لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

«آموزش در ایران، دقت شبه نظامیان عراقی را افزایش داده است»


ژنرال ريموند اوديرنو، فرمانده عملیات ارتش آمریکا در عراق است.
ژنرال ريموند اوديرنو، فرمانده عملیات ارتش آمریکا در عراق است.

يک ژنرال ارشد آمريکايی روز پنج شنبه گفت که پرتاب راکت شبه نظاميان برای هدف قرار دادن منطقه سبز بغداد، در سه ماه گذشته به دليل آموزش هايی که اين شبه نظاميان در ايران ديده اند، با دقت بسيار بيشتری انجام می شود.


منطقه سبز بغداد، يک حلقه امنيتی بسيار شديد است که برای محافظت از دولتمردان عراقی و ديپلمات های خارجی ايجاد شده و بسياری از سفارتخانه ها و مراکز حساس دولت عراق در اين منطقه قرار دارند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، ژنرال ريموند آدرینو، در يک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «در سه ماه گذشته ما شاهد يک رشد معنا دار در توانايی های خمپاره اندازها و کسانی که راکت پرتاب می کنند، بوده ايم که برای هدف قرار دادن منطقه سبز و مناطق ديگر، با دقت بيشتری اين کار را انجام می دهند.»



اين مقام نظامی آمريکايی که در ارتش آمريکا در عراق، سمت «فرماندهی عمليات» را به عهده دارد، افزود: «ما فکر می کنيم که اين موضوع، مستقيما به آموزش های نظامی ربط دارد که داخل خاک ايران انجام می شوند.»


ايران پيش از اين بارها اتهام آموزش نظامی شورشيان عراقی را تکذيب کرده است و محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، يک روز پيش از اظهارات تازه ژنرال آدرینو گفت که «سياست قطعی ايران در مورد عراق، حمايت از دولت، امنيت و يکپارچگی اين کشور» است.


با اين حال حتی زمانی که سفرای دو کشور ايران و آمريکا در روز سه شنبه هفته جاری با يکديگر ديدار کردند، رايان کراکر، سفير آمريکا در بغداد نيز پس از اين ديدار، بار ديگر اتهامات اخير درباره حمايت ايران از شورشيان در عراق را تکرار کرد.


آقای کراکر روز سه شنبه گفت که ايران به حمايت خود از شبه نظاميان در عراق، شدت بخشيده است.


  • «در سه ماه گذشته ما شاهد يک رشد معنا دار در توانايی های خمپاره اندازها و کسانی که راکت پرتاب می کنند، بوده ايم که برای هدف قرار دادن منطقه سبز و مناطق ديگر، با دقت بيشتری اين کار را انجام می دهند.»
یک ژنرال آمریکایی

خبرگزاری رويترز گزارش داده است: بسياری از حملاتی که به منطقه سبز بغداد می شوند، راکت هايی هستند که از سوی محله ای که اعضای سپاه مهدی در آنجا حضور دارند، شليک می شوند.


سپاه مهدی، گروه شبه نظاميان شيعه هستند که به مقتدا صدر، روحانی جوان و تندرو وفادارند و مقتدا صدر نيز با مقام های جمهوری اسلامی ايران، روابطی بسيار نزديک دارد.


آن گونه که پيش از اين ماموران اطلاعاتی آمريکايی اعلام کرده بودند، آقای صدر، پنج ماه پيش و با آغاز عمليات گسترده آمريکا و عراق برای سرکوب شورشيان، به ايران رفت تا از گزند اين حملات در امان بماند. اين خبر همواره از سوی دفتر مقتدا صدر تکذيب شد، اما همزمان به مدت چهارماه، آقای صدر در انظار عمومی در عراق ديده نشد.


اخيرا سازمان ملل در گزارشی انتقادی، به بررسی امنيت منطقه سبز بغداد پرداخت و اعلام کرد که ميزان امنيت در اين منطقه حساس، رو به کاهش است.


در گزارش سازمان ملل آمده بود که در فاصله اوايل ماه فوريه تا اواخر ماه می، ۲۸ تن بر اثر حملات غير مستقيم در منطقه سبز بغداد کشته شده اند.


در روز دهم ماه ژوئيه – شانزده روز پيش – شبه نظاميان يک خمپاره بسيار بزرگ به سوی منطقه سبز شليک کردند که انفجار آن در اين منطقه، دست کم سه کشته بر جای گذاشت.


واشينگتن ايران را متهم می کند که با تحريک عراقی های شيعه، به آتش خشونت در عراق دامن می زند.


ارتش آمريکا همچنين به طور مشخص چندين بار اعلام کرده که منشا مواد اوليه بمب های قدرتمند کنار جاده ای، ايران است و تنها اين بمب ها هستند که می توانند يک تانک يا زره پوش آمريکايی را منهدم کنند.


XS
SM
MD
LG