لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

حمايت روسيه از طرح البرادعی برای حل مناقشه


ایگور ایوانف دبیر شورایعالی امنیت روسیه (چپ) و علی لاریجانی دبیر شورایعالی امنیت جمهوری اسلامی ایران
ایگور ایوانف دبیر شورایعالی امنیت روسیه (چپ) و علی لاریجانی دبیر شورایعالی امنیت جمهوری اسلامی ایران

ايگور ايوانف دبير شورای عالی امنيت ملی روسيه روز يکشنبه پس از ديدار با مقام های جمهوری اسلامی گفت کشورش از طرح محمد البرادعی برای حل بحران هسته ای ايران حمايت می کند.


آقای ايوانف وضعيت کنونی را «بحرانی» ارزيابی کرد و گفت: «ديدار من از ايران به منظور يافتن راه برون رفت از بحران کنونی است.»


علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی که در مصاحبه مطبوعاتی با آقای ايوانف شرکت داشت گفت بررسی پيشنهاد محمد البرادعی به زمان بيشتری نياز دارد اما افزود اين پيشنهاد «ظرفيت حل جدی مساله را دارد.»


پيشنهاد محمد البرادعی برای حل مناقشه هسته ای


محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی پيشنهاد کرده است که به طور همزمان، هم تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران و هم فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم جمهوری اسلامی متوقف شود.


آقای البرادعی در کنفرانس داووس، حمله نظامی احتمالی آمريکا به سايت های هسته ای ايران را «ديوانگی» خواند و گفت دو طرف به جای «شانه کشيدن» بايد وارد مذاکرات مستقيم با يکديگر شوند.


راديو دولتی جمهوری اسلامی روز يکشنبه اعلام کرد که ايران پيشنهاد مسکو برای غنی سازی اورانيوم ايران در خاک روسيه را دقيق تر بررسی خواهد کرد.


ايگور ايوانف در جريان کنفرانس مطبوعاتی، به پيدا شدن يک راه حل سياسی بر پايه عملی کردن پيشنهاد محمد البرادعی اشاره کرد

ايران پيشتر گفته بود حاضر است پيشنهاد روسيه برای غنی سازی اورانيوم ايران را به طور جدی مطالعه کند، اما هيچ گاه با آن موافقت نکرد.


ايگور ايوانف در جريان کنفرانس مطبوعاتی، به پيدا شدن يک راه حل سياسی بر پايه عملی کردن پيشنهاد محمد البرادعی اشاره کرد.


سخنان ضد و نقيض مسوولان جمهوری اسلامی


علاءالدين بروجردی رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی هفته گذشته با ابراز اميدواری از اين که در زمان مقرر کار نصب سانتريفوژها به پايان برسد افزود: «دو زنجيره ۱۶۴تايی، راه اندازی شده است و به سمت راه اندازی ۳۰۰۰ سانتريفيوژ می رويم که تثبيت توانمندی ايران در اين عرصه است».


محمد البرادعی نيز بعدا خبر داد مسوولان جمهوری اسلامی به آژانس اطلاع داده اند که کار نصب سانتريفیوژ ها در نطنز آغاز می شود.


حسين سيمرغ سخنگوی روابط عمومی سازمان انرژی اتمی ايران نيز روز شنبه ۲۷ ژانويه گفت هيچ سانتريفوژ جديدی در نطنز نصب نشده است

واکنش های جهانی به احتمال گسترش کار نصب سانتريفوژها به حدی بود که محمد سعيدی معاون سازمان انرژی اتمی ايران شروع نصب سانتریفیوژها را تکذيب کرد.


حسين سيمرغ سخنگوی روابط عمومی سازمان انرژی اتمی ايران نيز روز شنبه ۲۷ ژانويه گفت هيچ سانتريفیوژ جديدی در نطنز نصب نشده است.


تفاوت ميان ۱۶۴ و ۳۰۰۰ سانتريفوژ


جمهوری اسلامی تا کنون دو آبشار متشکل از ۱۶۴ سانتريفیوژ را نصب کرده است. نصب سانتريفیوژ در مقياس ۳۰۰۰ تايی، روندی طولانی و زمان بر است. به گفته کارشناسان، اظهاراتی نظير «برنامه راه اندازی و نصب ۳۰۰۰ سانتريفیوژ» آن هم در شرايطی که تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران اعمال شده است، تنها می تواند به تنش ها بيفزايد.


دیوید آلبرایت مدیر موسسه علوم و امنیت بین المللی چندی پیش به رادیو فردا گفت ایران برای رسیدن به مرحله ای که بتواند چند هزار سانتریفیوژ را نصب کند، چند سال فاصله دارد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد در سوم دی ماه با تصويب قطعنامه ۱۷۳۷ ايران را به دليل خودداری از تعليق فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم تحریم کرد. اين قطعنامه به ايران فرصتی شصت روزه داده است تا فعاليت های هسته اس مربوط به چرخه سوخت را متوقف کند.


اين قطعنامه همه کشورهای جهان را از صادرات و واردات هر نوع تکنولوژی و موادی که به برنامه های غنی سازی اورانيوم و سيستم پرتاب موشک های بالستيک ايران کمک کند، ممنوع می سازد. طبق اين قطعنامه، بسیاری از کشورهای جهان، بايد دارايی های افراد مرتبط با برنامه اتمی ايران را مسدود و مسافرت برخی از افراد را ممنوع کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در واکنش به اين قطعنامه اعلام کرده بود که اين کشور نه تنها غنی سازی اورانيوم را متوقف نخواهد کرد بلکه ۳۰۰۰ دستگاه سانتريفیوژ جديد نيز به نصب خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG