لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

ایران «اتهام» بوش درباره دخالت در عراق را رد کرد


آقای حسینی می گوید: جهت گیری آمريکا در امور عراق «نه مفيد و نه مثمر ثمر» است
آقای حسینی می گوید: جهت گیری آمريکا در امور عراق «نه مفيد و نه مثمر ثمر» است

جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه اتهامات جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا مبنی بر تلاش تهران برای ايجاد بی ثباتی در عراق را رد کرد.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران به خبرگزاری رويترز گفته است که اتهامات آقای بوش «خالی از حقيقت است» و رییس جمهوری بارها اين اتهامات را علیه ایران مطرح کرده است.


اين مقام ايرانی با اشاره به اينکه جهت گیری آمريکا در امور عراق «نه مفيد و نه مثمر ثمر» است اظهار داشت: «برای رييس جمهوری آمريکا بهتر است که ديدگاه و تصميمات سياسی خود را تغيير دهد.»


ايالات متحده آمريکا بارها ايران را متهم کرده است که برای شورشيان عراقی سلاح اراسال می کند و به آنها آموزش نظامی می دهد، ولی جرج بوش روز سه شنبه در جمع سربازان آمريکايی با کنار هم گذاشتن ايران و القاعده، موضع خود را در قبال تهران سخت تر نشان داد.


سخنان رييس جمهوری آمريکا ساعاتی پس از آن ابراز شد که محمود احمدی نژاد در مصاحبه ای با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت که قدرت آمريکا در عراق به سرعت در حال اضمحلال است و ايران آماده است که خلاء اين کشور را در عراق پر کند.


  • «برای رييس جمهوری آمريکا بهتر است که ديدگاه و تصميمات سياسی خود را تغيير دهد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

به رغم اینکه روابط دیپلماتیک ايران و آمريکا از سال ۱۹۷۹ تاکنون قطع شده است، ولی دو کشور در سال جاری چندين دور مذاکرات در سطح سفرای دو کشور در عراق برای برقراری امنيت در اين کشور بحران زده انجام داده اند.


جمهوری اسلامی ايران معتقد است که حمله آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳ ميلادی و ادامه حضور نظاميان آمريکايی در کشور همسايه ايران، عامل بی ثباتی در منطقه است ولی واشينگتن، شورشيان مورد حمايت تهران را عامل حمله به سربازان آمريکايی و بی ثباتی در اين کشور می داند.


مقابله با «حملات مرگبار» ايران


رييس جمهوری آمريکا روز سه شنبه گفت که به فرماندهان نظامی آمريکا در عراق اختيار داده است که با «فعاليت های مرگبار» ايران در عراق، مقابله کنند.


او به گزارش هايی که اخيرا درباره فعاليت سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شده اشاره کرد و گفت: «اين گروه سلاح و مواد منفجره پيشرفته در اختيار افراطی های عراق قرار می دهد و با کمک حزب الله برای آنها، امکان تعليمات نظامی فراهم می سازد.»


جرج بوش افزود: «عده ای می گويند رهبران ايران در جريان فعاليت های اعضای رژيم خودشان نيستند. عده ای ديگر می گويند رهبران ايران، به طور فعال تلاش می کنند (با اين اقدام ها)، غرب را تحريک کنند. در هر صورت، مسئوليت کمک به حمله به نيروهای ائتلاف در عراق و کشتن عراقی های بی گناه ، بر گردن رهبران ايران است.»


رييس جمهوری آمريکا گفت: «رژيم ايران بايد به اين فعاليت ها پايان دهد و تا زمانی که اين کار را نکرده، من برای حفاظت از نيروهای آمريکايی در عراق، به اقدام لازم دست خواهم زد.»


XS
SM
MD
LG