لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

واکنش کشورهای عربی به حمله نظامی احتمالی علیه ايران


ناو هواپیمابر استنیز آمریکا که آمریکا می گوید برای حفاظت از متحدان خود در منطقه مستقر کرده است
ناو هواپیمابر استنیز آمریکا که آمریکا می گوید برای حفاظت از متحدان خود در منطقه مستقر کرده است

وزير کشور عربستان سعودی گفته است کشورهای عربی حاشيه خليج فارس، به عنوان سکويی برای حمله احتمالی به ايران عمل نخواهند کرد. اين مقام عربستان سعودی همچنين گفته است در صورت حمله آمريکا به ايران، جمهوری اسلامی، از حمله تلافی جويانه به کشورهای عربی منطقه، هيچ نفعی نخواهد برد.


سخنان امير نايف بن عبدالعزيز، وزير کشور عربستان سعودی دست کم در يک ماه اخير، سومين موضع گيری کشورهای عربی حاشيه خليج فارس در قبال موضوع احتمال حمله آمريکا به ايران به شمار می رود.


در حدود يک ماه قبل، مجلس بحرين با اکثريت آراء، طرحی را تصويب کرد که بر اساس آن، استفاده از خاک بحرين به عنوان پايگاهی برای نيروهای آمريکايی به قصد حمله به ايران ممنوع خواهد بود.


اين در حالی است که پايگاه ناوگان پنجم نيروی دريايی ارتش آمريکا در بحرين قرار دارد.


هفته پيش نيز، مقامات کويت موضعی مشابه اتخاذ کردند و گفتند به هيچ وجه اجازه نمی دهند که از خاک کويت، حمله ای عليه ايران صورت گيرد.


«خاک عربستان سکوی حمله به ایران نخواهد شد»


در حدود ۳ ماه قبل، رييس امارات متحده عربی در گفت و گويی با روزنامه الحيات، سخنان مشابهی ابراز کرد و در تازه ترين مورد، وزير کشور عربستان سعودی گفته است «خاک عربستان، سکوی حمله به ايران نخواهد شد.»


آنها (کشورهای عربی) به اين نتيجه رسيده اند که منطقه، توانايی و تحمل هيچ جنگ ديگری را ندارد و اگر چنين جنگی رخ دهد، معمولا اين کشورها نگران دگرگونی وضعيت ثبات و امنيت خودشان هستند
رييس مرکز مطالعات استراتژيک در دانشگاه اردن

نايف بن عبدالعزيز، همچنين گفته است: «همان طور که ايران نمی خواهد به کشورهای همسايه آسيبی برسد، کشورهای عرب حاشيه خليج فارس نيز، مواظب هستند که آسيبی متوجه ايران نشود.»


امير نايف بن عبدالعزيز، ضمن تاکيد بر «لزوم احترام متقابل» در روابط کشورها گفت اظهارات وی خطاب به ايران، به نمايندگی از سوی عربستان سعودی و ديگر کشورهای عضو شورای همکاری خليج (فارس) ابراز شده است.


علاوه بر عربستان سعودی، کويت، بحرين، قطر، امارات متحده عربی و عمان نيز جزو اين شورا هستند.


اصولا در حالی که تاکنون هيچ طرحی برای حمله آمريکا به ايران اعلام نشده، اعلام مواضع مشابه کشورهای عربی حاشيه خليج فارس درباره شرکت نکردن در يک چنين رويدادی، چه معنايی دارد؟


محجوب الزويری، رييس مرکز مطالعات استراتژيک در دانشگاه اردن معتقد است ۲ دليل برای اين موضع گيری ها قابل تصور است.


آقای الزویری به رادیو فردا می گوید دليل اول اين است که کشورهای عربی به طور کلی از روند تحولات عراق راضی نيستند.


«حضور ایران در عراق باید پایان یابد»


او می گويد: «آنها (کشورهای عربی) به اين نتيجه رسيده اند که منطقه، توانايی و تحمل هيچ جنگ ديگری را ندارد و اگر چنين جنگی رخ دهد، معمولا اين کشورها نگران دگرگونی وضعيت ثبات و امنيت خودشان هستند.»


اما دليل دوم به گفته آقای الزويری اين است که «کشورهای عربی تلاش می کنند به ايران اين پيام مهم را بفرستند که نبايد حضور جمهوری اسلامی در عراق ادامه يابد. کشورهای عربی همچنين می خواهند به ايران پيام دهند که منافع خود و ديگر کشورها را در نظر بگيرد.»


کشورهای عربی تلاش می کنند به ايران اين پيام مهم را بفرستند که نبايد حضور جمهوری اسلامی در عراق ادامه يابد
محجوب الزویری

اين کارشناس می افزايد: «با وجود آنکه هيچ برنامه مشخصی برای حمله به ايران وجود ندارد و يا دست کم فاش نشده، اين گونه اظهارات مقام های عرب، می تواند به معنای اعلام حضور منطقه ای تلقی شود.»


وزير کشور عربستان سعودی همچنين گفته است در صورت حمله احتمالی آمريکا به ايران، جمهوری اسلامی «هيچ نفعی نمی برد اگر به کشورهای عربی نفت خيز منطقه حمله تلافی جويانه کند.»


آيا کشورهای عرب حاشيه خليج فارس در يک شرايط فرضی يا احتمالی، از واکنش جمهوری اسلامی ايران در مقابل حمله آمريکا می هراسند و خود را در خطر می بينند؟


حمله تلافی جویانه ایران، و کاهش حمایت منطقه از این کشور


محجوب الزويری به اظهاراتی مبنی بر حمله تلافی جويانه احتمالی ايران به سايت های نظامی آمريکا در کشورهای عربی، که در هفته های اخير از چند تن از مقام های جمهوری اسلامی نقل شده اشاره می کند.
او می گويد به نظر وی، اظهارات وزير کشور عربستان سعودی، در همين راستا قابل بررسی است.


به گفته آقای الزويری: «او (وزير کشور عربستان سعودی) سعی دارد به طور غير مستقيم به مسوولان ايرانی بگويد که کشورهای حاشيه خليج فارس هيچ دخالتی در جنگ نخواهند داشت و اگر چنين جنگی رخ دهد، ايران نفعی از حمله متقابل به کشورهای عربی نخواهد برد. حتی برعکس در صورتی که ايران به سايت های نظامی در خاک کشورهای عربی حمله کند، احساس حمايت و پشتيبانی که می تواند متوجه ايران باشد، به سوی آمريکا جلب خواهد شد.»


نايف بن عبدالعزيز، وزير کشور عربستان سعودی در سخنان خود همچنين از ايران خواست تا به دخالت در امور عراق و لبنان پايان دهد.

عربستان سعودی، جمهوری اسلامی را متهم می کند که با حمايت از گروه های شبه نظامی شيعه، عراقی های سنی را در تنگنا قرار می دهد و نيز تلاش دارد که دولت سنی لبنان را سرنگون کند.


XS
SM
MD
LG