لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

ارزيابی مثبت ايران و آمريکا از مذاکرات بغداد


مذاکرات روز دوشنبه میان هیات های ایرانی و آمریکایی در منطقه سبز بغداد برگزار شد
مذاکرات روز دوشنبه میان هیات های ایرانی و آمریکایی در منطقه سبز بغداد برگزار شد

هيئت های کارشناسی ايران و آمريکا، روز دوشنبه ۶ ماه اوت، مذاکرات سه جانبه خود را بر سر مشکلات امنيتی عراق، «صريح و جدی» توصيف کردند.


فیلیپ ریکر سخنگوی سفارت آمريکا در عراق، در باره اين مذاکرات که او آن را «صريح و جدی» خواند گفت: «ما توافق کرديم که به مذاکرات خود، در تاريخی که از طريق کانال های ديپلماتيک مشخص خواهد شد، ادامه دهيم.»


او از نقش دولت عراق در ميزبانی و رياست جلسه سپاسگزاری کرد.


رياست هيات آمريکايی را خانم «مارسی ريس» مشاور وزارت امور خارجه آمريکا در امور نظامی و سياسی و رياست هيات ايرانی را «حسين اميرعبداللهيان» بر عهده داشت.


آقای اميرعبداللهيان، در کنفرانس خبری پس از اين مذاکرات گفت هيئت ايرانی، اقدام آمريکايی ها را «در بازگذاشتن دست برخی از جريان های تروريستی» در عراق، مورد انتقاد قرار داده است.


حسین اميرعبداللهيان سرپرست هیئت کارشناسی مذاکره کننده بود

او افزود: «هيئت آمريکايی استدلال قانع کننده ای در اين زمينه در جلسه به عمل نياورد.» به گفته وی، «سياست های غلطی را که اشغالگران در عراق پيشه کردند و منجر به تقويت تررويسم شده» نيز از بحث های ديگر هيئت های مذاکره کننده بود.


نماينده جمهوری اسلامی در اين مذاکرات افزود: « طرف عراقی ديدگاه های خودش را مطرح کرد و از دوطرف خواست که برای حمايت از دولت و مردم عراق و کمک به ثبات و امنيت در اين کشور اقدامات لازم را به عمل بياورند.


گفت و گوهای روز دوشنبه در منطقه سبز بغداد انجام گرفت. قرار است مذاکرات درباره امنيت عراق، ادامه يابد.


شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز، این گفت و گوها را «حرفه ای و مفید» توصیف کرد.


لبيد ابوی، قائم مقام وزارت امور خارجه عراق در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه، ضمن «مثبت و خوب» خواندن مذاکرات گفت طرف های ايرانی و آمريکايی، به رغم اختلاف های خود، آمادگی خود را برای همکاری ابراز کردند.»


او در باره ضرورت ادامه گفت و گو ها افزود: «اين ملاقات ميان دو کشوری برگزار شده که روابط آنها را خصومت هشتاد ساله رقم زده است. آيا بايد بيش از اين از يک يا دو جلسه ديدار انتظار داشت؟»


ملاقات سفیران ایران و آمریکا در عراق


روز دوشنبه رایان کروکر سفیر ایالات متحده آمریکا در عراق و حسن کاظمی قمی سفیر جمهوری اسلامی در بغداد نیز به مدت دو ساعت مذاکره کردند.


گفت و گوی سفیران دو کشور، در حدود دو ساعت پس از مذاکرات و گفت و گوهای هیئت های کارشناسی دو کشور، در دفتر موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق صورت گرفت.


جزئیات این دیدار هنوز مشخص نیست.


درخواست طالبانی برای اين مذاکرات


جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق روز دوشنبه، موفقيت اين مذاکرات را برای همه طرف ها مفيد دانست و ابراز اميدواری کرد که «طرف ايرانی با ايفای نقش مثبت در اين مذاکرات، توقعات مردم عراق را برآورده کند.»

ايران و آمريکا تاکنون دو دور مذاکره در سطح سفرای دو کشور در عراق برگزار کرده اند که موفقيت چندانی برای چگونگی برقراری تامين امنيت در عراق به دنبال نداشته است.


جلال طالبانی رییس جمهوری عراق از ایران خواست که نهایت تلاش خود را برای برقراری امنیت عراق انجام دهد

اما هر دو هيات موافقت کردند تا کميته ای امنيتی با هدف کنترل فعاليت های شبه نظاميان شورشی در عراق تشکيل دهند.


ارتش ايالات متحده آمريکا در عراق، بارها جمهوری اسلامی را متهم کرده که با گروه های افراطی شيعه در ارتباط است و ضمن آموزش آنها در پايگاه های ايرانی، اين شورشيان را به مواد منفجره پرقدرت مجهز می کند تا از آن عليه نيروهای آمريکايی استفاده کنند.


تهران اين اتهام را راد می کند و می گويد که هدف اين کشور برقراری ثبات و امنيت در عراق است.

ارزيابی سفیران ايران و آمريکا از نشست دوم


سفير آمريکا در عراق، روز سه شنبه دوم مرداد ماه پس از پايان دور دوم مذاکرات ميان هيات های ايرانی و آمريکايی گفت هيات تحت سرپرستی او، اسناد و شواهد حمايت تهران از برخی از فعاليت های شبه نظاميان در عراق را به هيات ايرانی ارايه کرده است.


رايان کروکر، رييس هيات نمايندگی آمريکا در مذاکرات با ايران گفت تا آنجا که می شد برای ايرانی ها روشن کرديم که اين مذاکرات، بايد به نتيجه قابل لمس برسد و نه فقط به قول و قرار.


هم سفير ايران و هم سفير آمريکا که سرپرستی اين دور از مذاکرات را به عهده داشتند، پس از پايان مذاکرات، از تشکيل کميسيون فرعی امنيتی که در سطح کارشناسی يا فنی، مسايل مربوط به امنيت، از جمله مساله شبه نظاميان، القاعده يا امنيت مرزی را بررسی کند، سخن گفتند.


حسن‌ کاظمی‌ قمی‌ رييس هيات مذاکره کننده ايرانی پس از اين مذاکرات گفت: «از هر اقدامی که‌ به‌ برقراری‌ امنيت‌ بازسازی‌ و در اختيار گرفتن‌ کامل‌ مسووليت‌ها از طرف‌ دولت‌ عراق‌ کمک‌ می‌کند‌ کوتاهی‌ نخواهد کرد.»


XS
SM
MD
LG