لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

آیت الله منتظری: مسئولان کشور تا دیر نشده، کمی بیدار شوند


آقای منتظری در پاسخ به پرسشی در باره حکم سنگسار، این حکم را به نوعی مترسک تشبیه کرد.
آقای منتظری در پاسخ به پرسشی در باره حکم سنگسار، این حکم را به نوعی مترسک تشبیه کرد.

آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید ایران، در دیداری با اعضای انجمن حمایت از حقوق زندانیان سیاسی در ایران ، روز جمعه،ششم بهمن ماه،گفت:« با توجه به وضعیت فعلی ایران و فشارهای بین المللی که ما به طور جدی با آن روبرو هستیم آیا بهتر نیست علاوه بر پرهیز از تندروی ها،فضای باز سیاسی در کشور حاکم شود؟ آیا نباید با مردم خود مهربان تر شویم؟»


وی افزود که متاسفانه هنوز در برخی جاها از اساتید دانشگاه ، دانشجویان ، فرهیختگان و مردم عادی به بهانه های واهی یا سیاسی زندانی هستند.


آیت الله منتظری سپس از سیاست خودی و غیر خودی در ایران به تندی انتقاد کرد و افزود: این نظریه ای که آقایان مطرح می کنند به نام «خودی و غیر خودی» و به واسطه آن بسیاری از نخبگان و مردم را به حساب نمی آورند و تنها اقلیتی را صاحب کشور و انقلاب می پندارند ، برخلاف آن چیزی است که قرآن از پیامبرش می خواهد.


آیت الله منتظری با اظهار تاسف از این وضعیت، ابراز امیدواری کرد که «مسئولان کشور تا دیر نشده ، کمی بیدار شوند و از انحصار طلبی ها دست بردارند.»


آقای منتظری در پاسخ به پرسشی در باره حکم سنگسار ، این حکم را به نوعی «مترسک» تشبیه کرد.


وی می گوید: « اثبات زنای محصنه که موجب سنگسار می شود خیلی مشکل و قریب به محال است ، چون یا باید طرف از روی اختیار و نه تهدید، ترس یا شکنجه چهار بار اقرار کند یا چهار نفر شاهد عادل همزمان شهادت دهند که او را به نحو خاص دیده اند و در این جا علم قاضی هیچ اعتباری ندارد.


آیت الله منتظری افزود: «حتی اگر شخص اقرار کرد اما پس از اقرار انکار کرد در اینجا انکارش مسموع است.»


وی در پایان حکم سنگسار را در حقیقت دارای خاصیت « بازدارندگی یا مترسک» دانست.


آیت الله منتظری، هفته گذشته نیز، در سخنانی، در مراسم بزرگداشت مهندس مهدی بازرگان، از سیاست های خارجی و اقتصادی دولت انتقاد کرد.


وی در این سخنان، آمریکا را صاحب قدرت و امکانات دانست و گفت: «تندروی ها به ضرر مردم است و حق مسلم را باید به گونه ای گرفت که مشکلات پدید نیاید چرا که حق مسلم ما فقط هسته ای نیست و ما حقوق مسلم دیگری نیز داریم.»



XS
SM
MD
LG