لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

«اکثریت مجلس عراق کسانی هستند که ما می خواهیم»


آقای رفسنجانی می گوید که «دشمن عصبانی و زخمی را نمی توان ناديده گرفت.»
آقای رفسنجانی می گوید که «دشمن عصبانی و زخمی را نمی توان ناديده گرفت.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام جمهوری اسلامی می گويد: «اکثريت مجلس عراق همان کسانی هستند که ما می خواهيم و از اين مجلس دولتی بيرون آمده که جزء دوستان ايران است.»


اکبر هاشمی رفسنجانی، در سخنانی که خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، منتشر کرده است، افزود: «آمريکايی ها به جلال طالبانی گفته بودند ايرانی ها مزاحم مي شوند و رييس جمهوری عراق به آنها گفته است چه دليلی دارد که ايرانی ها دخالت کنند، همه روسای عراق دوستان ايران هستند و در زمان دربدری ما ايران به ما اعم از دو گروه کردها، حزب الدعوه و مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق پناه داد.»


آقای رفسنجانی با ادامه نقل قول خود از رييس جمهوری عراق گفت: «طالبانی خاطرنشان کرده است، زمانی که مادر اينجا هستيم ايران خيالش راحت است و چرابايد در امور عراق دخالت کند.»


رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ايران با اشاره به اينکه «دشمن عصبانی و زخمی را نمی توان ناديده گرفت» اظهار داشت که مشکل ما در عراق که همان وجود صدام و منافقين در اين کشور بود حل شده است، حال چرا بايد بخواهيم در مسائل داخلی عراق دخالت کنيم.


آمريکا بارها ايران را متهم کرده است که با کمک به شبه نظاميان شيعه عراقی، نيروهای امريکايی و عراقی را مورد هدف قرار می دهد. اما ايران با تکذيب اين ادعا گفته است که در مسير کمک به استقرار آرامش و امنيت در عراق حرکت می کند.


نيروهای آمريکايی ماه ژانويه با حمله به ساختمانی متعلق به ايران در اربيل عراق پنج نفر از افرادی که گفته می شود وابسته به سپاه قدس بوده اند، را بازداشت کردند. به گفته يک فرمانده ارشد امريکايی، يکی از پنج ايرانی که در اين ساختمان بازداشت شد، «محسن چيزری» از فرماندهان عملياتی سپاه قدس است که شيعيان تندرو عراق را آموزش می دهد و مجهز می کند.


در ۲۳ بهمن ماه نيز چند تن ازمقام های آمريکايی بدون ذکر عنوان و نام خود، برخی مدارک را در اختيار رسانه ها گذاشتند که خبر آن از سوی برخی منابع خبری پوشش داده شد. مقامات رسمی يادشده، عکس هايی از مواد منفجره که در ساخت بمب های جاده ای به کار می رود را نشان داده و گفتند فرمول و مواد اين بمب از ايران می آيد که از ماه می ۲۰۰۴، ارديبهشت ۱۳۸۳ ، موجب مرگ ۱۷۰ آمريکايی شده است.


به گفته اين مقامات، مواد ياد شده نشان می دهد که نيروهای جيش المهدی، که زير نظر مقتدا صدر اداره می شود، با همکاری سپاه قدس تجهيز می شوند که زير نظر مستقيم آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران کار می کند .


اين اسناد در روزهای بعد از سوی منابع ديگر و رسانه های گروهی ضعيف تشخيص داده شد و سفارت ايران در بغداد نيز با رد اتهامات مطرح شده گفت:«حرف های گفته شده نه حقيقت دارد و نه منصفانه است. اين حرف ها يادآور همان زمانی است که گفته می شد صدام حسين در پی دستيابی به سلاح های کشتار جمعی است.»


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، پيشتر « رژيم های ايران و سوريه» را به حمايت از تروريست ها و ستيزه جويان متهم کرد و گفت که اين کشورها به ترويست ها اجازه می دهند از خاکشان برای ورود و خروج از عراق استفاده کنند. آقای بوش تاکيد کرد که جمهوری اسلامی تامين کننده و حامی ستيزه جويان برای حمله به نيروهای آمريکايی است.
XS
SM
MD
LG