطمينان خاطر را می دهد که حتی در پی فروش مدرنترين جنگ افزارها به عربستان و ساير اميرنشين ها، در هر حال، اسراییل همچنان قدرت برتر نظامی منطقه بماند و اين برتری را با فاصله زياد از ساير کشورهای عربی حفظ کند.
نخست وزیر اسراییل


اسراییل که تا چندی پيش با فروش هواپيماهای جنگی و راداری مدرن آمريکا به عربستان سعودی مخالفت می کرد و در اين رابطه نيز هياتی را به واشینگتن اعزام کرده بود، اين بار اعلام کرد که با قصد آمريکا برای تقويت نظامی عربستان و ساير اميرنشين ها مخالفت نخواهد کرد، زيرا سخن از معاملاتی است که قرار است حکومت های ميانه رو عربی را در برابر آنچه که آمريکا و اسراییل «کشورهای عضو محور شرارت» می نامند، تقويت کند.


اهود اولمرت، نخست وزير اسراییل روز يکشنبه در نشست هفتگی دولت گفت: تل آویو درک می کند که حکومت های ميانه روی عربی که هم پيمان آمريکا هستند به تقويت نظامی خود نياز دارند.


اولمرت افزود: «اين کشورها با قرارگرفتن در کنار آمريکا، در مقابله با رژيم ايران عملا دوشادوش اسراییل ايستاده اند.»


نخست وزير اسراییل همچنين گفت: در آخرين ديدار با جورج بوش، رییس جمهوری آمريکا متعهد شد که برتری نظامی اسراییل در خاورميانه نسبت به ساير کشورهای منطقه ادامه يابد، و در اين راستا، آمريکا ۲۵ درصد بر سطح کمک های نظامی ساليانه خود به اسراییل در طول ده سال آينده خواهد افزود و در مجموع اين دهه، سی ميليارد دلار کمک تسليحاتی و نظامی در اختيار تل آویو قرارخواهد گرفت.


يک تحليلگر سياسی اسراییل روز يکشنبه به راديوی ملی اسراییل گفت: «حساسيت هایی که اين کشور در مورد معاملات تسليحاتی آمريکا با کشورهای عربی نشان مي دهد، اين بار به جا نيست زيرا تقويت نظامی عربستان و ساير اميرنشين هایی که حکومت های ميانه رو دارند، دقيقا با اهداف اسراییل که خواهان جلوگيری از قدرت يابی جمهوری اسلامی ايران و ساير اعضای محورشرارت است، همخوانی دارد.»


اين تحليلگر می گويد: «معامله ای که آمريکا براساس آن، دهها فروند جنگنده جديد، ناوچه های سريع السير و بمب های هدايت شونده با ماهواره به عربستان خواهد فروخت، موجب ايجاد يک سپر دفاعی نظامی ميان بنيادگرايان با ميانه روهای منطقه خواهد شد.»


روزنامه آمريکایی «واشينگتن پست» نيز روز شنبه نوشته بود: هدف رییس جمهوری آمريکا از اعزام وزيران امور خارجه و دفاع دولت خود به منطقه، برای تقويت ديواره حائل ميان افراطيون خاورميانه با ميانه روهاست و طبق اين طرح، بايد تلاش شود تا در آستانه بيرون رفتن نيروهای آمريکا از عراق، آن کشور نيز به بخشی از سپر دفاعی ميانه روها در برابر عوامل و حکومت های افراطی مانند جمهوری اسلامی ايران تبدیل شده باشد.


حفظ برتری نظامی اسراییل


اهود اولمرت درنشست کابینه اسراییل در اورشليم (بیت المقدس) گفت: « توافق های اسراییل و آمريکا به تل آویو اين اطمينان خاطر را می دهد که حتی در پی فروش مدرنترين جنگ افزارها به عربستان و ساير اميرنشين ها، در هر حال، اسراییل همچنان قدرت برتر نظامی منطقه بماند و اين برتری را با فاصله زياد از ساير کشورهای عربی حفظ کند.»



نخست وزير اسراییل فاش ساخت، تعهداتی که وی از آن سخن مي گويد، در بخشی از مذاکرات اخير وی در سفرش به واشنگتن، در حالي که هيچيک از دستياران وی و جورج بوش در آن شرکت نداشته اند، از سوی رییس جمهوری آمريکا به شخص او داده شده است.


حساسيت هایی که اين کشور {اسراییل} در مورد معاملات تسليحاتی آمريکا با کشورهای عربی نشان مي دهد، اين بار به جا نيست زيرا تقويت نظامی عربستان و ساير اميرنشين هایی که حکومت های ميانه رو دارند، دقيقا با اهداف اسراییل که خواهان جلوگيری از قدرت يابی جمهوری اسلامی ايران و ساير اعضای محورشرارت است، همخوانی دارد.
یک تحلیلگر سیاسی


آقای اولمرت افزود: در آن ديدار، که بيستم ماه ژوئن انجام شد، بوش متعهد گرديد که تضمين های امنيتی تازه ای نيز در اختيار اسراییل قرار دهد.

وی گفت: مفهوم اين تعهد اين است که اسراییل در ده سال آينده، هر سال می تواند تا سه ميليارد دلار از کمک های نظامی آمريکا بهره مند شود.



کمک بلاعوض یا خرید تسلیحات؟


در همین حال، وزير کشور دولت اسراییل، که عضو حزب حاکم کاديما است، به روزنامه يديعوت آخرونوت گفت: «سخن از کمک های بلاعوض نيست بلکه اسراییل بايد در برابر آن پول بپردازد همان گونه که عربستان سعودی و اميرنشين های خليج فارس برای برخوردارشدن از تجهيزات نظامی جديد بايد به خريد اقدام کنند.»


اين وزيراسراییلی، اين ارزيابي ها را که اين تحولات، موجب شتاب سرسام آور در مسابقه تسليحاتی در خاورميانه خواهد شد را رد کرد .


حاميان اسراییل در کنگره آمريکا که در هر دو حزب جمهوريخواه و دمکرات قدرت بزرگی محسوب می شوند، معاملات تسليحاتی اخير آمريکا با اميرنشين های عربی حاشیه خلیج فارس بويژه عربستان را به زيان منافع اسراییل دانسته اند.


لابی اسراییل به اين احتمال اشاره کرده اند که با سقوط حکومت پادشاهی عربستان و قدرت يابی احتمالی افراطيون اسلامی، يک ارتش پرقدرت دراختيار بنيادگرايان قرار گيرد در حالي که خاک عربستان با اسراییل فاصله ای بسيار اندک دارد .


اما طرح صلح سران اتحاديه عرب که با پيشنهاد و فشار پادشاه عربستان سعودی اخيرا دوباره به تصويب رهبران ۲۲ کشورعربی عضو اتحاديه رسيد، اسراییل و آمريکا را در مورد نزديک شدن عربستان به اسراییل خوش بين کرده است.


اين طرح با شرط هایی، برقراری صلح کامل ميان دنيای عرب با اسراییل را پيشنهاد می کند .


هفته گذشته، پس از آنکه وزيران امور خارجه مصر و اردن به اسراییل سفر کردند، رسانه های اسراییل اعلام کردند، تماس هایی که تاکنون توسط يک کشور سوم ميان اسراییل و عربستان صورت گرفته،علنی خواهد شد.


XS
SM
MD
LG