لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

گیتس: ایران در بمب گذاری های عراق دست دارد


وزیر دفاع آمریکا، در کنفرانس امنیتی مونیخ بار دیگر تاکید کرد ایران در ناامنی های عراق دست دارد.
وزیر دفاع آمریکا، در کنفرانس امنیتی مونیخ بار دیگر تاکید کرد ایران در ناامنی های عراق دست دارد.

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، به عنوان نخستين سخنران کنفرانس امنيتی مونيخ، به اوضاع امنيتی عراق اشاره کرد و گفت بمب گذاری هايی عراق با ايران ارتباط دارد.


به گزارش آسوشيتد پرس از مونيخ، مقامات آمريکايی تا به حال اشاره های زيادی به نقش ايران در ناآرامی های عراق کرده اند اما هيچ گونه مدرکی هم ارايه نکرده اند.


مقامات رسمی پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، مشغول بررسی و جمع آوری مدارکی هستند، که نشان دهد مواد استفاده شده در بمب گذاری های عراق، کار مقامات امنيتی ايرانی است.


مقامات امنيتی آمريکا اما در همين حال نگران اعلام عمومی اين مدارک هستند که مبادا منابع خبری آنها از دست برود.


مقامات رسمی پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، مشغول بررسی و جمع آوری مدارکی هستند، که نشان دهد مواد استفاده شده در بمب گذاری های عراق، کار مقامات امنيتی ايرانی است

يکی از مدارکی که پنتاگون در دست دارد، سلاح هايی است که در حمله به دفاتر و محل های اختفای تروريست ها در عراق به دست آمده است.


از ديگر مدارکی که پنتاگون در دست دارد، می توان به اسنادی اشاره کرد که در حمله به دفتر رايزنی روابط جمهوری اسلامی ايران در اربيل به دست آمده است. نيروهای آمريکايی روز ۱۱ ژانويه، ۲۱ دی، به اين دفتر که در کردستان عراق واقع است حمله کرده و شش نفر از ايرانی های حاضر در آن را دستگير کردند.


از شش نفری که در اين حمله دستگير شدند، يک نفر آزاد شده و پنج نفر ديگر هنوز در دست مقامات آمريکايی در عراق هستند.


نمايندگان کنگره آمريکا، به مدارکی که پنتاگون به آنها اشاره می کند، اعتماد ندارند و عنوان کرده اند که ممکن است مانند مدارکی که برای حمله به عراق استفاده شد، ناکافی و يا ناصحيح باشد.


اما رابرت گيتس، پيش از سخنرانی خود در مونيخ، به خبرنگاران گفت مدارک مستند و درستی در دست دارد که نشان می دهد ايران در بی ثباتی اوضاع امنيتی عراق دخالت مستقيم دارد.


وزير دفاع آمريکا، اما اشاره نکرده تا چه حد ممکن است دخالت های انجام شده از سوی ايران، با دخالت مقامات ايرانی و يا افراد و يا گروه هايی است که از مرز ايران و عراق سواستفاده می کنند.


آقای گيتس بار ديگر تاکيد کرد که به رغم حضور جدی ناوگان های آمريکايی درخليج فارس، آمريکا هيچ تصميمی برای حمله نظامی به ايران ندارد.


حفره ای که ایران کنده است


نیکلاس برنز، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، نیز در آرژانتین به خبرنگاران گفت: «به نظر می رسد که ایران قصد دارد خود را هر چه بیشتر در انزوای جهانی قرار دهد و بدون توجه به درخواست های غرب، برنامه هسته ای خود را دنبال کند.»


وی با اشاره به قطعنامه شورای امنیت و تحریم جمهوری اسلامی افزود که تنها معدودی از کشورها از ایران حمایت می کنند.


آقای برنز که به آرژانتین سفر کرده است در بوئنوس آیرس، پایتخت آن کشور تاکید کرد آمریکا بر پیشنهاد تابستان گذشته خود دایر بر مذاکره با مقامهای ایرانی پایبند است و گفت اگر جمهوری اسلامی روند غنی سازی را متوقف کند راه گفت وگو باز خواهد شد. وی همچنین تاکید کرد، تحریم ها در زمان مذاکره به حال تعلیق در خواهد آمد.


دولت آمریکا میگوید با وجود تحریم های موجود علیه ایران، واشینگتن همچنان علاقمند است که مساله هسته ای ایران از طریق گفت و گو و راههای دیپلماتیک حل شود. به گفته مقامهای آمریکایی آن کشور خیال ندارد از ناوگان خود در خلیج فارس برای حمله یا اشغال ایران استفاده کند.


نیکلاس برنز، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت: به نظر می رسد که ایران قصد دارد خود را هر چه بیشتر در انزوای جهانی قرار دهد و بدون توجه به درخواست های غرب، برنامه هسته ای خود را دنبال کند

در همین حال آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، کمک های فنی خود را به ایران تا میزان ۵۰ درصد کاهش داده است. از آنجا که جمهوری اسلامی نتوانست آژانس را متقاعد سازد که هدف از ادامه برنامه هسته ای اش تولید انرژی است، تحریم های محدودی علیه ایران اعمال شد.


دولت های غربی برنامه هسته ای ایران را مشکوک می دانند و میگویند جمهوری اسلامی قصد دارد به سلاح اتمی دست پیدا کند. مقامهای تهران این اتهام را تکذیب کرده اند.


با این وجود دولت های غربی در باره نوع تحریم هاو مجازات های احتمالی آینده علیه ایران با یکدیگر اختلاف نظر دارند.


درهمین حال قرار است امروز، شنبه، ۲۱ بهمن، علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کند و با مقامهای علیرتبه اروپایی در زمینه مساله هسته ای ایران به گفتگو بنشیند.


این در حالی است که مهلت دو ماهه قطعنامه شورای امنیت به ایران ۱۲ روز دیگر،چهارم اسفند ماه، به سر خواهد آمد. مقام های سازمان ملل اظهار امیدواری می کنند که احتمال دارد مذاکرات علی لاریجانی با بلندپایگان اروپایی فرصت تازه ای برای حل بحران هسته ای ایران بوجود آورد.
XS
SM
MD
LG