لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۷

فروش سلاح به کشورهای خاورميانه برای مقابله با ايران


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا می گوید فروش تسلیحات به کشورهای عربی در راستای مقابله با نفوذ ایران است
کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا می گوید فروش تسلیحات به کشورهای عربی در راستای مقابله با نفوذ ایران است

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز دوشنبه گفت فروش تسليحات و اعطای کمک های نظامی به کشورهای عربی و اسراييل در راستای مقابله با نفوذ منفی ايران، سوريه و القاعده است.


همزمان با سفر کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه، و رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا به کشورهای خاورميانه، ايالات متحده جزييات کمک های نظامی خود به کشورهای خاورميانه را اعلام کرد. آمريکا علاوه بر فروش میلیاردها دلار تسلیحاتی نظامی به عربستان سعودی، طی ده سال آينده به مصر ۱۳ ميليارد دلار و به اسراييل ۳۰ ميليارد دلار کمک نظامی خواهد کرد.


به گفته خانم رايس اين کمک های نظامی در راستای استراتژی ايالات متحده در منطقه خاورميانه برای تقویت جريان های ميانه رو در منطقه و مقابله با نفوذ منفی ايران، سوريه و القاعده است.


وزير امورخارجه آمريکا تاکيد کرد عربستان و کشورهای عرب حاشيه خليج فارس از کمک های واشينگتن برای حمایت و همکاری در «برقراری ثبات و امنيت» در منطقه بهره مند خواهند شد.


نيکلاس برنز، معاون وزير خارجه آمريکا، نيز پيشتر گفته بود کمک های نظامی به عربستان بالغ بر ميلياردها دلار خواهد بود ولی جزييات اين کمک نظامی هنوز نهايی نشده است.


قراردادهای تسلیجاتی ایالات متحده می بایست به تایید کنگره این کشور برسد.


واکنش ايران به فروش سلاح به کشورهای خاورميانه


محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، آمريکا را متهم کرد که در صدد «گسترش ترس» در منطقه است

از سوی ديگر، جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه با محکوم کردن کمک های تسليحات به عربستان و ديگر کشورهای عربی، آمريکا را متهم کرد که در صدد «گسترش ترس» در منطقه است.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: «آمريکايی ها همواره يک سياست را در منطقه مورد توجه قرار داده اند و آن ايجاد ترس و نگرانی در کشورهای منطقه و تلاش برای مخدوش کردن مناسبات و روابط حسنه ميان آنها و همچنين تلاش برای ايجاد فرصت و زمينه ای جهت فروش تسليحات خود و اعمال صادرات آن به کشورهای منطقه است.»


وی اظهار داشت:« اين يک هدف عمده و اساسی است و در اين راستا طرح اتهامات ساختگی را متوجه برخی کشورهای منطقه کرده اند. آنچه خليج فارس به آن نيازمند است صلح، ثبات، امنيت، حرکت به سوی شکوفايی و توسعه اقتصادی است. اين امری است که همواره مورد توجه کشورهای منطقه بوده و اصلی است که آمريکايی ها همواره به دنبال مخدوش کردن آن بوده اند.»


رابرت گيتس و کاندوليزا رايس، وزرای دفاع و امور خارجه آمريکا روز دوشنبه راهی خاورميانه شدند تا درباره فروش تسليحات با مقامات عربستانی و ساير کشورهای عربی حاشيه خليج فارس به گفت وگو بپردازند.


XS
SM
MD
LG