لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

حزب الله و توانایی «حمله به هر نقطه از خاک اسراییل»


اسراییل می گويد، نصرالله در پناهگاه های مستحکم زيرزمينی زندگی می کند.
اسراییل می گويد، نصرالله در پناهگاه های مستحکم زيرزمينی زندگی می کند.

شیخ حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، چند روز پس از دیدار با رییس جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که گروه وی از توانایی نظامی کافی برای حمله به هر نقطه ای از خاک اسراییل برخورداراست.


وی تاکید کرده که حزب الله به تجدید سازماندهی خود دست زده و اکنون می تواند هر طرح نظامی را برای حمله به اسراییل به مرحله اجرا درآورد.


در مصاحبه ای که قرار است روز دوشنبه، از شبکه تلويزيونی عرب زبان الجزيره پخش شود، و بخش های کوتاهی از آن پيشاپيش منتشر شده، حسن نصرالله از آنچه که «قدرت بالای نظامی حزب الله برای سامان دادن هر گونه حمله به اسراییل» ناميده، سخن گفته است.


به گزارش الجزيره، وی در اين مصاحبه تاکيد کرده که در طول نبرد ۳۳ روزه تابستان گذشته با ارتش اسراییل نيز، حزب الله از توانایی کافی برای انجام حملات موشکی به تمامی خاک اسراییل برخوردار بود و اگر تنها به شليک راکت های کوتاه برد به بخش های شمالی اسراییل و شليک چند موشک به نقاط نزديک به نواحی مرکزی اسراییل اکتفا کرد، اين امر از تصميم تاکتيکی حزب الله ناشی می شد.



حزب الله نيروهای خود را به گونه ای سازماندهی کرده که از نبرد گذشته درس عبرت لازم را آموخته و به نقاط ضعف اسراییل پی برده و برنامه های نظامی خود را اکنون بر روی بهره گيری از اين نقاط ضعف اسراییلی ها تنظيم کرده است.
شیح حسن نصرالله

نصرالله در مصاحبه با الجزيره تاکيد کرده که «حزب الله نيروهای خود را به گونه ای سازماندهی کرده که از نبرد گذشته درس عبرت لازم را آموخته و به نقاط ضعف اسراییل پی برده و برنامه های نظامی خود را اکنون بر روی بهره گيری از اين نقاط ضعف اسراییلی ها تنظيم کرده است.»


شبکه الجزيره اعلام نکرده که مصاحبه با حسن نصرالله را چه هنگام و در کجا انجام داده است. دبيرکل حزب الله از پايان نبرد سال گذشته، تنها چند بار در انظارعمومی ديده شده است.


اسراییل می گويد، نصرالله در پناهگاه های مستحکم زيرزمينی زندگی می کند.


اسراییل که در طول نبرد سال گذشته، چند بار برای از بين بردن آقای نصرالله تلاش کرد و اقامتگاه وی در منطقه «ضاحيه» در جنوب شيعه نشين بيروت را با بمب های متعدد ويران کرد، تاکيد کرده که در هر کجا که نصرالله را بيابد، عليه وی اقدام خواهد کرد .


حسن نصرالله پنجشنبه گذشته در سفر يک روزه محمود احمدی نژاد به سوريه، در اقامتگاه رییس جمهوری اسلامی ايران حضوريافت و با وی ديدارکرد.


به گزارش خبرگزاری ايرنا، احمدی نژاد در ديدار با وی گفت: « ملت لبنان در جنگی تمام عيار با اسراییل پيروز شد در حالی که اسراییل روز به روز ضعيف تر می شود.»


احمدی نژاد در کنفرانس خبری مشترک با رییس جمهوری سوريه نيز «يک تابستان داغ که با پيروزي های پی در پی برای ملت های منطقه و شکست برای دشمنان همراه باشد» پيش بينی کرد.


آمادگی نصرالله برای حمله به «هر نقطه ای در خاک اسراییل» در حالی بيان شده که نيروهای صلح سازمان ملل در جنوب لبنان در آخرين گزارش خود در روزهای اخير اعلام کردند که دهها مقر حزب الله در جنوب لبنان و در نزديکی مرز شمالی اسراییل برچيده شده و حزب الله بسياری از راکت ها و جنگ افزارهای خود را از اين محل خارج کرده است.


با وجود اين، نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل هفته گذشته در گزارشی که به شورای امنيت ارائه کرد، تاکيد نمود که از طريق خاک سوريه مقادير گسترده ای جنگ افزار همچنان برای حزب الله و ساير گروه های مسلح لبنانی و فلسطينی به خاک لبنان می رسد.


هر چند سوريه در پاسخ رسمی خود اين گزارش را رد کرد اما مقامات سياسی و نظامی اسراییل می گويند: سيل اسلحه، جنگ افزار و انواع موشک از سوی جمهوری اسلامی ايران برای حزب الله همچنان روان است.


حسن نصرالله بازسازی زرادخانه حزب الله را که در نبرد سال گذشته آسيب جدی ديد، تاييد کرده و آن را «حق طبيعی» اين گروه دانسته است.


XS
SM
MD
LG