لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

کاخ سفيد: مداخله ایران در عراق غیر سازنده است


گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید می گویدمداخله ایران در عراق سازنده نیست
گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید می گویدمداخله ایران در عراق سازنده نیست

کاخ سفيد روز جمعه بيست و چهارم ماه اوت بار ديگر جمهوری اسلامی را متهم کرد که با «ارسال سلاح » و «دامن زدن به ناآرامی» در عراق، نقشی «غيرسازنده» در اين کشور ايفا می کند.


گوردن جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد، با اشاره به ديدار سفيران ايران و آمريکا در عراق، جمهوری اسلامی را به «دو رويی» در مناسبات خود با آمريکا متهم کرد.


سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد گفت:«مقام های دولت ايران هر وقت که با رايان کراکر(سفير آمريکا در عراق) ملاقات می کنند، ادعا می کنند که می خواهند نقش سازنده ای در عراق داشته باشند. در حالی که فرماندهان ما در عراق می گويند ما شاهد افزايش ورود سلاح های انفجاری مرگبار به عراق هستيم».


آقای جاندرو افزود:« اين يک نقش سازنده نيست. سلاح هايی که ايران ها در اختيار شبه نظاميان قرار می دهد سبب مرگ نظاميان آمريکايی می شود. ايران از ستيزه جويانی حمايت می کند که مسئول مرگ مردم بيگناه عراق هستند».


آقای جاندرو از پاسخ به اين پرسش که «آيا فعاليت های ايران در عراق می تواند اقدام نظامی عليه جمهوری اسلامی را توجيه کند»، خودداری کرد ولی گفت نيروهای آمريکايی در عراق کشته می شوند، اين نيروها برای مقابله با چنين رويکردی دست به اقدام ها ی مناسب خواهند زد.


در همين زمينه، يک ژنرال ارشد نيروهای آمريکايی در عراق روز جمعه گفت نيروهای وابسته به سپاه پاسداران ايران در عمليات نيروهای آمريکايی برای استقرار امنيت در عراق «خرابکاری» می کنند. به گفته او ايران حمايت های خود از شبه نظاميان عراقی را طی ماه های اخير افزايش داده است.


مقام های دولت ايران هر وقت که با رايان کراکر(سفير آمريکا در عراق) ملاقات می کنند، ادعا می کنند که می خواهند نقش سازنده ای در عراق داشته باشند. در حالی که فرماندهان ما در عراق می گويند ما شاهد افزايش ورود سلاح های انفجاری مرگبار به عراق هستيم
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید

ژنرال ريک لينچ فرمانده نيروهای آمريکا در مناطق مرکزی عراق گفت بيش از ۲۰ نيروی سپاه پاسداران در حال فعاليت در مناطق جنوب و شرق بغداد در حال فعاليت هستند.


ژنرال لينچ گفت از ماه اوريل تاکنون دست کم ۱۱۷ قبضه تسليحاتی ايرانی شامل راکت انداز، سلاح های ضد زره و مين کشف شده است و سربازان در اين منطقه تحت فرماندهی او تاکنون ۴۸ بار به وسيله سلاح های ضد زره ساخت ايران مورد حمله قرار گرفته اند.


آمريکا، ايران را متهم می کند، با حمايت های مالی، تسليحاتی و آموزشی از شورشيان عراقی ، به ويژه شبه نظاميان شيعه، به بی ثباتی، ناآرامی و خشونت ها در عراق دامن می زند.


ايران اين اتهامات را تکذيب کرده و می گويد که برای بازگشت امنيت به عراق تلاش می کند.


XS
SM
MD
LG