لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

برنز: ایران شورشیان عراقی را تجهیز می کند


برنز: پیام ایالات متحده این است که ایران باید از تجهیز شورشیان دست بردارد.
برنز: پیام ایالات متحده این است که ایران باید از تجهیز شورشیان دست بردارد.

معاون وزارت امور خارجه آمریکا در هشداری جدید به تهران، روز چهارشنبه ایران را متهم کرد سلاح هایی را در اختیار شورشیان عراقی می گذارد که برای کشتن نیروهایی آمریکایی به کار می رود.


نیکلاس برنز، گفت: «افرادی را در اختیار داریم که به نظر ما تکنولوژی های انفجاری سطح بالایی را در اختیار گروهای شورشی شیعه عراقی قرار می دهند که از آن برای هدف قرار دادن و کشتن نیروهای آمریکایی استفاده می کنند.»


وی افزود: «وضعیت بسیار حاد بوده و پیام ایالات متحده این است که ایران باید از این اقدامات دست بردارد.»


آقای برنز در گفت وگویی با رادیو سراسری آمریکا، NPR که قرار است روز پنج شنبه پخش شود گفت: «ایالات متحده به مدت دوسال دخالت ایران را در حملات شورشیان عراقی ردیابی کرده و شواهد فراوانی در اختیار دارد که نشان می دهد تهران به شیعیان عراقی در جنوب این کشور یاری رسانده است.»


معاون وزیرخارجه آمریکا اظهار داشت: «این شورشیان به نیروهای بریتانیایی در نزدیکی بصره حمله کرده و اکنون نیز در حال پیاده کردن این برنامه در سراسر عراق و حداقل در اطراف بغداد هستند.»


مقامات آمریکایی می گویند که ایران شورشیان عراقی را به توانایی بالایی از مواد منفجره مجهز کرده است که از آنها برای انهدام خودروها و زره پوش های نظامی استفاده می کنند.


دولت بوش اعلام کرده است که ایران سوخت لازم را برای تشدید خشونت ها در عراق تامین می کند و نیروهای ایالات متحده تعدادی از نظامیان ایرانی را درعملیات های ماه گذشته بازداشت کرده اند.



در یکسال و نیم گذشته در چندین مرحله به صورت خصوصی به ایران هشدار دادیم و آنها ، البته، به این هشدار ها توجه نکردند، بنابراین ما برخی از نظامیان ایرانی را دستگیر کردیم.
معاون وزیر خارجه آمریکا

آقای برنز در گفت وگوی رادیویی خود اشاره کرد که «در یکسال و نیم گذشته در چندین مرحله به صورت خصوصی به ایران هشدار دادیم و آنها ، البته، به این هشدار ها توجه نکردند، بنابراین ما برخی از نظامیان ایرانیرا دستگیر کرده ایم.»


وی می گوید: «ما فکر می کنیم که کاملا این حق را داریم تا براساس اصل ۵۱ منشور ملل متحد، از خود دفاع کنیم.»


واشینگتن، تهران را متهم می کند که درصدد ایجاد نا آرامی در عراق است تا بتواند برنامه اتمی خود را پیش ببرد.


حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق این هفته به روزنامه نیویورک تایمز گفته بود که تهران گام هایی را برای پیوندهای امنیتی و اقتصادی خود با بغداد برداشته است.


وی همچنین شواهد آمریکا را مورد تمسخر قرار داد که دخالت های ایران را در برنامه ریزی حملات علیه نیروهای آمریکایی و عراقی ثابت می کند.


جرج بوش، رییس جمهوری امریکا بر لزوم حل بحران اتمی ایران از راه های دیپلماتیک تاکید کرده است اما در عین حال می گوید اگر اقدامات نظامی تهران متوقف نشود ایران پاسخ قاطعی دریافت خواهد کرد.


آمریکا بارها اعلام کرده است گرچه برنامه ای برای حمله نظامی به ایران ندارد ولی این گزینه را نیز از نظر دور نخواهد داشت.


XS
SM
MD
LG