لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

سفر وزیران امور خارجه مصر و اردن به اسراییل


شیمون پرز با وزیران امور خارجه اردن و مصر دیدار کرد.
شیمون پرز با وزیران امور خارجه اردن و مصر دیدار کرد.

وزیران خارجه دو کشور مصر و اردن، روز چهارشنبه ۲۵ ژوئیه به اورشلیم ( بیت المقدس) سفرکردند تا در مورد طرح صلح این اتحادیه با سران اسراییل گفت وگو کنند.


احمد ابوالغیط ، وزیر امور خارجه مصر، و همتای اردنی وی، عبدالله الخطیب روز چهارشنبه جداگانه از قاهره و امان به اسراییل رسیدند اما با پیوستن به یکدیگر در اورشلیم، دیدارهای سیاسی خود را با مقامات بلندپایه اسراییلی برگزار می کنند.


اسراییل برای انجام ملاقات های آنان درغرب اورشلیم نیز اهمیتی فراوان قائل شده است بویژه آنکه کشورهای عرب وفلسطینی ها این شهر را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت نمی شناسند. حضور مقامات ارشد کشورهای عرب در پارلمان اسراییل امری به شدت کم سابقه توصیف شده است.


«زمین در مقابل صلح»


اتحادیه عرب در نشست ماه آوریل گذشته تصمیم گرفت برای پیشبرد طرح صلح پادشاه عربستان سعودی، که دوبار در پنج سال اخیر به تصویب تمامی سران اتحادیه عرب رسید، تحرکات خود را آغاز کند.


اتحادیه عرب از اسراییل می خواهد تمامی اراضی را که در جنگ شش روزه ۴۰ سال پیش به اشغال خود درآورد، به اعراب بازپس دهد و به «حل عادلانه» معضل آوارگان فلسطینی تن در دهد تا همه کشورهای عضو اتحادیه عرب، و در صدر آنها، عربستان سعودی و سایر امیرنشین های خلیج فارس و نیز لبنان و سوریه، با اسراییل پیمان کامل صلح منعقد کنند و مناسبات عادی با اسراییل برقرارنمایند.


وزیر امور خارجه مصر:«اتحادیه عرب دست صلح خود را به سوی اسراییل درازمی کند و امیدواراست که بتواند فرصتی نوین برای احیای امید به هدف تامین رفاه و نیک بختی همه ملتهای منطقه فراهم کند.»

هنگامی که پنج سال پیش این طرح در بیروت تصویب شد، اسراییل آن را رد کرد اما اخیرا پس از تصویب مجدد آن در نشست سران اتحادیه عرب درعربستان، اسراییل آمادگی خود را برای گفت وگو درباره جزئیات آن اعلام نمود.


«زمان، زمان صلح است»


وزیر امور خارجه مصر روز چهارشنبه در اورشلیم گفت: «اتحادیه عرب دست صلح خود را به سوی اسراییل درازمی کند و امیدوار است که بتواند فرصتی نوین برای احیای امید به هدف تامین رفاه و نیک بختی همه ملت های منطقه فراهم کند.»


رییس جمهوری جدید اسراییل، که با وزیران خارجه مصر و اردن در اقامتگاه ریاست جمهوری دیدار کرد، در پاسخ به ندای احمد ابوالغیط ، گفت: «زمان، زمان صلح است.»


XS
SM
MD
LG