لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

«روند غنی سازی اورانیوم در ایران کند شده است»


آقای برادعی می گوید که ایران احتیاجی ندارد تا غنی سازی را بیش از مرحله کنونی پیش برد.
آقای برادعی می گوید که ایران احتیاجی ندارد تا غنی سازی را بیش از مرحله کنونی پیش برد.

محمد البرادعی، مدیرکل سازمان بین المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه، ۱۸ تیرماه گفت که روند نصب دستگاه های سانتریفوژ در نیروگاه اتمی نطنز ایران کند شده است.


آقای البرداعی در وین به خبرنگاران گفت که «ما در مرحله بسیار حساسی از مذاکرات با ایران برای پیدا کردن راهی برای حل بحران هسته ای آن هستیم.»


وی کند شدن روند نصب سانتریفوژها در نیروگاه نطنز را «علامتی مثبت» دانست و گفت که ایران احتیاجی ندارد تا غنی سازی اورانیوم را بیش از مرحله کنونی پیش برد.


اگر ایران از خود حسن نیت نشان دهد و تمامی برنامه غنی سازی هسته ای خود را متوقف کند خواهد توانست تاثیر مثبتی بر روی تصمیمات آینده شورای امنیت سازمان ملل در مورد تحریم علیه ایران بگذارد.
محمد البرادعی

آقای البرادعی افزود: اگر ایران از خود حسن نیت نشان دهد و تمامی برنامه غنی سازی هسته ای خود را متوقف کند خواهد توانست تاثیر مثبتی بر روی تصمیمات آینده شورای امنیت سازمان ملل در مورد تحریم علیه ایران بگذارد.


ایران تاکنون از دو قطعنامه سازمان ملل برای توقف غنی سازی سر پیچی کرده و گمان می رود که کشورهای عضو شورای امنیت برای صدور قطعنامه سوم و اعمال تحریم های بیشتر علیه تهران تشکیل جلسه دهند.


آقای البرادعی گفت که به نظر وی گفت وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا در این مورد می تواند کمک زیادی به حل بحران هسته ای کند.


سخنان مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی زمانی بیان می شود که اولی هاینن، معاون وی قرار است روز سه شنبه، دهم ژوئیه، عازم تهران شود تا از نردیک بررسی کند که ایران تا چه اندازه به قولی که در مورد پاسخ به تمامی ابهامات موجود در مورد برنامه هسته ای خود داده، عمل کرده است.


آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر، توسعه برنامه هسته ای ایران را محکوم کرده و هدف این برنامه را تولید بمب اتمی می دانند. ایران همواره این اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صرفا برای تولید برق می خواند.


XS
SM
MD
LG