لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

«موارد مشکوک در پرونده اتمی ایران باید حل شود»


وانگ گوانگ يه، می گوید: اکنون زمان مناسب برای اعمال تحريم های بيشتر عليه ايران نيست.
وانگ گوانگ يه، می گوید: اکنون زمان مناسب برای اعمال تحريم های بيشتر عليه ايران نيست.

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد می گوید: ايران هم می تواند از انرژی صلح آميز هسته ای استفاده کند اما لازم است تا روند غنی سازی اورانيوم را در ابتدا به حالت تعليق در آورد زيرا، به گفته وی، «موارد مشکوکی در پرونده اتمی ايران وجود دارد» که بايد حل شود.


وانگ گوانگ يه، که در يک کنفرانس خبری سخن می گفت، در عین حال از جامعه جهانی خواست برای رويارويی با برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ايران به ديپلماسی روی آورند.


وی اظهار داشت که اکنون زمان مناسب برای اعمال تحريم های بيشتر عليه ايران نيست و بايد اولويت را به گفت و گو داد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد در واکنش به ادامه غنی سازی اورانيوم در ايران دو قطعنامه تحريمی را تا اين لحظه از تصويب گذرانده است و انتظار می رود اقدامات شديدتری را عليه تهران به مرحله اجرا گذارد.


بنا به اظهارات سفير چين، نمايندگان پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل به اتفاق آلمان، در يک کنفرانس تلفنی مشترک مناقشه هسته ای ايران را بررسی کرده اند اما هنوز به تصميم واحدی در اين باره دست نيافته اند.


گزارش های رسيده حاکی است واشينگتن در نظر دارد تحريم های بيشتری را عليه ايران اعمال کند که در صورت عملی شدن، همه محموله های بازرگانی ايران مورد بازرسی قرار خواهند گرفت.


از لندن نيز گزارش می رسد دولت بريتانيا طرحی را پيشنهاد کرده است که هواپيماها و کشتی های ايرانی را از ورود به خاک آن کشور باز می دارد و سرمايه های برخی از بانک های ايرانی در خارج را مسدود می کند.


در واکنش به طرح تحريم های بيشتر عليه ايران، سفير چين در شورای امنيت کارآيی تحريم را زير سئوال برد و گفت در اين برهه از زمان که آقايان البرادعی و سولانا در حال گفت و گو با ايران هستند، اعمال تحريم های بيشتر مفيد نخواهد بود.


آقای وانگ در خاتمه بی آنکه نامی از دولت آمريکا بر زبان آورد، ابراز اميدواری کرد کشورهای درگير در مسئله اتمی ايران بتوانند مستقيما با يکديگر گفت و گو کنند.


XS
SM
MD
LG