لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

گفت وگوی کارشناسان ایران و آمریکا در بغداد


چگونگی تامین امنیت در عراق موضوع اصلی مذاکرات ایران و آمریکا عنوان شده است.
چگونگی تامین امنیت در عراق موضوع اصلی مذاکرات ایران و آمریکا عنوان شده است.

کارشناسان ایران، آمریکا و عراقی روز دوشنبه در بغداد گردهم آمدند تا دستور کار دو نشست قبلی سفرای تهران و واشینگتن را دنبال کنند.


این نشست در دفتر نوری المالکی، نخست وزیر عراق تشکیل شده است که در منطقه امنیتی سبز قرار دارد.


براساس دستور کاری که از سوی رایان کروکر و حسن کاظمی قمی، سفرای آمریکا و ایران در بغداد تعیین شده است قرار است که کمیته سه جانبه امنیتی برای بررسی اوضاع عراق تشکیل شود.


یک مقام سفارت آمریکا در عراق پیشتر در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه از برگزاری نشستی در سطح کارشناسان امنیتی در روز دوشنبه و در بغداد خبر داده بود.


وی که نخواست نامش فاش شود، افزود: «این نشست سه جانبه با حضور مقامات عراقی تشکیل می شود و تا جایی که من اطلاع دارم در آن تنها مسائل امنیتی مورد بحث قرار می گیرد.»


این گزارش حاکیست که در این نشست کارشناسانی از سفارت آمریکا حضور دارند ولی نام اعضای این هیات اعلام نشده است.


حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد نیز براساس آنچه که خبرگزاری ایسنا گزارش کرده است، گفته بود: «گفت وگو با آمریکایی در این هفته در ارتباط با ساختار و مسئولیت های کمیته سه جانبه امنیتی خواهد بود.»


ایران و آمریکا تاکنون دو دور مذاکره در سطح سفرای دو کشور در عراق برگزار کرده اند که موفقیت چندانی برای چگونگی برقراری تامین امنیت در عراق بدنبال نداشته است.

ایران و آمریکا تاکنون دو دور مذاکره در سطح سفرای دو کشور در عراق برگزار کرده اند که موفقیت چندانی برای چگونگی برقراری تامین امنیت در عراق بدنبال نداشته است.


اما هر دو هیات موافقت کردند تا کمیته ای امنیتی با هدف کنترل فعالیت های شبه نظامیان شورشی در عراق تشکیل دهند.


ارتش ایالات متحده در عراق بارها ایران را متهم کرده که با گروه های افراطی شیعه در ارتباط بوده و ضمن آموزش آنها در پایگاه های ایرانی این شورشیان را به مواد منفجره پرقدرت مجهز می کند که از آنها علیه نیروهای آمریکایی استفاده می شود.


تهران این ادعا را راد کرده و می گوید که هدف این کشور برقراری ثبات و امنیت در عراق است.


اظهار امیدواری طالبانی


از سوی دیگر جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق ابراز امیدواری کرد که این نشست با موفقیت روبرو شده و بتواند به برقراری امنیت و ثبات در عراق کمک کند.


به گزارش خبرگزاری مستقل صداهای عراق، آقای طالبانی گفته است: موفقیت این گفت وگوها برای همه طرف ها مفید خواهد بود.


رییس جمهوری عراق در عین حال از ایران خواست تا نقشی مثبت در این مذاکرات ایفاء کند تا انتظارات ملت عراق برآورده شود.


این خبرگزاری به نقل از یک منبع ایرانی در سفارت جمهوری اسلامی در بغداد گفته است که جلال طالبانی پیش از آغاز این نشست با هیات ایرانی دیدار کرده بود.



نوری المالکی، نخست وزیر عراق پیشتر از طرفین ایرانی و آمریکایی خواسته بود تا تلاش های خود را بکار گیرند که امنیت به عراق بازگردد و در عین حال هشدار داد که گروه های مسلحی نظیر القاعده ممکن است به کشورهای همسایه رخنه کنند.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق نیز پیشتر از طرفین ایرانی و آمریکایی خواسته بود تا تلاش های خود را بکار گیرند که امنیت به عراق بازگردد و در عین حال هشدار داد که گروه های مسلحی نظیر القاعده ممکن است به کشورهای همسایه رخنه کنند.


ارزیابی سفرای ایران و آمریکا از نشست دوم


سفير آمريکا در عراق، روز سه شنبه دوم مرداد ماه پس از پايان دور دوم مذاکرات ميان هيات های ايرانی و آمريکايی گفت هيات تحت سرپرستی او، اسناد و شواهد حمايت تهران از برخی از فعاليت های شبه نظاميان در عراق را به هيات ايرانی ارايه کرده است.


رایان کروکر، رييس هيات نمايندگی آمريکا در مذاکرات با ايران گفت تا آنجا که می شد برای ايرانی ها روشن کرديم که اين مذاکرات، بايد به نتيجه قابل لمس برسد و نه فقط به قول و قرار.


هم سفير ايران و هم سفير آمريکا که سرپرستی این دور از مذاکرات را به عهده داشتند، پس از پايان مذاکرات، از تشکيل کميسيون فرعی امنيتی که در سطح کارشناسی يا فنی، مسايل مربوط به امنيت، از جمله مساله شبه نظاميان، القاعده يا امنيت مرزی را بررسی کند، سخن گفتند.


حسن‌ کاظمی‌ قمی‌ رييس هيات مذاکره کننده ايرانی پس از اين مذاکرات گفت: «از هر اقدامی که‌ به‌ برقراری‌ امنيت‌ بازسازی‌ و در اختيار گرفتن‌ کامل‌ مسووليت‌ها از طرف‌ دولت‌ عراق‌ کمک‌ می‌کند‌ کوتاهی‌ نخواهد کرد.»


XS
SM
MD
LG