لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

از مکه کولا تا عطر نصرالله


عکس روی جلد عطر یک دلاری مقاومت در لبنان
عکس روی جلد عطر یک دلاری مقاومت در لبنان

جنگ و بحران در خاورميانه مخصوصا جنگ در عراق و درگيری حزب الله با اسراييل، در لبنان، موجب شده که برخی از بازرگانان عرب با آميختن ايدئولوژی و تجارت کالاهای جديدی را به بازار عرضه کنند.


در اواخر سال ۲۰۰۲ میلادی يک تاجر تونسی تبار به نام توفيق مثلوثی، «مکه کولا» را به بازار آورد.


وی اين نوشيندنی را به عنوان جايگزينی برای کوکاکولا و پپيسی کولا، که به گفته وی محصولات امپرياليسم هستند به بازار عرضه کرد و مورد استقبال برخی از بازارهای کشورهای عربی قرار گرفت.


مرکز اين شرکت هم اکنون در دوبی در امارات متحده است. به روی هر بطری نوشته شده که ده درصد سود اين شرکت صرف کمک به بچه های فلسطينی خواهد شد و ده درصد ديگر نيز به کارهای خيريه ديگر اختصاص می يابد.


«بی خردانه ننوشيد» شعاری است که بر هر بطری «مکه کولا» ديده می شود.


جنگ اخير لبنان يک مغازه دار لبنانی را به اين فکر انداخت که از محبوبيت نصرالله رهبر حزب الله، بهره بگيرد و عطری را به بازار عرضه کند.


اين عطر به نام مقاومت و با عکس نصرالله و يک قايق آتش گرفته متعلق به اسراييل به بازار آمد. به نوشته مجله نيو رپابليک قيمت عطر يک دلار بود و باعث تقاضای گسترده ای در لبنان و برخی کشورهای لبنانی شد.


علی خليل به مجله نیو ريپابليک می گويد که من حدود ۱۵ هزار بطری سفارش دادم و برای من که مغازه دار کوچکی هستم ريسک بزرگی بود. ولی خبر عطر بين مردم پيچيد و استقبال خوبی از آن شد.


وی می گويد مردم حتی برای دوستانشان در بحرين، ژاپن، آلمان و سوريه هم می خرند و هديه می فرستند. وی چند وقت پيش عطر مقاومت را در وزارت تجارت ثبت کرده است تا کسان ديگر به فکر تقليد و یا تقلب نيافتند.


XS
SM
MD
LG