لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

«جمهوری اسلامی، ایرانیان را با برنامه سرکوب می کند»


پلیس در تظاهرات دانشجویی دسامبر سال 2003 میلادی در تهران
پلیس در تظاهرات دانشجویی دسامبر سال 2003 میلادی در تهران

با شدت گرفتن جنگ لفظی بین مقام های واشینگتن و تهران، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی را متهم کرد که شهروندانش را به طور سیستماتیک سرکوب می کند.


وی همچنین در بیانیه ای خواهان آزادی فوری زندانیان سیاسی و فعالان حقوق بشر در ایران شد.


آقای مک کورمک، سابقه رژیم تهران را پریشان کننده خواند و گفت: مقام های آمریکایی عمیقا نگران ستم فزاینده جمهوری اسلامی بر اقلیت های قومی و گروه های مذهبی اند.


وی در اظهاراتی تند افزود: فشار و ستم رژیم تهران علاوه بر اقلیت های مذهبی و قومی شامل زنان، روزنامه نگاران، دانشجویان، استادان، فرهنگیان و اتحادیه های کارگری است.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده از جمهوری اسلامی می خواهد که سرکوب سیستماتیک شهروندانش را متوقف کند و به حقوق انسانی مردم ایران احترام بگذارد.


آقای مک کورمک همچنین خواهان آزادی افرادی شد که به گفته وی، « بر حقوق جهانی خود برای آزادی بیان، آزادی نشر، آزادی تجمع و معیارهای مناسب کاری تاکید دارند.»


بیانیه تند سخنگوی وزارت خارجه، بدنبال پرسشی در باره اعتصاب غذای عباس لسانی در زندان انتشار یافت.


بر پایه گزارش عفو بین الملل، عباس لسانی که در اردبیل زندانی است، حدود چهارماه پیش بازداشت شد و به اتهام شرکت در تظاهرات علیه انتشار کاریکاتوری در روزنامه ایران به 18 ماه زندان محکوم شد.


وی که گفته می شود در زندان شکنجه شده است حدود سه هفته پیش به خاطر اعتراض به آزار و اذیت خانواده اش توسط ماموران امنیتی، دست به اعتصاب غذا زد.



مقام های آمریکایی عمیقا نگران ستم فزاینده جمهوری اسلامی بر اقلیت های قومی و گروه های مذهبی اند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

وی همچنین خواهان استفاده از مرخصی کوتاه مدتی است که معمولا به زندانیان داده می شود.


بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت آمریکا طی چند هفته اخیر بر شدت حملات لفظی نگران کننده خود به رژیم تهران افزوده است که می تواند حاکی از احتمال حمله به تاسیسات هسته ای ایران باشد.


دولت آمریکا همچنین جمهوری اسلامی را متهم به دخالت در عراق و حمایت از شیعیان ستیزه جوی آن کشور کرده است که به نیروهای ایالات متحده حمله می کنند.


جرج بوش رییس جمهوری آمریکا دوشنبه گذشته در یک مصاحبه به رژیم تهران هشدار داد اگر عوامل جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی و مردم بیگناه عراق گزندی وارد آورند با شدت عمل روبرو خواهند شد.


وی همچنین یک هفته پیش در سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا از اعزام نیروهای تازه نفس به عراق خبر داد.



برای ما ايرانی که در پی تسلط بر منطقه است قابل قبول نیست.
هنری کسینجر

رییس جمهوری آمریکا اظهار امیدواری کرد که اختلافات با ایران از راه های دیپلماتیک حل شود اما کاخ سفید اقدام نظامی را گزینه ای می داند که از سوی مقام های رسمی رد نشده است.



کسینجر: ایران مسلط بر خاورمیانه مورد قبول نیست

هنری کسينجر، وزير امورخارجه پيشين آمريکا، روز چهارشنبه، ۳۱ ژانویه، درکميته روابط خارجی سنا گفت: ايرانی که خواهان تسلط بر خاورميانه است، قابل قبول نیست.


هنری کسينجر به همراه مادلن آلبرايت، وزيرامور خارجه آمريکا دردولت بيل کلينتون، با حضوردر کميته روابط خارجی سنای آمريکا از جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، درخواست کردند که با کشورهای همسايه عراق وارد گفت وگو شود.


آقای کسينجر با دفاع از پیشنهاد خود برای شکل گيری بخش های خودمختار و فدرال در عراق به مثابه مدلی برای حل بحران اين کشور، این طرح را «راه حلی فراتر از راهبرد جديد آمريکا در عراق» دانست.


اوگفت: « اين طرح بايد در چارچوب تمايل به گفت وگو برای مذاکره با ايران محقق شود»، چراکه ايران به دليل موقعيت خود درمنطقه می تواند موثر باشد. او اما افزود فکر نمی کند در اين باره ايران به آمريکا کمک کند.



ما هم به آمريکايی ها و هم به ايرانی ها گفته ايم که می دانيم شما با هم مشکل داريد، اما از شما می خواهيم مسايل خود را در خارج از عراق با هم حل کنيد.
نخست وزیر عراق

آقای کسينجر افزود: « برای ما ايرانی که در پی تسلط بر منطقه است قابل قبول نیست».


مادلن آلبرايت نيزدر اين جلسه بر ضرورت افزايش تلاش های ديپلماتيک برای حل مناقشات منطقه خاورميانه تاکيد کرد.


«جرقه ای می تواند به جنگ منجر شود»


تحليلگران سياسی و نظامی معتقدند رويارويی پنهان ايران وآمريکا در عراق می تواند با يک اشتباه به « يک جنگ» واقعی بدل شود، در حالی که دو طرف خواهان چنين جنگی نيستند.


به گزارش خبرگزاری آسوسيتدپرس، يک مقام رسمی نظامی آمريکايی که نخواست نامش فاش شود، گفت:« من معتقدم که هيچ يک از دوطرف خواهان جنگ نيستند.»


اين مقام نظامی با تشبيه رويارويی ايران و آمريکا در عراق با وضيعت دشمنی ها در اروپا پيش از آغاز جنگ جهانی اول که جرقه آغازآن با ترور وليعهد اتريش زده شد، گفت: « يک اشتباه می تواند منجر به رويدادی شود که هيچ يک از دوطرف واقعا خواهان آن نيست و ممکن است ناگهان به اوت ۱۹۱۴ باز گرديم.»


«ایران و آمریکا خارج از عراق تصفیه حساب کنند»


در همين حال نوری المالکی نخست وزير عراق نيز درمصاحبه با شبکه خبری «سی.ان.ان» گفت: «ما هم به آمريکايی ها و هم به ايرانی ها گفته ايم که می دانيم شما با هم مشکل داريد، اما از شما می خواهيم مسايل خود را در خارج از عراق با هم حل کنيد.»


او گفت: « ما نمی پذيريم که ايران از عراق برای حمله به نيروهای آمريکايی استفاده کند»


آقای المالکی افزود: « ما نمی خواهيم نيروهای آمريکايی نيزازعراق به عنوان پايگاهی برای حمله به ايران استفاده کند.»


XS
SM
MD
LG