لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

تلاش عربستان برای کمرنگ کردن نقش ايران در منطقه


پادشاه عربستان سعودی می گوید در تلاش گسترش تشیع است
پادشاه عربستان سعودی می گوید در تلاش گسترش تشیع است

مقام های عربستان سعودی در هفته های اخير گفته اند عربستان حاضر نيست در مقابل تلاش های جمهوری اسلامی برای تبديل شدن به «قدرت منطقه»، ساکت بنشيند.


پادشاه عربستان، رهبران فلسطينی، ابوماذن و اساعيل هانيه را به مکه دعوت کرده است تا بلکه بتواند آنهارا قانع سازد که دست از «برادر کشی» بردارند.


سفير عربستان در لبنان نيز سخت در تلاش است که رهبران اين کشور عربی را قانع به گفت و گو با يکديگر کند و سايه جنگ داخلی را از لبنان دور سازد.


سفير عربستان در بيروت، عبدالعزيز خواجه سرگرم گفتگو با رهبران شيعه، سنی و مسيحی است تا بلکه از درگيری های جديد که می تواند آتش جنگ داخلی را شعله ور سازد، جلوگيری کند.


عبدالعزيز خواجه با رهبر سازمان شيعه امل، نبيه بری، که رياست مجلس را نيز عهده دار است ملاقات کرد و پس از آن با نخست وزير سنی لبنان، فواد سينيوره به گفت و گو نشست.


عبد العزيز خواجه می گوید «ما در رابطه با نقش غير مثبت ايران در منطقه با رهبران اين کشور سرگرم گفت و گو هستيم و اميدواريم که تهران در جهت پايان دادن به تنش های منطقه مواضع مثبت تری اتخاذ کند

در پايان اين گفتگو ها، ديپلمات سعودی به خبرنگاران گفت «زمان آن رسيده است که لبنانی ها جهت پايان دادن به تنش های موجود همگام شوند و دست از مقابله غير منطقی بردارند.»


سفير عربستان سپس به نقش جمهوری اسلامی ايران در منطقه اشاره و آنرا غير مثبت ارزيابی کرد. عبد العزيز خواجه گفت: «ما در رابطه با نقش غير مثبت ايران در منطقه با رهبران اين کشور سرگرم گفت و گو هستيم و اميدواريم که تهران در جهت پايان دادن به تنش های منطقه مواضع مثبت تری اتخاذ کند.»


مقامات نزديک به وزارت امور خارجه لبنان می گويند ديپلمات های سعودی و ايرانی در روزهای اخير و به ويژه در ۴۸ ساعت گذشته با احزاب و شخصيت های سرنوشت ساز لبنانی تماس برقرار کرده اند تا بلکه تنش های موجود را کاهش دهند، و يا دست کم از درگيری های مجدد در بيروت و در جنوب لبنان جلوگيری بعمل آورند.


سفير عربستان در بيروت موقعيت کنونی لبنان را بسيار حساس ارزيابی کرده و معتقد است کوچک ترين جرقه ای می تواند اين کشور را منفجر سازد.


XS
SM
MD
LG