لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

طالبانی: ايران به مهار شبه نظاميان در عراق کمک کند


جلال طالبانی رییس جمهوری عراق می گوید ایران در مهار شبه نظامیان مرتبط با این کشور کمک کند
جلال طالبانی رییس جمهوری عراق می گوید ایران در مهار شبه نظامیان مرتبط با این کشور کمک کند

جلال طالبانی رييس جمهوری عراق روز جمعه ۶ ژوئيه از جمهوری اسلامی، برای مهار شبه نظاميانی که به خشونت های قومی در عراق دامن می زنند، کمک خواست.


آقای طالبانی در بخشی از سخنان خود گفت: «ايران می تواند به ما در فرونشاندن و مهار شبه نظاميان مرتبط با خود، کمک کند.


رييس جمهوری عراق که در مصاحبه با تلويزيون العربيه دوبی اين سخنان را ابراز می کرد افزود: «در صورت برخوردار بودن از حمايت ايران و سوريه در مقابله با تروريسم، خواهيم توانست تروريسم را تا ۷۰ درصد از میان برداریم.»


آقای طالبانی هفته گذشته کشورهای عرب از جمله سوريه را که به گفته وی از ايجاد دمکراسی در عراق که می تواند الهام بخش مردم منطقه باشد هراس دارند، به مسامحه کاری متهم کرد.


کشورهای عربی از جمله تعدادی از مقام های عراقی، جمهوری اسلامی را متهم می کنند که به خشونت و درگيری های قومی در عراق دامن می زند. تهران اين اتهام را رد می کند.


در صورت برخوردار بودن از حمايت ايران و سوريه در مقابله با تروريسم، خواهيم توانست تروريسم را تا ۷۰ درصد از بين ببريم
جلال طالبانی

مقامات ايران از عمليات سپاه در عراق اطلاع دارند»


از سوی ديگر سخنگوی ارتش آمريکا در عراق روز ۱۱ تير ماه مقام های جمهوری اسلامی را متهم کرد که از عمليات سپاه قدس در عراق برای گسترش خشونت ها اطلاع دارند.


ژنرال کوين برگنر، در يک کنفرانس خبری در بغداد گفت که « مقامات عراقی نگرانی های خود را از اين اقدامات به ايرانی ها ابراز کرده اند.»


او در پاسخ به اين پرسش که آيا آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از چنين اقداماتی اطلاع دارد گفت: تصور چنين مسئله ای دشوار است.


ژنرال کوين برگنر با متهم کردن ايران به استفاده از حزب الله برای مقاصد خود در عراق اظهار داشت که ارتش آمريکا مطلع شده که سه اردوگاه کوچک در نزديکی تهران برای انجام آموزش های نظامی شيعيان شورشی عراقی مورد استفاده قرار می گيرند.


به گفته وی، در اين اردوگاه ها در هر دوره بين ۲۰ تا ۶۰ شبه نظامی تحت آموزش های نظامی قرار داشته اند.


معاون طالبانی: ايران به دخالت در عراق پايان دهد


معاون سنی رييس جمهوری عراق در ماه ارديبهشت به جمهوری اسلامی هشدار داد که برای حفظ امنيت ملی خود از دخالت در امور داخلی عراق خودداری کند.

طارق الهاشمی در اظهاراتی کم سابقه گفت که « وظيفه ما اين است که به ايران فشار بياوريم، اما بايد در اين زمينه هم واقع بين بود. من می دانم که چه کسی مشکل ساز است. نه تنها ايران و سوريه و کشورهای همسايه بلکه بسياری از کشور مشکل ايجاد می کنند.»


به گفته وی، مسئله عراقی تهديدی برای ثبات جهانی و منطقه ای به شمار می رود از اين رو همه بايد مراقب باشند که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.


معاون رييس جمهوری عراق که در حاشيه نشست جهانی اقتصاد سخن می گفت، اظهار داشت: جمهوری اسلامی به خاطر مصلحت منافع ملی خود نبايد دچار وسوسه دخالت در امور داخلی کشورم شود. آنها بايد به صورت جدی به اين مسئله بيانديشند.


XS
SM
MD
LG