لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

گمانه زنی اسراییل درباره دستیابی ایران به بمب اتمی


ارتش اسراییل طرح های هسته ای ایران را «مهمترین خطر برای موجودیت اسراییل» توصیف کرد.
ارتش اسراییل طرح های هسته ای ایران را «مهمترین خطر برای موجودیت اسراییل» توصیف کرد.

سازمان اطلاعات ارتش اسراییل اعلام کرد که ایران در صورت کند مشدن برنامه هسته ای خود می تواند در نیمه دوم سال ۲۰۰۹ میلادی از جنگ افزار هسته ای برخوردار شود.


این نهاد در ارزیابی خود، این احتمال را نیز مطرح کرده که این روند می تواند با موانع و مشکلاتی برخورد کند و یا ایران در بحران های خشونت باری درگیرشود، که به آهسته شدن آهنگ پیشرفت برنامه های هسته ای این کشور منجر شود.


ارتش اسراییل، طرح های هسته ای ایران را «مهم ترین خطر برای موجودیت اسراییل» توصیف کرده و آن را «در صدر همه تهدیدها علیه اسراییل» دانسته است.


سازمان اطلاعات ارتش اسراییل احتمال داده که اگر ایران در مقطع کنونی یا آینده نزدیک به خواسته های جهانی تمکین نکند، گسترش تحریم ها علیه ایران می تواند روند پیشرفت برنامه های هسته ای این کشور را با موانع جدی رو به رو کند.

مقامات سازمان اطلاعات ارتش اسراییل درعین حال گفته اند اگرایران به بمب اتمی دست بيابد، این خطر وجود ندارد که بلافاصله ازآن استفاده کند؛ بلکه، به ارزیابی آنها، «اعتماد به نفس جمهوری اسلامی ایران را، از جمله در زمینه حمایت ازسازمان ها و گروه هایی که اسراییل آنها را تروریستی می داند، افزایش خواهد داد.»


سازمان اطلاعات ارتش اسراییل احتمال داده که اگر ایران در مقطع کنونی یا آینده نزدیک به خواسته های جهانی تمکین نکند، گسترش تحریم ها علیه ایران می تواند روند پیشرفت برنامه های هسته ای این کشور را با موانع جدی رو به رو کند.


سازمان اطلاعات ارتش اسراییل پیرامون آنچه که درگیر شدن ایران دربحران های خشونت بار نامیده، توضیح نداده است.


اما مسئولان این نهاد ارزیابی کرده اند که احتمال سقوط رژیم جمهوری اسلامی ایران ضعیف است و نهادهای حکومت ایران توانسته اند بر مخالفت ها و کانون های بحران داخلی غلبه کنند.


اطلاعات ارتش اسراییل در ارزیابی خود افزوده است درآمدهای سرشار جمهوری اسلامی ایران از فروش نفت و بهای بالای نفت دربازارهای جهانی درسال های اخیر، موجب برقراری آرامش داخلی در ایران شده و بر همه ناخشنودی های مردم از حاکمیت غلبه کرده است.


« نیروی نظامی بیشتری در برابر ایران مستقر شود»


رییس پیشین رکن اطلاعات ارتش اسراییل، ژنرال یوسی کوپرواسر سه شنبه در مصاحبه ای با روزنامه اورشلیم پست گفت برنامه های هسته ای ایران به طور فزاینده ای غیر آسیب پذیر می شود و هر روز کمتر از روز گذشته می توان به نتایج یک ضربه به این تاسیسات اطمینان داشت.


«اتمی شدن ایران، آن جهانی راکه ما اکنون میشناسیم، کاملا تغییرخواهد داد.»
دنیس راس، ديپلمات آمريکايی

به گفته این مقام نظامی اسراییلی «مقامات ایران خود را برای احتمال حمله نظامی به این پایگاه ها آماده کرده اند.»


وی افزود ایران دست به حفر تونل هایی دراطراف تاسیسات نطنز زده تا بخشی از فعالیت های هسته ای حساس خود را زیرزمینی کند.


ژنرال کوپرواسر به اورشلیم پست گفت یکی از راه کارهایی که می تواند دولتمردان تهران را وادار به عدول از برنامه های هسته ای کند، استقرار شمار زیادی از نیروهای نظامی غربی در منطقه است تا شاید مقامات ایران پی ببرند که احتمال حمله نظامی ضعیف نیست.


« در برابر ایران تنها مانده اید»


دراین میان، روزنامه یدیعوت آخرونوت دراسراییل نوشته است، مقامات پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) که اخیرا با وزیراموراستراتژیک اسراییل ملاقات کردند، به او گفته اند غرب و قدرت های بزرگ درعراق و افغانستان درگیر بحران های جدی هستند وغرب نمی تواند به خود اجازه دهد که به رویارویی نظامی با ایران بپردازد.


در گزارش سازمان اطلاعات ارتش اسراييل گفته شده: احتمال سقوط رژیم جمهوری اسلامی ایران ضعیف است و نهادهای حکومت ایران توانسته اند برمخالفت ها و کانون های بحران داخلی غلبه کنند.

یدیعوت آخرونوت مدعی شده که مقامات ناتو به این وزیراسراییلی که سرپرست امور ایران در دولت اسراییل است، گفته اند در صورت ادامه پیشرفت برنامه های اتمی ایران، اسراییل باید به تنهایی با این مشکل مقابله کند.


ایران اتمی معادلات جهانی رابرهم می زند


در همين حال، دنیس راس، نماینده پیشین آمریکا در مذاکرات صلح اسراییل و اعراب نیز روز سه شنبه در یک همایش در اسراییل، از آنچه ان را «خطر بسیار جدی برای جهان از ناحیه برنامه های اتمی ایران» نامید، سخن گفت.


دنیس راس، که از دولتمردان زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون بود، در این همایش که با ریاست خود وی در اسراییل آغاز شد، گفت: «یک ایران برخوردار از قدرت هسته ای می تواند تمامی معادلات کنونی جهان را درهم بریزد و صحنه جهانی را عوض کند.»


دنیس راس گفت: «اتمی شدن ایران، آن جهانی راکه ما اکنون می شناسیم، کاملا تغییرخواهد داد.»

در حالی که نخست وزیراسراییل، اهود اولمرت نیز در این همایش شرکت داشت، وزیر پیشین دادگستری کانادا، اروین کوتلر، سال ۲۰۰۷ را به رخدادهای سال ۱۹۳۸ میلادی درآلمان نازی تشبیه کرد.


وی که دولت ایران را با آلمان آن دوره قابل مقایسه می دانست، یاد آورشد که آدولف هیتلر یک سال پس از آن با آغاز حمله به لهستان، موجب شروع جنگ جهانی دوم شد.


XS
SM
MD
LG