لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

متکی: آمریکا نمی تواند جنگ جدیدی را آغاز کند


متکی:«تحریم ها هرگز در تصمیم گیری ایران تاثیری نداشته اند.»
متکی:«تحریم ها هرگز در تصمیم گیری ایران تاثیری نداشته اند.»

روزنامه فرانسوی لوموند در روز ۲۴ ژوئیه مصاحبه ای را با منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در مورد عراق، افغانستان، زندانی های ایرانی-آمریکایی و بحران هسته ای ایران به چاپ رسانده است.


وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا ایران حمله نظامی به مراکز هسته ای خود را در صورت دست نیافتن به یک راه حل دیپلماتیک دست کم نگرفته است، گفت: «همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی اراده سیاسی برای دستیابی به یک راه حل سیاسی در غرب را افزایش داده است.»


وی افزود آمریکا در شرایطی نیست که جنگ جدیدی را آغاز و به مالیات دهندگان آمریکایی تحمیل کند.


وی در مورد تحریم های اقتصادی سازمان ملل علیه ایران گفت «تحریم ها هرگز در تصمیم گیری ایران تاثیری نداشته اند.»


متکی:«آمریکا در شرایطی نیست که جنگ جدیدی ر آغاز و به مالیات دهندگان آمریکایی تحمیل کند.»

وی در مورد دور دوم گفت و گوی ایران و آمریکا برای ایجاد امنیت در عراق گفت «هدف ما پشتیبانی از دولت نوری المالکی نخست وزیر عراق است و ما معتقدیم که دولت عراق باید اقتدار لازم را برای در دست گرفتن امنیت کشور داشته باشد.»


وی افزود «امنیت عراق به سود تمامی کشورهای منطقه از جمله ایران خواهد بود.»


آقای متکی گفت که هم اکنون در جامعه آمریکا بحثی جدی در مورد خروج نیروهای آمریکایی در جریان است که می تواند موجب تصمیم گیری منطقی شود.


وی افزود که ایران همواره بخشی از راه حل بحران عراق بوده و اتهامات آمریکا در مورد تلاش ایران برای ایجاد بی ثباتی در عراق حقیقت ندارد.


«ایرانی-آمریکایی های بازداشت شده و زندانی های اربیل»


وزیر امور خارجه ایران در مورد ربط زندانی شدن هاله اسفندیاری و کیان تاجبخش دو ایرانی –آمریکایی که متهم به توطئه علیه دولت ایران شدند با ایرانی ها زندانی در اربیل توسط نیروهای آمریکایی گفت «این دو موضوع هیچ ربطی با یکدیگر ندارند و در ۲۸ ساله گذشته آمریکایی ها روش های متقاوتی را علیه جمهوری اسلامی به کار گرفتند.»


آقای متکی همچنین اعلام کرد که ایران به طالبان هیچ کمکی نمی کند و در این رابطه افزود «ما معتقدیم که برای افغانستان آلترناتیو دیگری به جز دولت کرزای وجود ندارد. وی افزود تنها آلترناتیو جنگ داخلی در این کشور است.»


آقای متکی افزود به درخواست دولت افغانستان ایران پس فرستادن شهروندان افغان را که به طور غیر قانونی در ایران زندگی می کنند محدود کرده است.


XS
SM
MD
LG