لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

مذاکرات آمریکا و اسراییل برای تشدید تحریم ایران


استوارت لوی، معاون وزیر خزانه داری آمریکا، مذاکرات را با اسراییلی ها آغاز کرده است.
استوارت لوی، معاون وزیر خزانه داری آمریکا، مذاکرات را با اسراییلی ها آغاز کرده است.


استوارت لوی، معاون وزير خزانه داری ايالات متحده روز پنج شنبه گفت وگوهای خود با مقامات اسراییلی را درباره آنچه که « راه های جلوگيری از احتمال دستيابی ايران به جنگ افزار اتمی» اعلام شده، آغاز کرد.


آقای لوی، مسوول مبارزه با تروريسم در وزارت خزانه داری آمريکا، نوع مجازات هایی را که قرار است در چارچوب قطعنامه سوم شورای امنيت عليه دولت ايران به مرحله اجرا گذاشته شود، با مقامات اسراییل در میان گذاشته و ديدگاه آنها را در اين باره جويا شده است.


استوارت لوی در اولین روز از گفت وگوهای خود در اسراییل با تزيپی ليونی، وزير امور خارجه این کشور دیدار و گفت وگو کرد.


مارک رگو، سخنگوی وزارت امور خارجه اسراییل گفت: تل آویو خواهان برقراری مجازات هایی به مراتب موثرتر و گسترده تر از تحريم هایی است که در دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنيت عليه دولت ايران اعمال شد.



سازمان موساد اسراييل آنچه را که « سبد تحريم ها» عليه جمهوری اسلامی ايران ناميده، از مدتها پيش تهيه کرده و آن را با مقامات آمريکا در ميان گذاشته است.

اين سخنگوی اسراييلی گفت: اهميت دارد که جهان با يک صدای واحد در برابر دولت ايران موضع بگيرد و جامعه بين المللی بايد از چند دستگی در مواجهه با جمهوری اسلامی خودداری کند.



معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور مربوط به مبارزه با تروریسم، پيش از صدور دو قطعنامه پيشين شورای امنيت عليه ايران نيز با مقامات اسراييلی رايزني های گسترده ای انجام داده بود.


سازمان موساد اسراييل آنچه را که « سبد تحريم ها» عليه جمهوری اسلامی ايران ناميده، از مدتها پيش تهيه کرده و آن را با مقامات آمريکا در ميان گذاشته است.


طبق اين «سبد چند طبقه»، تا هنگامی که جمهوری اسلامی از برنامه های هسته ای خود چشم پوشی نکند و به غنی سازی اورانيوم ادامه دهد، هر بار طبقه ديگری از اين «سبد» گشوده خواهد شد و تحريم های سخت تری عليه دولت ايران آغاز خواهد شد.


مقامات اسراييل می گويند: تحريم هایی که در دو قطعنامه اخير علیه ایران اعمال شده است، نتايج خوبی در برداشته است هرچند که دولت جمهوری اسلامی به آن اعتراف نمی کند و نيز رسانه های جمهوری اسلامی را از پرداختن به آثار زيانبار اين تحريم ها به شدت برحذر داشته است.


اسراييل و آمريکا از تصميمات اخير بانک های مهم جهان، مانند دويچه بانک آلمان، بانک های سوييسی، انگليسی و ژاپنی در قطع بسياری از مراودات بانکی و تجاری با رژيم ايران ابراز خرسندی عميق کرده اند.


اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل در سفر اخير به آمريکا در پی مذاکرات با جورج بوش، گفت که تحريم ها می رود که بر ايران اثر بگذارد، و از جمله اين ديدگاه را مطرح کرد که طرح سهميه بندی بنزين درايران، بيانگر هراس دولت جمهوری اسلامی از گسترش تحريم هاست.




شائول موفاز، رییس هيات اسراييلی در مذاکرات استراتژيک با آمريکا پيشتر گفته است که سال جاری ميلادی برای تعيين راهکارهای نهایی در مقابله با برنامه های هسته ای ايران «سرنوشت ساز» است.

«خطر ایران هسته ای برای تمام جهان»


همزمان با مذاکرات استيوارت لوی با مقام های ارشد اسراييل درباره ايران، دو هيات از نمايندگان کنگره آمريکا ، از دو حزب جمهوريخواه و دمکرات نیز به اسراييل سفر کرده و در گفت وگو با مسئولان این کشور درباره سياست های اسراييل و آمريکا در قبال برنامه های هسته ای دولت ايران به مذاکره پرداختند.


۲۵ نفر از اعضای هيات حزب جمهوريخواهان در کنگره آمريکا روز پنج شنبه با شيمون پرز، رییس جمهوری اسراييل ونيز با وزير امور خارجه اين کشور درباره ايران گفت وگو کردند.


وزير امور خارجه اسراييل در دیدار با هيات آمريکایی گفت که شورای امنيت بايد در امر صدور قطعنامه های جديد از تعلل خودداری کند .


اريک کانتور، يکی از اعضای برجسته اين هيات پس از ديدار با شيمون پرز در يک کنفرانس خبری در اورشليم گفت: « کنگره آمريکا به خطرات ناشی از رژيم ايران برای امنيت و موجوديت اسراييل – که مهمترين هم پيمان آمريکا در جهان است - واقف است.»


آقای کانتور افزود: «سياست دولت بوش و نيز کنگره اين است که نبايد با حکومت های حامی تروريسم مذاکره کرد.»


وی اظهار داشت: «يک ايران هسته ای برای تمامی جهان مخاطره آمیز خواهد بود.»


پیش از این قرار بود که نيکلاس برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا نيز برای گفت وگو درباره راهکارهای متحدتر کردن جامعه بين الملل در برابر تلاش های هسته ای ايران، به اسراييل سفر کند اما در پی آنچه که پاره ای اختلاف نظرها پیرامون نحوه کمک های نظامی جديد آمريکا به اسراييل برای ده سال آينده اعلام شد، سفر وی به تاخير افتاد.


شائول موفاز، رییس هيات اسراييلی در مذاکرات استراتژيک با آمريکا پيشتر گفته است که سال جاری ميلادی برای تعيين راهکارهای نهایی در مقابله با برنامه های هسته ای ايران «سرنوشت ساز» است.


اويگدور ليبرمن، وزير امور ايران در دولت اسراییل نيز اخيرا با سران پيمان نظامی ناتو درباره هماهنگی برای جلوگيری از پيشرفت طرح های هسته ای ايران گفت وگو کرده بود.


XS
SM
MD
LG