لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

فروش اسلحه آمریکایی به عربستان، برای مقابله با ایران


یکی از مقامات ارشد دفاعی آمریکا می گوید که «عربستان سعودی نقش مهمی برای مقابله با خطر هسته ای ایران ایفا می کند.»
یکی از مقامات ارشد دفاعی آمریکا می گوید که «عربستان سعودی نقش مهمی برای مقابله با خطر هسته ای ایران ایفا می کند.»

دولت آمريکا مقادير زيادی اسلحه به ارزش ۲۰ ميليارد دلار برای مقابله با آنچه «خطر ايران» خوانده است، در يک دهه آينده، به عربستان سعودی می فروشد.


به گفته مقامات آمریکایی هفته آینده رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، به همراه کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه این کشور، به عربستان سعودی می روند تا با مقامات این کشور در مورد فروش اسلحه گفت و گو کنند.


دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در این مورد گفت که واشینگتن و ریاض در مورد مسایل امنیتی همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند.


یکی از مقامات ارشد دفاعی آمریکا گفت: «عربستان سعودی نقش مهمی برای مقابله با خطر هسته ای ایران ایفا می کند.»


نیویورک تایمز در ماه آوریل امسال گزارش داد که فروش اسلحه به عربستان سعودی به دلیل حساسیت اسراییل در این مورد به تعویق افتاده است.


یکی از مقامات ارشد دفاعی آمریکا می گوید که عربستان سعودی نقش مهمی برای مقابله با خطر هسته ای ایران ایفا می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مقام رسمی آمریکایی که نخواست هویتش فاش شود، گفت که بحث و مذاکره درباره این که چه اسلحه هایی به عربستان سعودی فروخته شود، در کنگره آمریکا آغاز شده است.


کنگره آمریکا اختیارات لازم را برای منع فروش اسلحه به کشورهای دیگر دارا است ولی کاخ سفید امیدوار اسست که کنگره در این زمینه با دولت همکاری کند.


پنتاگون تاکنون هیچ گونه اطلاعات یا جزییاتی که چه اسلحه هایی به عریستان سعودی فروخته می شود، ارایه نداده است.


برخی از مقامات آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفتند که سلاح های پیشرفته ای مانند «جی دی ای ام»-JDAM - به این کشور فروخته خواهد شد. «جی دی ای ام» کیت ارزان قیمتی است که می تواند به بمب ها جهت داده و آنها را برای رسیدن به هدف کمک کند.


آمریکا همچنین در نظر دارد اسلحه های جدیدی به دو متحد دیگر ایالات متحده در منطقه یعنی امارات متحده عربی و مصر بفروشد.


«عربستان برای شکست المالکی تلاش می کند»


در همین حال يک روزنامه آمريکايی روز جمعه به نقل از يک مقام دولتی نوشت که آمريکا، از شيوه برخورد عربستان سعودی با مساله عراق ناراضی است و این کشور، عربستان را متهم می کند که برای شکست دولت عراق تلاش می کند.


روزنامه نيويورک تايمز به نقل از يک مقام آمريکايی که نامش فاش نشده گزارش داد که آمريکا معتقد است، عربستان برای تضعيف دولت شيعه عراق تلاش می کند و در جلوگيری از پيوستن برخی مسلمانان تندرو به شورشيان عراقی نيز ناموفق عمل کرده است.


به نوشته اين روزنامه، مقام های سعودی، نوری المالکی، نخست وزير شيعه عراق را «مامور دولت ايران» می دانند و برای شکست کابينه او تلاش می کنند.


نيويورک تايمز نوشته است، این مقام ارشد آمريکايی گفته است دولت آمريکا به شواهدی دست پیدا کرده است که نشان می دهند عربستان سعودی به مخالفان آقای المالکی پول می دهد.


XS
SM
MD
LG