لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

مذاکره عربستان وایران در راستای حل بحران خاورمیانه


وزيرامور خارجه عربستان سعودی می گوید یک هيات کمک های ايران برای کاهش درگيری ها درعراق و لبنان را بررسی خواهد کرد
وزيرامور خارجه عربستان سعودی می گوید یک هيات کمک های ايران برای کاهش درگيری ها درعراق و لبنان را بررسی خواهد کرد

سعود الفيصل وزيرامورخارجه عربستان سعودی روز سه شنبه ۳۰ ژانويه اعلام کرد تهران و ریاض برای کاهش تنش ها در عراق و لبنان همکاری خواهند کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوسيتدپرس، سعود الفيصل با اشاره به تمایل ايران برای کاهش درگيری ها ميان شيعيان و سنی ها درعراق و لبنان گفت: «عربستان سعودی فقط خواهان صلح در منطقه است».


شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نیز در واکنش به خبرهمکاری ایران و عربستان برای کاهش تنش در عراق و لبنان گفت:«ما خواهان تغییر رفتار رژیم ایران در منطقه هستیم و اگر آنها، در واقع، تلاش کنند که نقش مثبتی برعهده بگیرند، این خود می تواند نشان از تغییر رفتار باشد».


هیاتی کمک های ايران برای کاهش درگيری ها درعراق و لبنان را بررسی خواهد کرد
سعود الفیصل

به نطر می رسد تمايل عربستان سعودی به همکاری با ايران برای کاهش درگيری ها و خشونت ها در عراق و لبنان، از این موضوع ناشی می شود که رياض نگران افزايش دامنه تنش ميان شعيان و سنی ها در اين دو کشور است که می تواند به سراسر خاورمیانه گسترش یابد.


طبق اين گزارش، هم اکنون يک هيات نمايندگی عربستان سعودی برای مذاکره و گفت وگو با مقام های ايرانی به تهران سفر کرده است. اين هيات در مذاکرات خود با طرف ايرانی راه های کاهش تنش و درگيری در کشورهای عراق و لبنان را بررسی خواهد کرد.


به گفته وزيرامور خارجه عربستان سعودی « اين هيات کمک های ايران برای کاهش درگيری ها درعراق و لبنان را بررسی خواهد کرد».


عربستان سعودی از راهبرد جديد آمريکا برای بحران عراق حمايت کرده، اما ترديد خود نسبت به موفقيت اين استراتژی را نیز ابراز کرده است. در راستای استراتژی جديد آمريکا در عراق برای کاهش خشونت ها، آمريکا ۲۱ هزار نيروی تازه نفس را به اين کشور اعزام می کند و نسبت به فعاليت های ايران درعراق واکنش های تند تری نشان خواهد داد.


پيشتر جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، درخواست ايران برای همکاری در زمینه کاهش خشونت ها و در گيری ها در عراق و حل بحران لبنان را رد کرده بود.


وزير امورخارجه عربستان در حالی از همکاری با ايران در لبنان و عراق سخن می گويد که هفته گذشته گفته بود کشور متبوعش با ايران در رابطه با تلاش برای پايان دادن به بحران سياسی لبنان مذاکره نمی کند.


هفته گذشته سعود الفيصل خبرمذاکره ميان تهران و رياض برای حل بحران در عراق و لبنان را رد کرده اما گفته بود عربستان سعودی و ايران به تبادل پيام در زمينه همکاری ميان مسلمانان پرداخته اند و پادشاه عربستان در پيامش به آيت الله خامنه ای، خواستار همکاری برای دستيابی به وحدت ميان مسلمانان شده است.


XS
SM
MD
LG