لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

«توافق اتمی آمريکا و هند پیامی برای ايران دارد»


نیکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمریکا می گوید توافق هسته ای هند و آمریکا، پیامی برای ایران دارد
نیکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمریکا می گوید توافق هسته ای هند و آمریکا، پیامی برای ایران دارد

نيکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه ۲۷ ژوئيه گفت توافق هسته ای ميان هند و آمريکا، پيام مهمی به «رژيم های ياغی هسته ای از جمله ايران» می فرستد و آن پيام اين است که اگر در مورد منع گسترش تسليحات هسته ای رفتار مسئولانه ای داشته باشيد و به قواعد عمل کنيد، تنبيهی متوجه شما نخواهد بود و حتی ميتوانيد در بازرگانی هسته ای جهانی مشارکت داشته باشيد.


آقای برنز گفت برخلاف کره شمالی، هند به گسترش تسليحات هسته ای دامن نزده است. برخلاف ايران، هند همه مقررات پادمان های آژانس بين المللی انرژی اتمی را رعايت کرده، و بر خلاف ايران هند تعهدات هسته ای خود را نقض نکرده و به اين تعهدات عمل کرده است.


برخلاف ايران، هند همه مقررات پادمان های آژانس بين المللی انرژی اتمی را رعايت کرده است
نیکلاس برنز

ايران اما، به گفته آقای برنز، مهمترين تعهدات بين المللی خود را در اين زمينه نقض کرده است.


«توافق تاریخی هند و پاکستان»

ايالات متحده آمريکا و هند، روز جمعه، در بيانيه يی اعلام کردند که مذاکرات دو کشور درباره همکاری و توافق هسته ای، با موفقيت تکميل شده است.


در اين بيانيه، از توافق هسته ای ميان دو کشور به عنوان سنگ بنای تاريخی در روابط واشينگتن و دهلی نو ياد شده است.


دو کشور ازماه ها پيش بر سر زمان اجرای توافقنامه همکاری اتمی، که برای اولين بار پس از ۳۰ سال، به هند اجازه دسترسی به راکتورها و سوخت اتمی آمريکا را می دهد، و به جای آن بخش مهمی از تاسيسات هسته ای هند به روی بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی باز می شود، بحث و مذاکره کرده اند.


نيکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمريکا در گفت و گو با خبرنگاران همچنين گفت که توافق کنونی ميان هند و آمریکا، باعث تقويت رژيم منع گسترش تسليحات هسته ای خواهد شد.


در اين زمينه که چگونه توافق هسته ای ميان هند و آمريکا می تواند به تقويت پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای بينجامد، آقای برنز به باز شدن بيشتر راکتورهای هسته ای هند به روی بازرسی های آژانس بين المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت همين موضوع، باعث تقويت پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای می شود.


اين کار پيامی به کشورهايی مانند ايران می فرستد که اگر به پرسش های آژانس پاسخ ندهيد، هيچ شانسی وجود ندارد که جامعه جهانی همان مزايايی را که حاضر است به هند بدهد، به شما نيز بدهد

توافق هسته ای میان دو کشور، «تقویت اِن پی تی»


آقای برنز همچنين گفت اين کار پيامی به کشورهايی مانند ايران می فرستد که اگر به پرسش های آژانس پاسخ ندهيد، اگر درباره فعاليت های هسته ای تاسيسات غنی سازی نطنز شفاف نباشيد، هيچ شانسی وجود ندارد که جامعه جهانی همان مزايايی را که حاضر است به هند بدهد، به شما نيز بدهد.


آقای برنز افزود: «بنابراين، اين مساله، يک درس بنيادی برای رژيم منع گسترش تسليحات هسته ای دارد.»


نيکلاس برنز در بخش ديگری از سخنان خود گفت ايران به مدت ۱۸ سال در مورد برنامه هسته ای خود، پنهانکاری کرد.


او افزود: «اگر به گزارش ۲۴ ماه مه محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی به شورای امنيت سازمان ملل متحد نگاهی بيندازيد، خواهيد ديد که آنها (ايران) به پرسش های عمده درباره فعاليت های هسته ای در نطنز، راکتور آب سنگين اراک پاسخ نداده اند.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا از امضای توافقنامه با هند، به منزله يک «موفقيت بزرگ در عرصه سياست خارجی» حمايت کرده است.


برخلاف ايران، هند عضو پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای نيست.


XS
SM
MD
LG