لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا در بغداد آغاز شد


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا ابراز اميدواری کرد که مذاکرات ميان آمريکا و ايران به تغيير رفتار جمهوری اسلامی در رابطه با عراق منجر شود
شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا ابراز اميدواری کرد که مذاکرات ميان آمريکا و ايران به تغيير رفتار جمهوری اسلامی در رابطه با عراق منجر شود

در حالی دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا روز سه شنبه در بغداد آغاز شد که سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفته است این گفت وگوها فقط به اوضاع عراق محدود خواهد شد.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا روز دوشنبه ۲۳ ژوئيه ابراز اميدواری کرد که مذاکرات ميان آمريکا و ايران به تغيير رفتار جمهوری اسلامی در رابطه با عراق منجر شود.


آقای مک کورمک با اشاره به دور اول مذاکرات ميان ايران و آمريکا در بغداد گفت: «در رفتار ايران در رابطه با عراق تاکنون تغيير چشم گيری را مشاهده نکرده ايم».


آقای مک کورمک از تناقض رفتار و گفتار ايران در رابطه با برقراری ثبات و امنيت در عراق انتقاد کرد.


سخنگوی وزارت امورخارجه امريکا گفت:«اگر آنها (ايرانی ها) واقعا می خواهند تغيير در عراق را مشاهده کنند، بايد رفتار و حرف های خود را يکی کنند».


در همين زمينه تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفيد، از «اسناد و مدارک بی شماری» که نشان از قاچاق سلاح و مهمات از ايران به داخل عراق دارند سخن به ميان آورد و گفت اين سلاح ها و مهمات باعث مرگ سربازان آمریکا و مردم عراق می شوند.


آقای اسنو نيز تاکيد کرد که مذاکرات بغداد فرصتی است، که به ابتکار دولت عراق شکل گرفته، تا تعهد و پايبندی ايران به گفته هايش درباره برقراری ثبات در عراق مورد ارزيابی مجدد قرار گيرد.


آقای مک کورمک، پيشتر تاکيد کرده بود که ايران می تواند با انجام اقداماتی چون توقف «فراهم کردن منابع مالی و آموزش و فن آوری لازم» برای کسانی که قصد کشتن نيروهای آمريکايی در عراق دارند و کسانی که در تلاش دامن زدن به تنش های قومی هستند، حسن نيت خود را نشان دهد.


دور اول گفت وگوها ایران و آمریکادر خرداد ماه سال جاری در بغداد برگزار شد. در اين گفت وگو ها حسن کاظمی قمی، سفير جمهوری اسلامی در عراق، و رايان کروکر، سفير آمريکا در عراق حضور داشتند

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، اطمينان يافتن از ايمنی نيروهای آمريکايی درعراق، برای آمريکا، اولويت مهمی است.


«فقط درباره عراق گفت وگو می کنیم »


در همین حال، تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفيد، روز دوشنبه گفت در مذاکرات ايران و آمريکا در بغداد شامل موضوع هایی چون آمریکایی های ایرانی تبار بازداشت شده نخواهد شد.


آقای مک کورمک نیزدر پاسخ به اين سوال که آيا موضوع هايی مانند وضعيت آمريکايي های ايرانی تبار که توسط جمهوری اسلامی بازداشت شده اند در دستور کار اين مذاکرات قرار خواهد گرفت، گفت اين در جهت منافع هيچ کس نيست که از مسايل ديگر به عنوان اهرم فشار در نشست بغداد استفاده کند.


دور اول اين گفت وگوها در خرداد ماه سال جاری در بغداد برگزار شد. در اين گفت وگو ها حسن کاظمی قمی، سفير جمهوری اسلامی در عراق، و رايان کروکر، سفير آمريکا در عراق حضور داشتند.


دور اول اين مذاکرات نخستين مذاکرات رسمی دو کشور از زمان قطع روابط ديپلماتيک در سال ۱۳۵۹ خورشيدی بود و به موضوع «بحران عراق» اختصاص داشت.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، و شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه امريکا، هفته گذشته آمادگی واشينگتن و تهران را برای آغاز دور جديد گفت گوها درباره امنيت و ثبات عراق اعلام کرده بودند.


XS
SM
MD
LG