لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

واشینگتن طرح البرادعی درباره ایران را رد کرد


کفیل سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد می گوید قطعنامه نیازی به تفسیر ندارد.
کفیل سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد می گوید قطعنامه نیازی به تفسیر ندارد.

کفيل سفير آمريکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۲۹ ژانويه طرح محمد البرادعی برای حل مناقشه بر سر برنامه هسته ای ايران را رد کرد.


آلياندرو ولف کفيل سفير آمريکا در سازمان ملل متحد، ضمن رد طرح محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی مبنی بر توقف همزمان تحريم ها عليه ايران و غنی سازی اورانيوم توسط ايران گفت: «قطعنامه کاملا روشن است و نيازی به تفسير ندارد.»


آقای ولف گفت بر پايه قطعنامه ۲۳ دسامبر شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران، تحريم ها تنها در صورتی که ايران فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم و آمايش پلوتونيوم را به کلی متوقف کند، لغو خواهد شد.


در همين حال ويتالی چورکين سفير روسيه در سازمان ملل متحد در باره پيشنهاد محمد البرادعی که در کنفرانس داوس ارايه شد، ابراز خوشبينی کرد.


کفیل سغیر آمریکا در سازمان ملل متحد: قطعنامه کاملا روشن است و نيازی به تفسير ندارد

آقای چورکين گفت که موافقت ايران با اين پيشنهاد، پيامدهای مثبتی «از جمله لغو تحريم ها» را به دنبال خواهد داشت.
او افزود که هر گونه توقف غنی سازی بايد آزمايش شود و به تاييد برسد.


مهلت ۶۰ روزه ايران برای متوقف کردن غنی سازی


شورای امنيت سازمان ملل متحد در سوم دی ماه با تصويب قطعنامه ۱۷۳۷ ايران را به دليل خودداری از تعليق فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم تحريم کرد. اين قطعنامه به ايران فرصتی شصت روزه داده است تا فعاليت های هسته اس مربوط به چرخه سوخت را متوقف کند.


اين قطعنامه همه کشورهای جهان را از صادرات و واردات هر نوع تکنولوژی و موادی که به برنامه های غنی سازی اورانيوم و سيستم پرتاب موشک های بالستيک ايران کمک کند، ممنوع می سازد. طبق اين قطعنامه، بسياری از کشورهای جهان، بايد دارايی های افراد مرتبط با برنامه اتمی ايران را مسدود و مسافرت برخی از افراد را ممنوع کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به اين قطعنامه اعلام کرده بود که ایران نه تنها غنی سازی اورانيوم را متوقف نخواهد کرد بلکه ۳۰۰۰ دستگاه سانتريفيوژ جديد نيز به نصب خواهد کرد.


به علت واکنش های گسترده جهانی به احتمال آغاز نصب سانتريفوژها، مسوولان سازمان انرژی اتمی ايران روز شنبه و یکشنبه گفتند ايران هيچ گونه فعاليتی برای نصب آبشار دوم سانتريفوژ در تاسيسات نطنز نکرده است.


XS
SM
MD
LG