لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

هشدار ايتاليا به ايران در مورد تشديد تحريم ها


رومانو پرودی می گوید اگر ایران به سرپیچی از قطعنامه ها ادامه دهد با تحریم های بیشتری رو برو خواهد شد
رومانو پرودی می گوید اگر ایران به سرپیچی از قطعنامه ها ادامه دهد با تحریم های بیشتری رو برو خواهد شد

رومانو پرودی، نخست وزير ايتاليا روز دوشنبه نهم ژوئيه به جمهوری اسلامی هشدار داد در صورت ادامه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم با تحريم های شدیدتر بين المللی روبرو خواهد شد.


آقای پرودی که در جريان سفر خود به اسراييل سخن می گفت، افزود اگر امروز تحريم ها سخت تر شده اند مسئولیت آن متوجه تهران است.


به گفته آقای پرودی ايران با ادامه سرپيچی از اجرای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد، بايد منتظر تحريم های بیشتر و همه جانبه تر باشد، مسيری که هيچ کس تمايلی به گام گذاشتن در جهت آن ندارد.


نخست وزير ايتاليا در کنفرانس مشترک خبری با اهود اولمرت نخست وزير اسراييل، گفت: «اگر ايران می خواهد به عنوان يک قدرت منطقه ای نقشی بازی کند، می بايست در راستای ثبات بيشتر منطقه گام بردارد. دنبال کردن برنامه (سلاح) هسته ای مسيری کاملا برخلاف چنين نقشی است».


آقای پرودی تاييد کرد که اجرای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد باعث کاهش سطح مبادلات اقتصادی ايران و ايتا ليا شده است.


آقای اولمرت نيز در این کنفرانس خبری با اشاره به اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران درباره «محو اسراييل از نقشه جهان»، گفت هرگز نبايد به کشوری با چنين رويکردی اجازه داده شود که به سلاح های هسته ای دست يابد.


البرادعی: روند غنی سازی اورانيوم در ايران کند شده است


در همين حال محمد البرادعی، مديرکل سازمان بين المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه، ۱۸ تيرماه گفت که روند نصب دستگاه های سانتريفوژ در نيروگاه اتمی نطنز ايران کند شده است.


محمد البرادعی می گوید روند نصب سانتریفیوژها در تاسیسات نطنز کند شده است.

آقای البرداعی در وين به خبرنگاران گفت که «ما در مرحله بسيار حساسی از مذاکرات با ايران برای پيدا کردن راهی برای حل بحران هسته ای آن هستيم.»


وی کند شدن روند نصب سانتريفوژها درتاسیسات نطنز را «علامتی مثبت» دانست و گفت که ايران احتياجی ندارد تا غنی سازی اورانيوم را بيش از مرحله کنونی پيش برد.


آقای البرادعی افزود: اگر ايران از خود حسن نيت نشان دهد و تمامی برنامه غنی سازی هسته ای خود را متوقف کند خواهد توانست تاثير مثبتی بر روی تصميمات آينده شورای امنيت سازمان ملل در مورد تحريم عليه ايران بگذارد.


ايران تاکنون از دو قطعنامه سازمان ملل برای توقف غنی سازی سر پيچی کرده و گمان می رود که کشورهای عضو شورای امنيت برای صدور قطعنامه سوم و اعمال تحريم های بيشتر عليه تهران تشکيل جلسه دهند.


آقای البرادعی گفت که به نظر وی گفت وگوی مستقيم بين ايران و آمريکا در اين مورد می تواند کمک زيادی به حل بحران هسته ای کند.


سخنان مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی زمانی بيان می شود که اولی هاينن، معاون وی قرار است روز سه شنبه، دهم ژوئيه، عازم تهران شود تا از نرديک بررسی کند که ايران تا چه اندازه به قولی که در مورد پاسخ به تمامی ابهامات موجود در مورد برنامه هسته ای خود داده، عمل کرده است.


آمريکا و بسياری از کشورهای ديگر، توسعه برنامه هسته ای ايران را محکوم کرده و هدف اين برنامه را توليد بمب اتمی می دانند. ايران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صرفا برای توليد برق می خواند.


XS
SM
MD
LG